• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

How to burn 18,4% less fuel! SAS prosjekt

Utrolig interessant.
Fuelsaving er jo mer aktuelt en noen gang.

Men jeg ser jo at en del av dette vil settes opp mot flysikkerheten.

Det å taxe på en motor uten APU, gjør at man ligger litt dårlig til ved bremsefeil på det ene system man har tilgjengelig bare på en motor, det å lande med flap 3 i stedet for full flap vil kreve tidlig spool up på motorene, og vil kunne innebære oftere go arounds ec etc.

Helt til nå har man i vårt firma vært svært tilbakeholdene med denne type fuelsaving, da alt kan relateres til sikkerhet. Men etter hvert som marginene blir enda mindre, tror jeg man tvinges til å være mer kreativ, også her.

T-H
 
Heisann!

...Det å taxe på en motor uten APU, gjør at man ligger litt dårlig til ved bremsefeil på det ene system man har tilgjengelig bare på en motor...

Tally-Ho: Dette var debatert i lengre tid og vi bruker single-engine-taxi, men med APU running, for mye av det du nevner ovenfor....

Mange av de andre tiltakene nevnt i denne artikkelen har allerede vaert i bruk i lengre tid.

Det som er interessant er at du kan finne presentasjoner fra Airbus, Boeing og McDonnell Douglas om disse tingene fra 70 aarene (sans Airbus), 80 aarene, 90 aarene og i dag og det er stort sett de samme presentasjonene hele tiden; Vektsparing, flight profiler, crew prosedyrer, flight control rig og drag reduction etc. Alle tror de har kommet opp med noe nytt og revolusjonerende, men det er stort sett det samme man fant ut av flere aar siden... ;)

Dag
 
Back
Top