Pitot-static-systemet gir som man ser/vet trykk- og hastighetsindikasjoner (dynamisk og statisk trykk, for å være mer nøyaktig) som omgjøres til hastighetsindikasjoner på flyene.
Blir man i tvil om de viser korrekt er det "attitude and power" (eller "pitch and power"), altså kjente kombinasjoner av flyets vinkel i forhold til horisonten, og kjente powersettings, som gir de beste indikasjonene. Ser av klokkeslettene på ulykkene at de skjedde i mørket, og det gjør det selvfølgelig vanskeligere å sette en referanse i forhold til horisonten. Bruk av "ground speed" gir en indikasjon på hvilken hastighet en har, men den kan ha en god differanse hvis det er sterk vind.
Uten tvil har disse to 757-hendelsene gitt flygerene en uventet og vanskelig situasjon å løse, og trolig en som de ikke har fått anledning til å trene så mye på i simulator heller.
Har selv hatt stor feilindikasjon på hastighetsmåleren under avgang på OSL. Etter at teknikerne hadde fått tatt en titt på dem, kunne de fortelle at vi hadde hatt en humle tredd inn i det ene pitot-røret.