Hva blir neste pr-fadese fra SAS?

Hva blir neste pr-fadese fra SAS?

  • Betalt reservasjon av sete?

    Votes: 13 11.8%
  • Ekstra betaling for enkelte seter?

    Votes: 26 23.6%
  • Betaling for Kaffe/te?

    Votes: 5 4.5%
  • Betaling for innsjekking ved skranke?

    Votes: 6 5.5%
  • Betaling for all innsjekket bagasje?

    Votes: 25 22.7%
  • Fjerner gratis frokost innenlands før 9:00?

    Votes: 35 31.8%

  • Total voters
    110

robertaas

Helgeturekstremist
Medlem
Hva blir neste pr-fadese fra SAS?

a) Betalt reservasjon av sete?
b) Ekstra betaling for enkelte seter?
c) Betaling for Kaffe/te?
d) Betaling for innsjekking ved skranke?
e) Betaling for all innsjekket bagasje?
f) Fjerner gratis frokost innenlands før 9:00?

Place your bets!
 
Kanskje ikke dumt å ta på realismebrillene litt også .. Ja, SAS har ikke håndtert sine siste endringer like elegant, men bransjen er i endring og andre sekskaper gjør også endringer uten at folk hyler over seg. For folk flest har det meste minimal betydling i den store sammenhengen, og jeg har inntrykk at en del av de som skriker høyest ikke er av de som dette berøres mest ...

Når det er sagt, tror jeg nok B er blant favorittene .. litt påslag for exit/bulkhead er det aksept for i markedet, og det vil nok komme. Så mange andre områder i kabinen å ta ekstra for har ikke SAS per i dag, så skal dette utvides må man gjøre endringer.
 
Er jeg alene om å mene at dette var en heller tåpelig topic? Om det ønskes en diskusjon rundt sas sitt produkt og random guessing på hva som er neste forandring kan vel det formuleres litt mer voksent og ikke slik?

Og nei, jeg jobber ikke for Sas.
 
Last edited:
Kanskje ikke dumt å ta på realismebrillene litt også .. Ja, SAS har ikke håndtert sine siste endringer like elegant, men bransjen er i endring og andre sekskaper gjør også endringer uten at folk hyler over seg. For folk flest har det meste minimal betydling i den store sammenhengen, og jeg har inntrykk at en del av de som skriker høyest ikke er av de som dette berøres mest ...
SAS må selvsagt i likhet med andre selskaper velge hvordan de setter sammen sine produkter, og dette er ikke verdens viktigste emner. Problemet er at SAS ofte først har gått høyt på banen og brukt formuer på reklame hvor de forteller at de har inkludert noe som deres argeste konkurrent(er) ikke har, gjerne fulgt opp med litt raljering og latterliggjøring av andre i pressen. De har altså selv satt noen på dagsordenen. Og så er det stille om det noen måneder, tekstene på websiten endres og plutselig så gjør de det stikk motsatte av det de tidligere skrøt av.

Jeg er usikker på hva som er grunnen til den manglende evnen til å tenke langsiktig og holde seg til én profil. Muligens er det intern maktkamp, muligens er det bedriftskultur, men utenfra ser det unektelig klønete ut og det er det som skaffer SAS mye mer oppmerksomhet enn andre selskaper som innfører de samme endringene.

darkcho: Litt mumoristisk sans kan man da ha ved å sette noe litt på spissen, men at vi de neste årene kommer til å høre fra SAS om flere av forslagene i quizen er det vel liten tvil om. Det kommer gjerne også en ny runde med kortgebyr, men da med en fast sum og ikke prosentsats.
 
Jeg er usikker på hva som er grunnen til den manglende evnen til å tenke langsiktig og holde seg til én profil. Muligens er det intern maktkamp, muligens er det bedriftskultur, men utenfra ser det unektelig klønete ut og det er det som skaffer SAS mye mer oppmerksomhet enn andre selskaper som innfører de samme endringene.

Verkligen? Får inte SAS mycket mer uppmärksamhet på detta forum och i våra medier av det enkla skälet att det är ett skandinaviskt flygbolag? Hur mycket vet du om det som skrivs om Lufthansa, Finnair, Air France, British Airways osv...?
 
Verkligen? Får inte SAS mycket mer uppmärksamhet på detta forum och i våra medier av det enkla skälet att det är ett skandinaviskt flygbolag? Hur mycket vet du om det som skrivs om Lufthansa, Finnair, Air France, British Airways osv...?
Selvsagt, men fx Norwegian er også skandinavisk og legger ikke slike feller for seg selv.
 
Betalingsløsningen kommer i tillegg i form av en popup-applikasjon, i tillegg til den faste popup-en på flysas.com (velg nasjonalitet), samt en reintroduksjon av bagasjepopup-en som kom hver gang du sjekket inn online. Ett av SAS ITs aller stolteste øyeblikk :)
 
Kanskje ikke dumt å ta på realismebrillene litt også .. Ja, SAS har ikke håndtert sine siste endringer like elegant, (...)

SAS har en del å forbedre innenfor PR, men man bør samtidig huske at SAS må ha en ganske stor megafon for å overdøve mediene.. Det er ikke direkte uvanlig at de store i Norge (SAS, DnB, Telenor etc) utelukkende får unyanserte negative artikler, men de mindre utfordrerene stort sett blir presentert positivt. PR-avdelingen til SAS har nok problemer med å nå frem når avisene higer etter en juicy artikkel som kan fremprovosere litt klikk.

Uansett bør vi være glad for at SAS er like dårlig til å implementere produktforbedringer som de er å implementere de dårlige nyhetene.
 
Tja, hvem vet? Det eneste som vel er sikkert er at det kommer flere fadeser fra den kanten, noe annet ville vært meget overraskende.
Betaling for å velge sete tipper jeg bare er tidsspørsmål før skjer, så det blir kanskje neste "enhancement" etter at SAS har lyttet til kundenes ønsker.
 
Tror selv ikke SAS er villig til å bli første(?) fullservice/allianseselskap i Europa til å innføre gebyr på all bagasje. Tipper det heller blir en løsning à la Estonian og Air Berlin hvor de innfører en billettklasse kalt "Economy value" e.l. på short haul som ikke inkluderer gratis bagasje.
Hos SAS løses dette så klart ved at de billigste 50-75% av bookingklassene i eco enkelt og greit flyttes over i denne nye klassen. Deretter går man kraftig ut i media og skryter av fleksibiliteten man nå kan tilby og hvordan det er en stor forbedring, samt hvor sterk etterspørselen etter dette har vært blant de reisende ;)
 
Back
Top