Hva er det med OSL og Priority tags?

Brandal

ScanFlyer Blue
Vet ikke om det bare er meg som har vært ekstremt uheldig, men hver gang jeg har ankommet OSL med priority tagget baggasje har min koffert vært blant de siste på beltet.
Det toppet seg i forrige uke da jeg kom hjem fra ZRH. Min koffert var den absolutt siste på beltet.
Jeg kjente at jeg ble mektig irritert, da det virker som om dette er en bevist handling.
Er det slik at de som losser av baggasjen gjør dette for moro skyld?
Hvem skal man klage til? Flyselskapet eller handling-selskapet?
Jeg føler virkelig for å sende en klage til rette vedkommende, for dette synes jeg faktisk begynner å bli latterlig.
 
På OSL er handling agentene kronisk dårlige når det kommer til priority tags. Det man stort sett klarer å få til i andre land funker ikke her i det hele tatt. Så har man priority tag så kan man ta seg ekstra god tid i tax free-butikken siden din koffert da kommer sist
 
Jeg foretrekker selv å ikke ha priority tags på OSL, har nesten følelsen av at det funker bedre, selvom jeg ikke har noe grunnlag for si at det er slik.

Sannheten er nok at det er helt tilfeldig hvordan bagasjen blir utlevert på OSL, priority tag eller ei. Det kan vel være flere grunner til til, bla. hvordan flyene lastes, samt også i hvilken grad handling agent tar hensyn til dette.

Et eksempel på hvordan det skal fungere er Singapore, det fungerer utmerket. Alle premium og priority bagasje kommer først der uansett. Det hjelper sikkert at flåten består av wide bodies som sikkert har lastet priority bagger seperat, men som så mye annet i Singapore så er det gjennomført.
 
På OSL er handling agentene kronisk dårlige når det kommer til priority tags. Det man stort sett klarer å få til i andre land funker ikke her i det hele tatt. Så har man priority tag så kan man ta seg ekstra god tid i tax free-butikken siden din koffert da kommer sist

Ja, det virker jo sånn.
Men dersom dette er et gjennomgående problem skjønner jeg ikke hvorfor flyselskapene ikke legger press på handlingselskapene for å få bukt med denne utingen.
Man skulle jo tro at det var i deres interesse også. Jeg går ut ifra at de får mange klager på dette.
Prioritet er jo en del av det man betaler ekstra for når man kjøper en business-billett, så man får jo ikke det man betaler for.
 
Jeg foretrekker selv å ikke ha priority tags på OSL, har nesten følelsen av at det funker bedre, selvom jeg ikke har noe grunnlag for si at det er slik.

Sannheten er nok at det er helt tilfeldig hvordan bagasjen blir utlevert på OSL, priority tag eller ei. Det kan vel være flere grunner til til, bla. hvordan flyene lastes, samt også i hvilken grad handling agent tar hensyn til dette.

Et eksempel på hvordan det skal fungere er Singapore, det fungerer utmerket. Alle premium og priority bagasje kommer først der uansett. Det hjelper sikkert at flåten består av wide bodies som sikkert har lastet priority bagger seperat, men som så mye annet i Singapore så er det gjennomført.

Men det funker jo fint de fleste andre steder.
Så at de klarer det andre steder, men ikke på OSL er et mysterium for meg.
 
Nå er det vel noen i handlingselskapene som har hevdet at noe av problemet er at utestasjonene ikke laster flyet slik at Pri-bag ligger der de skal (om jeg nå har forstått dette riktig). Om dette er riktig og kan forklare det vet ikke jeg.
 
Mener å ha lest et sted (muligens i en annen tråd her på forumet?) at SGS mener de bør få ekstra betalt for å håndtere priority bagasjen effektivt - da dette tar mer tid. Slik som det er nå, virker det som at alt bare lempes inn og ut i en felles haug, noe som medfører at det er flaks/uflaks som avgjør om kofferten kommer ut tidlig eller ei. Jeg opplever svært sjelden at prioritymerket bagasje kommer ut først - særlig når SGS tar seg av handlingen - og flere ganger har jeg mistet Flytoget kun fordi kofferten kommer nesten sist. Da koker det litt ekstra i toppen (skal lenger enn Oslo S).

