hotels.com - priser, bestilling m.v.

Sondbjo

ScanFlyer Gold
Jeg har opplevd i det siste at hotels.com skrur opp prisene etter de vet du har bestilt flybillett. Jeg bestillte en billett til SEZ og vips ble hotellet jeg så på 3000 kr dyrere. Åpnet jeg derimot hotels.com i inkognito vindu ble prisen like lav som før jeg bestilte flybilletten min. Jeg har opplevd dette før, det hjelper også å bytte browser.
Dette syns jeg er overvåkning som kanskje bryter mot loven? hva tenker dere?
 
Re: hotels.com overvåker deg!

Har du noe mer detaljer? Eks. hvor kjøpte du flybilletter? Var du logget inn på profilen din forskjellige steder osv?

Det kan være de justerer prisingen etter hvor mye du søker rundt uten å booke osv. (slik det har vært spekulert i om flyselskapene gjør, men som har vært dementert).

Ulovlig bare om de ikke har gjort deg oppmerksom på det via mye rart i liten skrift osv.
 
Dette tror jeg ingenting på; Expedia er for stor og for overvåket til å finne på noe slikt.

(Og hvorfor gi brukeren en dårlig deal? Da velger du jo bare en annen leverandør.)

Har vore diskutert i internasjonale reiseforum ad nauseam.
 
Re: hotels.com overvåker deg!

Har du noe mer detaljer? Eks. hvor kjøpte du flybilletter? Var du logget inn på profilen din forskjellige steder osv?

Det kan være de justerer prisingen etter hvor mye du søker rundt uten å booke osv. (slik det har vært spekulert i om flyselskapene gjør, men som har vært dementert).

Ulovlig bare om de ikke har gjort deg oppmerksom på det via mye rart i liten skrift osv.

Nei jeg var ikke innlogget noe sted. Jeg kjøpte billettene på www.ethiopianairlines.com og straks etterpå ble hotellprisene mye dyrere på nesten alle hotellene. Når jeg åpnet det samme søket på en inkognitio side så ble prisene det samme som før jeg bestilte flybillett. Det er urovekkende. Jeg har merket meg denne praksisen ca et år nå. Det har ikke vært slik før.
 
Re: hotels.com overvåker deg!

Nei jeg var ikke innlogget noe sted. Jeg kjøpte billettene på www.ethiopianairlines.com og straks etterpå ble hotellprisene mye dyrere på nesten alle hotellene. Når jeg åpnet det samme søket på en inkognitio side så ble prisene det samme som før jeg bestilte flybillett. Det er urovekkende. Jeg har merket meg denne praksisen ca et år nå. Det har ikke vært slik før.

kanskje du kom på en annen lands hotels.com side i incognito, da kan prisene bli annerledes, pga inkl/ekskl taxes etc
 
Jeg tror ikke det har noe med flybilletten å gjøre (rent tilfeldig), men evt. den teorien at de jekker opp prisene om du har surret rundt litt. Det kan også være rom som kommer og går, men om det var forskjellig pris i to vinduer samtidig så er det neppe det.

Som nevnt over - det har vært spekulert i om flyselskapene gjør det, men det er en gammel historie. At hotels.com forsøker seg på det overrasker ikke. Jeg hadde en tilsvarende opplevelse en gang, men da var det ikke noe billettkjøp inne i bildet. Fikk opp forskjellig pris i hhv Firefox og Chrome samtidig. Forsøkte å finne ut av det, men surret ikke så mye med det.

Ellers så er det bare en rekke tilfeldigheter og en feil en plass...
 
Tviler på at det har noe med flybilletten å gjøre. Mer at du hadde en adferd som tilsa at du var kjøpsklar for det hotellet.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Det med at det skjer etter kjøp av flybillett flere ganger tilsier noe annet. Jeg tviler sterkt på at dette er tilfeldig!
 
Hotels.com bestemmer ikke prisen på hotellrom, den settes av tilbyder og OTA får sine ca. 20%. Manipulering av priser tror jeg er a thing of the past.

