Humle stanset SAS fly!

FlyTAP

ScanFlyer Blue
Har en kollega som skulle reist til Malaga fra OSL idaga tidlig, etter først å ha blitt forsinket pga radiotrøbbel så kom de seg i luften. etter kort tid informerte cockpit om at en humle klusset til fartsindikator (!) (ikke ordrett, dette er hva kollegaen fortalte meg pr sms), etter en rundtur over hovedstaden bar det tilbake til OSL.

Meget spesielt "problem" får en si..

Heisann FlyTAP!

Meget spesielt "problem" får en si..

Ja, man ville tro det men faktisk saa er dette ikke saa uvanlig. Vi hadde et tilfelle for en uke siden da en insektsverm hadde hadde samlet seg rundt ikke bare en, men faktisk tre (3) B737'er, og klart aa blokkere pitot systemet... og da er det jo flere muligheter for humor her;

Insekter samlet rundt smaagiser og...

Flyene stod parkert nede ved Chelsea Food Services, vaar catering divisjon, og disse insektene maa jo ha vaert veldig fornoeyd med flymaten... eller kaskje ikke da de oppdaget grisene... :p

Dag

Jadda. Dette er viktige nyheter i Kongeriket Norge. Nevnes også på P4-nyhetene.

Nå må du slutte å være så kritisk. Det er da ingen som har sagt at dette er viktige nyheter? Men det er jo en nyhet/notis/artikkel på linje med mye annet mediene leverer.

Pitot-static-systemet gir som man ser/vet trykk- og hastighetsindikasjoner (dynamisk og statisk trykk, for å være mer nøyaktig) som omgjøres til hastighetsindikasjoner på flyene.

Blir man i tvil om de viser korrekt er det "attitude and power" (eller "pitch and power"), altså kjente kombinasjoner av flyets vinkel i forhold til horisonten, og kjente powersettings, som gir de beste indikasjonene. Ser av klokkeslettene på ulykkene at de skjedde i mørket, og det gjør det selvfølgelig vanskeligere å sette en referanse i forhold til horisonten. Bruk av "ground speed" gir en indikasjon på hvilken hastighet en har, men den kan ha en god differanse hvis det er sterk vind.

Uten tvil har disse to 757-hendelsene gitt flygerene en uventet og vanskelig situasjon å løse, og trolig en som de ikke har fått anledning til å trene så mye på i simulator heller.

Har selv hatt stor feilindikasjon på hastighetsmåleren under avgang på OSL. Etter at teknikerne hadde fått tatt en titt på dem, kunne de fortelle at vi hadde hatt en humle tredd inn i det ene pitot-røret.

Nå må du slutte å være så kritisk. Det er da ingen som har sagt at dette er viktige nyheter? Men det er jo en nyhet/notis/artikkel på linje med mye annet mediene leverer.

Ok, tar selvkritikk på den. Dette er jo et flyforum, ikke et forum for mediektritikk. La humla suse. :D

Godt at Aftenposten også har tatt saken, for å berolige eventuelle nervøse pårørende:
"Ingen ble fysisk skadet da humlen gikk til angrep".

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3099413.ece

Last edited:
Slenger meg på med LN-AØR og Jumper G5 her, humler, mygg, moskito og annet flygende småtjafs er ikke noe man vil ha inni der. Det har historien vist kan lett ødelegge dagen for alle ombord. Tilsvarende er det også en del historier om pitot-systemer og tape/maling.

-A

Vi får vel være glade for at det ikke har skjedd verre ting i dag. Nord-Korea, verdensøkonomien, nedskjæringer og oppsigelser. Da blir 737 vs humle et sjarmerende innslag istedetfor. No worries (-:

Vi får vel være glade for at det ikke har skjedd verre ting i dag. Nord-Korea, verdensøkonomien, nedskjæringer og oppsigelser. Da blir 737 vs humle et sjarmerende innslag istedetfor. No worries (-:

Jeg velger heller humla, enn masse tragedier fra utlandet :) Ikke alt man trenger å vite når man ikke er politiker eller statsoverhoder.

VG.no" said:
- Tre gram humle mot x tonn jumbojet er odds jeg liker, skriver Elden i en sms til VG Nett.

Hadde bare smågrisen vært en jumbojet skulle jeg gledelig ha ventet på den i dag :D

LMAO - har vært med på noe nøyaktig tilsvarende. Fikk en Tristar groundet i SEA på grunn av det samme. Problemet ble løst ved at jeg tok et askebeger fra en dør han (FAA-inspektøren) hadde sjekket i en annen ende av flyet. Heldigvis sjekket han ikke en gang til ...

Synes som vanlig Dagbladet har de mest ryddige overskriftene. "Stjerneadvokat forsvarsløs mot angrepshumle" - er overskriften der i gården.

Back