• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Hva betyr Qantas?

Viste du det eller måtte du google?
Jeg visste det faktisk, men måtte dobbeltsjekke, var ikke sikker på A'en. Om det var bare "Air" eller noe mer. Som det faktisk var....

Ellers vrimler det av akronymer.

For å ta noen nåværende: JAL, ANA, VLM, ALM, TACV, TACA etc etc...

Historisk sett er det jo også haugevis. Jeg nevner i fleng NLM, BEA, BOAC, BUA, CP Air, MALEV (som vel egentlig ikke er et ekte akronym da de tar med andre bokstaven i ordene også - Magyar Légiközlekedési Vállalat)

Så det er jo bare et spørsmål om å begrense seg.... ;)

KLM er ikke et akronym men en forkortelse.
Du har et poeng i og med at man uttaler de enkelte bokstaver. I så fall er det mange som faller ut.
Men om man skal kalle det en forkortelse er jeg ikke sikker på. Men jeg er ikke filolog, så....;)

Visst er det en forkortelse:
KLM; Koninklijke Luchtvaart Maatschappij

Tilsvarende i norsk språk: pga; på grunn av - ila; i løpet av - FN; Forente Nasjoner osv ;)

Og Stone; Som du ser har jeg editert posten. Et akronym er også en forkortelse, men uttales som et hvilket som helst annet ord.

Jeg visste det faktisk, men måtte dobbeltsjekke, var ikke sikker på A'en. Om det var bare "Air" eller noe mer. Som det faktisk var....

Ellers vrimler det av akronymer.

For å ta noen nåværende: JAL, ANA, VLM, ALM, TACV, TACA etc etc...

Historisk sett er det jo også haugevis. Jeg nevner i fleng NLM, BEA, BOAC, BUA, CP Air, MALEV (som vel egentlig ikke er et ekte akronym da de tar med andre bokstaven i ordene også - Magyar Légiközlekedési Vállalat)

Så det er jo bare et spørsmål om å begrense seg.... ;)

JAL er ikke jeg enig i at blir helt det samme, rett nok akronym. Men de bruker jo hele navnet sitt i full størrelse. Var mer de selskaper som bruker akronymet/forkortelsen i som sitt hovednavn. Slik KLM, ANA, SAS, Qantas med flere jeg tenkte på.

JAL er ikke jeg enig i at blir helt det samme, rett nok akronym. Men de bruker jo hele navnet sitt i full størrelse. Var mer de selskaper som bruker akronymet/forkortelsen i som sitt hovednavn. Slik KLM, ANA, SAS, Qantas med flere jeg tenkte på.
Joda, men man kan vel si at SAS også delvis gjør det uten at jeg har tenkt å gi meg inn på noen polemikk rundt dette..

Men 1944vintage har nok rett i at Syd-Amerika er full av slike (egentlige) akronymer. TACA, LAN, VARIG, COPA er vel eksempler på slike.

TAAG er et "velrenomert" selskap med akronym, dagens nøtt er hva er det forkortelse for?

Da jeg startede i SAS i 1970 fik vi at vide lige fra starten af, at det hed S A S og ikke SAS.
Altså hvert bogstav for sig, som K L M...og det mener jeg stadig idag...det skal udtales S A S
Hilsen Ole

Da jeg startede i SAS i 1970 fik vi at vide lige fra starten af, at det hed S A S og ikke SAS.
Altså hvert bogstav for sig, som K L M...og det mener jeg stadig idag...det skal udtales S A S
Hilsen Ole

Enig i deg med at SAS skal utales S A S, grunnen til at så mange gjør det er nok at det er så lett å si i ett ord, i motsettning til K L M som mangler en vokal for å kunne utales i ett ord.

Men når vi er inne på emne, hva står LOT for i LOT Polish Arirlines?

Men når vi er inne på emne, hva står LOT for i LOT Polish Arirlines?

Lotnicze

Polskie Linie Lotnicze er vel det Originale navnet, og selv uten og kunne polsk så tror jeg man kan resonere seg frem til hva lotnicze betyr

Back