Uansett er dette noe SAS og Star Alliance må ta opp med sine handlingselskaper. Det er snakk om vilje, ikke rakettforskning. Fungerer alltid i Asia, Tyskland og ved ankomst USA etter min erfaring. I Norge vil det neppe bli bedre nå som SAS seriøst tenker på å kvitte seg med SGS. Typisk norsk å sabotere for å protestere. Kanskje like greit å reise uten tags i Norge ;)
 
Det er dessverre ikke bare på OSL dette ikke fungerer som forutsatt. Også her i BGO skjer dette, jeg har også brukt å be om å få slippe "delay taggen" når jeg reiser mot BGO og OSL.

Mvh,
 
Har opplevd det samme. Satt over en lasteluke bak i flyet og så at koffertene (inkl. min egen) med priority tag bli lastet sist ombord. Ved ankomst OSL kom de samme koffertene helt til slutt på båndet. Ikke imponert.
 
Har opplevd det samme. Satt over en lasteluke bak i flyet og så at koffertene (inkl. min egen) med priority tag bli lastet sist ombord. Ved ankomst OSL kom de samme koffertene helt til slutt på båndet. Ikke imponert.

Är väll att se på 2 sidor med det där. När bagen lastas så ska priobagen ligga ytterst(lastas sist) för att på så sätt kunna lastas av först vid ankomst.
Och det rätta då när man tömmer är helt enkelt att sätta priobagen åt sidan medans man fyller opp trallen med bag och placerar dom på toppen till slut. då kommer de först på ankomstbandet.

Men att bagen också kommer sist ut ur flyget kan bero på att stuern där inne lägger dom till sidan för att på så sätt slippa lägga dom på marken där ute, det fungerar ibland, problemet är om en del av bagen blir hämtad före, och då ligger priobagen kvar där inne och hamnar på toppen av nästa trall.

Men detta med priobag är en sak från person till person, några är riktigt duktiga på det medans andra rätt och slätt skiter i dom.

Och som sagt ibland när det är inkommande flyg så ligger priobagen VÄLDIGT ofta mixat med resten av bagaget och då krävs det extra mycket för att sortera ut dom.

Men att Priobagen kommer sist, det är nog bara ren otur.
 
Hvis dere er glad i priority så reis KLM. De reiser med bagasjen din helt hjem til deg... riktig nok en dag etter at du kom frem. Koffert-Løst-Mysterium.

Hva er denne priority taggen for noe?
 
På OSL er handling agentene kronisk dårlige når det kommer til priority tags. Det man stort sett klarer å få til i andre land funker ikke her i det hele tatt.

Henger meg på denne komentaren.
Har reist flere ganger både med Swiss, SAS og Turkish til OSL, men aldri opplevd at min bag med priority-tag er blandt de første på båndet.

Her bør både Menzies og SGS skjerpe seg.
 
Hvis dere er glad i priority så reis KLM. De reiser med bagasjen din helt hjem til deg... riktig nok en dag etter at du kom frem. Koffert-Løst-Mysterium.

Hva er denne priority taggen for noe?

Det gjør de fleste selskapene. Jeg har hatt både SAS og BMI komme på døren min i etter tid;)

Priority tag er det business class passasjerer og ullkunder får slik at deres kofferten skal komme først på båndet og man slipper og vente så lenge. Dvs bagasjeutleveringens svar på fast track......som stort sett funker fint de fleste steder unntatt i Norge
 
Her er det mye moro fra SAS... Jeg sendte for en tid tilbake et brev til CR, der jeg tydelig sa min mening om bruk og nytte av Priority-tag. Dette etter at min bagasje kom ut sist ved ankomst LHR og retur OSL - og dette til tross for at den var tydelig merket.

Uredigert utdrag fra brevet under:
_____________________________________
Vi ber om unnskyldning for at du opplever ordingen med Priority Bagasje som lite tilfredsstillende.

På eksempelvis Gardermoen, er en av utfordringene at det ofte er kø i bagasjeanlegget, som bare kan takle en viss mengde bagasje om gangen. I "rushtiden" kan det derfor bli ekstra ventetid fordi det ikke er nok kapasitet til at vi kan levere bagasjen på båndet så raskt som vi gjerne vil. Problemet øker når flere fly lander samtidig. I tillegg skaper det store problemer at mange passasjerer ikke plukker opp sin bagasje, men går i taxfreebutikken for å handle, mens bagasjen deres går rundt på båndet. Dette fører til lengre ventetid for andre passasjerer ettersom den uavhentede bagasjen okkuperer kapasitet i bagasjeanlegget.

Transittbagasje vil også måtte prioriteres på enkelte avganger, særlig der passasjerene kommer fra utlandet og skal videre innlands, og dermed også trenger tid til tollklarering. Som du skjønner er dette bildet ganske komplekst.