Dette begynner å bli et regulert og godt overvåket marked. Expedia som eier Hotels.com trades på NASDAQ
og som konkurrenten Priceline Group (Booking.com) har de vel få gode grunner til å terge på seg EU-kommisjonen.

https://skift.com/2016/04/25/everyt...bout-hotel-industrys-complaints-against-otas/

http://ec.europa.eu/competition/ecn/hotel_monitoring_report_en.pdf

https://no.hotels.com/customer_care/pillar/price_guarantee.html?pos=HCOM_NO&locale=no_NO
 
Det hadde vært fint om flynerds generelt kunne tatt seg tid til å få mer kjøtt på skjelettet, før de selger fisken. Synes det trender ganske mye med "jeg hadde én opplevelse, ergo er DET den nye trenden og det må postes online". Generelt sett lønner det seg å gjøre minst 4-5 observasjoner før man konkluderer med at det er noe annet enn tilfeldig.
Med andre ord: hadde vært fint om det var mer enn ett datapunkt :)
 
Med andre ord: hadde vært fint om det var mer enn ett datapunkt :)
Vi har da mer enn ett her. Jeg opplevde som nevnt en gang forskjellig pris i to nettleservinduer. Sondbjo opplevde det samme minst en gang.

Det er jo også utfordrende å få flere datapunkter fra andre uten f.eks. spørre her, så om du venter litt så kanskje det dukker opp flere datapunkter ;)
 
Neste gang, prøv å rense ut småkakene etterpå, det ligger vanvittig mye informasjon der.

Hadde ikke forundret meg om prisene sank etterpå!

Sent from my HTC U Ultra using Tapatalk
 
Har også opplevd dette. Har vært nok å feks gå fra wifi til 4g så har prisene vært nede på hva det var i utgangspunktet. Så jeg er helt klart med på konspirasjonsteorien at jo mere du søker jo høyere blir prisene
 
På generelt grunnlag så kan jeg si at det finnes verktøy som bed hjelp av hvordan du oppfører deg på web-siden ++ kan si noe om hvor sannsynlig det er at du kommer til å kjøpe noe. Noen selskaper er sikkert fristet til å bruke dette til å jekke opp prisen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Altså dette er vel ingen konspirasjonsteori. Det er velkjent at dette skjer, internett har blitt mer sostifikert med maskinlæringsalgoritmer i de senere år og analyse av data. Facebook og sponsede innlegg er jo ingen tilfeldighet. Ja tom Googlesøk vil se ulikt ut fra person til person og land til land på akkurat den samme strengen. Ja jeg kan en del om dette fordi jeg har studert det på masternivå. Egentlig ganske skummelt. La oss si at du er 25 år på Facebook, liker diverse sider, oppgir at du er singel, at du er på jobbjakt, da vil Facebook på bakgrunn av sine algoritmer ofte gi deg Finn.no og andre jobbsøketjenester. Og det verste er at du knapt trenger å like noe, holder at du skriver i en status...
 
Last edited:
Småskummelt!

Jeg gikk inn på google.no/flighs og søkte opp billetter til Tallinn i høst, uten å gjøre noe mer åpnet jeg hotels.com i ny fane, og gjett hva som ble foreslått(!)

For ordens skyld var mitt forrige søk på hotels NY.
 
Småskummelt!

Jeg gikk inn på google.no/flighs og søkte opp billetter til Tallinn i høst, uten å gjøre noe mer åpnet jeg hotels.com i ny fane, og gjett hva som ble foreslått(!)

For ordens skyld var mitt forrige søk på hotels NY.



Det har vel ingen relevans med saken her, men normal cookies info i browser. Søk på f.eks partytelt i Google, se på noen nettsider på partytelt, og du vil få partytelt som reklame på de fleste nettsider du besøker fremover som bruker Google til reklameplassering.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Men de annonsene lastes separat, uten at siden jeg besøker nødvendigvis vet noe om det og hvilke annonser jeg får.
 
Kommentar fra Per Arne Villadsen, administrerende direktør i Berg-Hansen.

https://blogg.berg-hansen.no/artikler/hotellene-ma-ta-affaere-ota/

Jeg skrev et innlegg i Dagens Næringsliv 5.oktober som tilsvar til utspillet fra NHO Reiseliv.
Jeg mener hotellene selv må ta ansvar for at de har mistet kontrollen over egen distribusjon til OTA'ene.

Utfordringen er at forbrukerne har en ufortjent høy tillitt til OTA’ene, mens hotellene har mistet kontrollen over egen distribusjon. Hotellene har vært for sent ute med å reagere på denne måten å operere på. De har heller ikke klart å komme med tilsvarende «gode» løsninger for kundene.
 
Back
Top