• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Hva blir cabinfaktoren til DY i Juli?

jeg tror DY har en veldig høy C/F i juli - bare se på hva SAS-gruppen klarte i samme måned. SAS regner jo ikke med egne ansatte og bonuspassasjerer når de presenterer tall for passasjerer og kabinfaktor (non-revenue pax regnes ikke med), og inkludert disse var det stinn brakk på SAS i sommer. Jeg tipper godt over 80-tallet for Norwegian i juli. For et selskap som dem skal det gjøre godt IKKE å tjene penger i juli.

Tror ikke det blir over 90%, men gode tall på på 80-tallet regner jeg med.

Svaret er vel allerede gitt ? 85%, eller husker jeg feil nå at det var i juni ?

Uansett, det som virkelig blir spennende er når regneskapstallene kommer 18. august.

Originally posted by CK
SAS regner jo ikke med egne ansatte og bonuspassasjerer når de presenterer tall for passasjerer og kabinfaktor

Er det forskjellig praksis ute og går her? Er det f.eks slik at noen selskaper regner med ID-pax i kabinfaktoren og andre ikke?

SK teller ikke INF.
Jeg tror det er litt forskjellig praksis. Ryanair, f.eks. regner kabinfaktor av antall solgte seter (as opposed to FLOWN), slik at en FR-maskin som går med 10 tomme stoler fra TRF blir regnet som 100% full i DUB om alle setene var solgt på forhånd.

jeg har regnet meg frem til et overskudd på 23 mill. dersom vi legger en kost/ASK på 50 øre til grunn.

Men, det store spørsmålet er nettopp hvordan kostnadene ligger an. Norwegian flyr i juli flere lange strekninger som er dyre, de har ikke sikret fuelkostnadene og oljeprisen har i juli ligget på $50-60/fat. Norwegian skal ha kostnader per ASK på under 57 øre for ikke å gå med underskudd i juli. Til sammenligning hadde Norwegian en kostnad per ASK på 64 øre i 1. kvartal, mens målet for hele 2005 ligger vel på 51 øre eller noe sånt. Det blir VELDIG spennende å se resultatet de legger frem i neste uke....

Originally posted by LN-HAT
Som IKKE tar med Juli ....

Det stemmer - Q2 dekker april/mai/juni - men tallene derfra vil gi et bilde av kostnadsbildet. Viser Q2 en kostnad per ASK på 60 øre, er det svært usannsynlig at DY klarte 50-55 øre i juli. Jeg er redd aksjemarkedet kan få en kalddusj....

Back