Vi har fra tid til annen diskutert om vi skulle fjerne ordningen med Prioritymerking av bagasje. Imidlertid fungerer ordningen i de fleste tilfeller bra og vi har derfor valgt å beholde den. Det er tross alt bedre for våre kunder at vi kan levere dette produktet mesteparten av tiden, enn at vi ikke tilbyr det i det hele tatt. Vi har fokus på utfordringene i forbindelse med Priority Bagasje og jeg har inntrykk av at det stort sett fungerer bra ettersom vi mottar få tilbakemeldinger fra våre kunder om det motsatte.
___________________

Fryktelig komplekse greier dette bagasje-greiene altså :-)
 
Transittbagasje vil også måtte prioriteres på enkelte avganger, særlig der passasjerene kommer fra utlandet og skal videre innlands, og dermed også trenger tid til tollklarering. Som du skjønner er dette bildet ganske komplekst.

Hmm - og jeg som trodde at transittbagasje er bagasje som ligger i flyet under mellomlanding.. Kan det være transferbagasje de mener?
 
At SAS påstår at pri-taggene i de fleste tilfeller fungerer bra er bare bløff. At de får få tilbakemeldinger, tfrenger ikke bety annet enn at folk har gitt opp, og innser at det ikke er nytte.

Dette virker ikke på en eneste flyplass i Norge, og de få gangene jeg har hentet bagasje i CPH har det heller ikke virket. Det er mulig det virker oftere andre steder i Europa, men det kan da strengt tatt ikke SAS ta kreditten for.
 
SAS CR said:
På eksempelvis Gardermoen, er en av utfordringene at det ofte er kø i bagasjeanlegget, som bare kan takle en viss mengde bagasje om gangen. I "rushtiden" kan det derfor bli ekstra ventetid fordi det ikke er nok kapasitet til at vi kan levere bagasjen på båndet så raskt som vi gjerne vil. Problemet øker når flere fly lander samtidig. I tillegg skaper det store problemer at mange passasjerer ikke plukker opp sin bagasje, men går i taxfreebutikken for å handle, mens bagasjen deres går rundt på båndet. Dette fører til lengre ventetid for andre passasjerer ettersom den uavhentede bagasjen okkuperer kapasitet i bagasjeanlegget.

Dette er jo bare tull og fjas fra SAS CR sin side. Vitner faktisk om total mangel på situasjonsforståelse. Problemet er jo ikke at bagasjen bruker lang tid på å komme på båndet, men at Priority-merket bagasje ikke kommer først når bagasjen først kommer. Forutsatt at Priority-bagasje faktisk hadde kommet først på båndet, ville det ikke hatt noen betydning at resten av flyet stod i taxfreebutikken - med mindre det var bagasjen fra et annet fly som blokkerte båndet. Det sistnevnte har jeg imidlertid aldri opplevd.

SAS CR said:
Transittbagasje vil også måtte prioriteres på enkelte avganger, særlig der passasjerene kommer fra utlandet og skal videre innlands, og dermed også trenger tid til tollklarering. Som du skjønner er dette bildet ganske komplekst.
At 8-10 kolli med Priority-bagasje (ikke ofte det er så mange engang) skal velte hele tidsskjemaet for transferpassasjerer, er bare sludder og pølsevev.

SAS CR said:
Vi har fra tid til annen diskutert om vi skulle fjerne ordningen med Prioritymerking av bagasje. Imidlertid fungerer ordningen i de fleste tilfeller bra og vi har derfor valgt å beholde den. Det er tross alt bedre for våre kunder at vi kan levere dette produktet mesteparten av tiden, enn at vi ikke tilbyr det i det hele tatt. Vi har fokus på utfordringene i forbindelse med Priority Bagasje og jeg har inntrykk av at det stort sett fungerer bra ettersom vi mottar få tilbakemeldinger fra våre kunder om det motsatte.
SAS bryter vel Star Alliance sine regler dersom de fjerner ordningen med Priority-bagasje. På den annen side bryter de jo også reglene når de ikke sørger for at systemet fungerer. Da er det bare en ting å gjøre; skrive en rekke henvendelser til SAS der vi med teskje forklarer de problematikken. De forstår jo ikke hvordan egne systemer fungerer engang. Hele dette svaret er jo en bortkastet arbeidshalvtime fra SAS CR.
 
Synes ikke det er noen stor sak, men ja; senest i går kom min priority-merka koffert fra BUD/ VIE rimelig sent opp på båndet, og det er vel heller regelen enn unntaket på OSL. Men som sagt ikke så VELDIG viktig for meg ..
 
Back
Top