Hva er de lengste domestic flyruter?

Ja hva er de lengste domestic flyrutene som finnes i verden.

Er det København til et eller annet sted på Grønland? Eller er det fra Paris til en av de franske oversjøieske områdene?

Er det noen veldig lange som ikke har utgangspunkt i Europa?

Før 97 var vel kanskje London - Hong Kong den desidert lengste, eller var ikke dette en domestic flignt?

Ja hva er de lengste domestic flyrutene som finnes i verden.

Er det København til et eller annet sted på Grønland? Eller er det fra Paris til en av de franske oversjøieske områdene?

Er det noen veldig lange som ikke har utgangspunkt i Europa?

Før 97 var vel kanskje London - Hong Kong den desidert lengste, eller var ikke dette en domestic flignt?

New York til Honolulu er baade et stykke lengre enn OSL-NYC og i foelge CAPA er jo en av operatoerene "Regional" (Hawaiian med A330 :p)

Tusen takk.

Men den gang Hong Kong og Macau var henholdsvis britisk og portugisisk kolonier. Var flygninger hit fra henholdsvis London til HKG og Lisboa til Macau for domestic og regne?

Nå har jeg forsøkt og Google og det er et endel bra wiki-sider på saken, selv om jeg selvsagt ikke er 100% sikker, så ser det ut som innbyggere i Hong Kong måtte gjennom immigrasjonkontroll for og dra til UK. En innbygger i Hong Kong (med mindre de utvandret) hadde ikke fullt britisk statsborgerskap, men en slags kvasivariant kalt British Nationals Overseas, som ikke ga dem rett til og bo og arbeide i UK.

Egne pass hadde de også
6bb6acad5cb9f572d1caf4845ca95b2d.jpg

Hvis flighter på samme fly med mellomlanding gjelder, vil jeg tro at Paris - Papeete må være vinneren av denne konkurransen. Du kan sette deg på en Air Tahiti Nui maskin på CDG og komme fram et snaut døgn seinere. Det er innenriksflighten sin det

Hva som er innenriks kan jo diskuteres, Fransk Polynesia har jo en annen status enn andre franske oversjøiske områder og er ikke fullstendig integrert i Frankrike. Det samme gjelder for f.eks de Nederlandske antiller. Den definitivt lengste franske innenriksrute er Paris-Réunion i det Indiske hav, da Réunion er som et hvilket som helst fransk department (ca. fylke). Det er vel den lengste i verden også. I Europa er det vel OSL-LYR, eller finnes det lengre i Russland, som Murmansk - Sotchi?

Sent from my iPhone using Tapatalk

I Europa er det vel OSL-LYR, eller finnes det lengre i Russland, som Murmansk - Sotchi?
F.eks. MMK-SIP (Murmansk - Simferopol) som flys av Yamal Airlines er lengre enn OSL-LYR. Det samme er LED-MCX (St. Petersburg - Makhachkala), om en ikke vil regne flyvninger til Krim-halvøya for innenriks, selv om de de facto er det.

Hva som er innenriks kan jo diskuteres, Fransk Polynesia har jo en annen status enn andre franske oversjøiske områder og er ikke fullstendig integrert i Frankrike. Det samme gjelder for f.eks de Nederlandske antiller. Den definitivt lengste franske innenriksrute er Paris-Réunion i det Indiske hav, da Réunion er som et hvilket som helst fransk department (ca. fylke). Det er vel den lengste i verden også. I Europa er det vel OSL-LYR, eller finnes det lengre i Russland, som Murmansk - Sotchi?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Man regner vel Grønland som en del av Europa, og du har vel flygninger direkte fra København til flere steder på Grønland, som definitivt er lengre enn OSL - LYR. Men hvordan de er kontra de lange innen europeisk Russland er vet jeg ikke.

Nå har jeg forsøkt og Google og det er et endel bra wiki-sider på saken, selv om jeg selvsagt ikke er 100% sikker, så ser det ut som innbyggere i Hong Kong måtte gjennom immigrasjonkontroll for og dra til UK. En innbygger i Hong Kong (med mindre de utvandret) hadde ikke fullt britisk statsborgerskap, men en slags kvasivariant kalt British Nationals Overseas, som ikke ga dem rett til og bo og arbeide i UK.

Egne pass hadde de også
6bb6acad5cb9f572d1caf4845ca95b2d.jpg

Tusen takk skal du ha.

Location_North_America.svg

Nord-Amerika

Det regnes til Nord-Amerika, og i likhet med endel franske områder har Grønland et indre selvstyre, slik at innenriks blir et definisjonsspm. Men jeg er enig i at dette kan være det, Grønland sender representanter til Folketinget, slik de franske øversjøiske departmenter gjør til den franske nasjonalforsamlingen (I motsetning til Fransk Polynesia).

Det regnes til Nord-Amerika, og i likhet med endel franske områder har Grønland et indre selvstyre, slik at innenriks blir et definisjonsspm. Men jeg er enig i at dette kan være det, Grønland sender representanter til Folketinget, slik de franske øversjøiske departmenter gjør til den franske nasjonalforsamlingen (I motsetning til Fransk Polynesia).
Om det er en innenriksrute er en ting, men om Grønland regnes som å være en del av Nord-Amerika, så er det i alle fall ikke en Europeisk innenriksrute. ;)

Moskva-Petropavlovsk Kamchatskiy/Yuzhno-Sakhalinsk/Anadyr?

Wysane z mojego HTC Desire 620 przy uyciu Tapatalka

Det regnes til Nord-Amerika, og i likhet med endel franske områder har Grønland et indre selvstyre

Indre selvstyre, autonome områder, del av en føderasjon osv. gjør slikt fort til en Pandoras boks. Hawaii og New York har en viss grad av selvstyre også. Innenriks, innenlands eller domestic er vel heller ikke klart definert. Men et utgangspunkt er hvorvidt det er en del av en suveren stat.
Hvilket kontinent er også nesten etter eget smak og behag. Grønland er på andre siden av Atlanterhavet mens f.eks Island er midt på og geografisk må enten være et eget eller både Nord-amerika og Europa. Europa er også en sosiokulturell konstruksjon uten klare geografiske skillelinjer.

Indre selvstyre, autonome områder, del av en føderasjon osv. gjør slikt fort til en Pandoras boks. Hawaii og New York har en viss grad av selvstyre også. Innenriks, innenlands eller domestic er vel heller ikke klart definert. Men et utgangspunkt er hvorvidt det er en del av en suveren stat.
Hvilket kontinent er også nesten etter eget smak og behag. Grønland er på andre siden av Atlanterhavet mens f.eks Island er midt på og geografisk må enten være et eget eller både Nord-amerika og Europa. Europa er også en sosiokulturell konstruksjon uten klare geografiske skillelinjer.

Enig i at det åpnes en pandoras eske for diskusjon av definisjoner. Men poenget her var vel en annerledes status enn "moderlandet", New York og Hawaii har ikke en spesiell status sammenlignet med andre stater i USA. Puerto Rico er vel da et bedre eksempel.

Last edited:

LHR -HKG var ikke en domestic rute, men en rute mellem "territories
of the same sovereign state!" . Der var såkaldte cabotage-regler og priser
mellem UK og HKG, som gjaldt for BA og CX.

Nu er det mange år siden, jeg har været i luftfartsbranchen, men jeg
går ud fra, at begrebet "cabotage" - og hvad det indebærer - stadig eksisterer for de
forskellige "overseas territories" rundt omkring!

Back