• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Høy thrust på 737 nødvendig?

Dash

ScanFlyer Gold
Høy thrust på 737 nødvendig?

Hei!

Inspirert av denne tråden så lurer jeg på over mange flyplasser i SK sitt rutenettverk som krever høy thrust rating på motorene. Som kjent har jo SK mange forskjellige versjoner i sin flåte. Er det noen flyplasser i SK nettverket som kun får besøk av 73G med 24k rating? I såfall hvilke? Vet om GZP. Noen flere?

http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=113975

Re: Høy thrust på 737 nødvendig?

Til Chios (JKH) bruker SAS maskiner med 24k rating.
Dette skyldes den korte rullebanen som bare er 1511m.

Tror de prøver etter beste evne å bruke TU* serien på KKN. Den har vel 24K rating.

Tror de prøver etter beste evne å bruke TU* serien på KKN. Den har vel 24K rating.
Så vidt jeg vet, er det bare tre av TU*-serien som har 24K-rating; TUI, TUJ og TUK. De øvrige har 22K, med et lite forbehold om TUH som kanskje er den eneste med 20K av de 9 som ble med til SASBraathens. TUB, TUC, TUE og TUG var vel alle 20K-rated.

Last edited:

LN-TUA, LN-TUD, LN-TUF, LN-TUI, LN-TUJ, LN-TUK, LN-TUL, LN-TUM, SE-RET og SE-REX har 24K rating ifølge planespotters. Og det stemmer også med denne posten: http://forum.flyprat.no/showpost.php?p=452296&postcount=6

Mens SE-RJS og SE-RJR som kommer i 2014 har 26k rating...

Mulig jeg er skeptisk til planespotters, men for å få den fullstendige oversikten over TU*-serien, ber jeg først om hjelp fra Stone. Rating og vekt da de gikk fra BRA til SAS/BRA. Deretter fra sasech; oversikt over upgrades av TU*-serien de siste årene. Jeg er rimelig sikker på at det er en sammenheng mellom TR og MTOW, men slett ikke skråsikker; kanskje flyr SAS med "overmotoriserte" flymaskiner i forhold til registrert MTOW?

Mulig jeg er skeptisk til planespotters, men for å få den fullstendige oversikten over TU*-serien, ber jeg først om hjelp fra Stone. Rating og vekt da de gikk fra BRA til SAS/BRA. Deretter fra sasech; oversikt over upgrades av TU*-serien de siste årene. Jeg er rimelig sikker på at det er en sammenheng mellom TR og MTOW, men slett ikke skråsikker; kanskje flyr SAS med "overmotoriserte" flymaskiner i forhold til registrert MTOW?

Status da jeg sluttet i SAS Norge:
TUA: 24K rating, 64863 kg MTOW
TUD: 24K rating, 64863 kg MTOW
TUF: 24K rating, 64863 kg MTOW
TUH: 20K rating, 60328 kg MTOW, (oppgradert til 64328 MTOW i SAS, såvidt jeg har fått med meg.
TUI: 20K rating, 60328 kg MTOW, oppgradert til 24K rating/69626 kg MTOW i BU.
TUJ: 24K rating, 69399 kg MTOW
TUK: 24K rating, 69399 kg MTOW
TUL: 24K rating, 64863 kg MTOW
TUM: 24K rating, 64863 kg MTOW

TUB/C/E/G var som TUH, dvs 20K/60328kg MTOW i BU.

Last edited:

Mest spennende er det kanskje med dere som klarer å irritere dere så mye over dette...

Back