Hva er det med OSL og Priority tags?

Men siden dette er et såpass utbredt problem, og siden flyselskapet tydelig må vite om det, og det fortsatt markedsføres som en fordel, så er det da grunn til å klage?

-A
 
Problemet er ofte at det ligger mix inne i flyet som flere har antydet... spørsmålet da er om man skal vente med å kjøre inn resten av bag'en før man har tømt lasterommet og forsikret seg om at det ikke er mer pri bag som er feillastet innerst i lasterommet. Hadde alle vært like dyktige på å legge pribag inn i lasterommet til slutt, kunne all pri-bag losses separat i egen tralle, og dermed kjøres inn før den øvrige bagasjen blir losset. Det handler kun om å følge SAS prosedyrene som er klinkende klare, pribag skal lastes sist, og losses først, uansett hvor mange bag man snakker om! Fortrinnsvis skal de også legges i egen tralle for å skille dem ut. Fortsett å klage, så blir det satt større fokus på det overalt i systemet! I teorien kan vi sende avviksrapport hver gang prio bagen ikke er lastet som etter prosedyrene, men i praksis hender det svææært sjelden at det sendes en avviksrapport på nettopp det....
 
Har man en kontrakt som sier at prioritert bag skal lastes sist, så skal de følge det. Ellers er det kontraktsbrudd = ingen betaling for handlingen. Den taktikken virker garantert.
 
Har man en kontrakt som sier at prioritert bag skal lastes sist, så skal de følge det. Ellers er det kontraktsbrudd = ingen betaling for handlingen. Den taktikken virker garantert.

Veldig opphengt i slike kontrakter du...

Ikke en kontrakt, men en prosedyre... To vidt forskjellige ting! Forøvrig så burde ikke det være noen avgjørende taktikk å unnlate betaling, for å unnlate betaling av tjenester gjort mellom selskaper i samme konsern har kun påvirkning på de interne regnskapstallene, og da kan man jo trekke tråden veldig langt... Totalbalansen i SAS som konsern blir den samme! Ergo så ligger ikke problemene på en skivebordspult i forhold til betal eller ikke betal, men heller hos de menneskelige ressursene i den praktiske driften.

Prosedyrene er til for å følges, ingen tvil om det, men apparatet rundt fanger ikke i stor nok grad opp denne typen avvik. Det må vi som lagledere og loadmastere rundt om i systemet ta på vår kappe! Skjerpings!
 
Er det ikke kontraktsfestet at prioritybagen skal lastes til sist?? Ihvertfall med andre selskaper er det jo ofte det (synes jeg husker eksempler fra andre selskaper på priority lastes sist - first bag on belt skal være priority og innen 10 min etter blocktime(sistnevnte hakket vanskelig på større flyplasser). Enig med imm - kontraktsbrudd gir adgang til prisavslag - og det her er absolutt ikke rocket science, men noe som lett bør kunne ordnes på - om alle stasjoner gjør sin dont...
 
Den gang jeg satt med lasteplanleggingen av Swiss avgangene fra Oslo til Zurich var Swizz veldig raskt på banen dersom lastingen ikke fulgte de prosedyrer som var standard. Det var et puslespill å få det til, og vi la mye arbeid i å klare det.
Jeg kan ikke forstå at det skal være så vanskelig å få til dette med priority bags. Dersom det er rett så vanlig at prosedyrene ikke følges, må grep tas for å få det ordnet, eller la være å ha sånne prosedyrer. Det gir en veldig dårlig service for passasjerer som betaler mye for sin billett, eller som reiser mye. De bør kunne forvente at bagasjen kommer tidlig når den er merket priority.
Slepphendthet og "never mind holdning" kommer man ikke langt med i beinhard konkurranse med andre.
 
Last edited:
Veldig opphengt i slike kontrakter du...

Ikke en kontrakt, men en prosedyre... To vidt forskjellige ting!

Tja, en kontrakt forutsetter vel at man følger prosedyrene, eller er det fritt fram etter kontrakten er underskrevet? Bør det ikke få noen følger dersom prosedyrene ikke følges?
Jeg vet ihvertfall om ett selskap som er beinharde på dette med prosedyrer, og at disse følges fra A til Å. Og det blir dårlig med handling fee hvis man ikke følger de rutiner som flyselskapet og handling agenten er enige om i kontrakten. Og den taktikken virker veldig bra, tro meg!


IMM
 
tja... kall det hva dere vil... det er prosedyrene som ikke følges, og hvordan kontrakten ser ut vet ikke vi dødelige noe om allikevel... som sagt, det er vi loadmastere har ansvaret, og vi må ta i bruk de hjelpemidler vi har for å vekke de av våre kollegaer som ikke prioriterer priobag.... avviksrapport ved feil lasting... blir mye papirarbeid av slikt, men det blir nok også et bedre produkt på sikt... Fortsett å klag til customer relationship avdelingen til SAS, det gjør det iallefall ikke verre enn kostnaden av å ringe kundeservice, eller tiden det tar å skrive en mail. Det er enselvfølge at man skal prøve å gjøre det beste ut av mulighetene, og at kunden skal få det han/hun betaler for!
 
Har man en kontrakt, har man også en SLA - en Service Level Agreement. Der er slike ting dekket, i likhet med f.eks. tidsfrist for first and last bag på båndet. Vanligvis vil en SLA også spesifisere hva slags kompensasjon kunden (flyslskapet) har krav på hvis det er punkter som ikke oppfylles.
 
Back
Top