Hotelltips i Berlin

Hermann SF

ScanFlyer Silver
Sitter og graver i lavpriskalenderen til Norwegian (hurra for Norwegian, forresten - og nok en gang), og har funnet 199,- på utreise og 265,- hjemreise - som jeg anser som en veldig god pris, fordi Norwegian som regel har fæle priser på hjemreise.

Har noen et tips til hotell i den tyske hovedstad?

Og nok en gang er det selvsagt bare å rote på hotels.com etter anbefalinger, men jeg spør her også om noen skulle ha oppdaget en spesiell "gullgruve".

Siste jeg var i Berlin bodde jeg på Scandic Potsdamer Platz for €57/natt inkludert en kjempebra frokostbuffet og gratis WiFi. Hotellet er nytt, og var en positiv overraskelse ifht. andre Scandic-hoteller jeg har bodd på.

Hotel Air In Berlin er heller ikke ett dårlig valg. ligger ett steinkast unna Tiergarten og Mercedes stjerna. Relativt billig også hvis jeg ikke husker feil.

Som mangeårig budget-reisende til Berlin velger jeg som regel ett eller annet trestjernes hotell i strøket mellom Ku'damm, stasjonen Zoologischer Garten, Wittenbergplatz. Det vrimler av mindre hotell i det strøket og egentlig er alle like gode. Det får et rom med seng og dusj og en grei frokost - i Berlin skjer det så mye at man trenger ikke annet enn å sove på hotellet.

Som mangeårig budget-reisende til Berlin velger jeg som regel ett eller annet trestjernes hotell i strøket mellom Ku'damm, stasjonen Zoologischer Garten, Wittenbergplatz. Det vrimler av mindre hotell i det strøket og egentlig er alle like gode. Det får et rom med seng og dusj og en grei frokost - i Berlin skjer det så mye at man trenger ikke annet enn å sove på hotellet.

Jammen de koster likevel mer enn det forslaget lenger opp; Scandic på potsdamer pl til € 57. Så billig hotell i den klassen har jeg alldri fått i Berlin, bortsett fra maritim på Priceline.co.uk, men det ligger i et område uten noen ting, ingen forretninger, restauranter, og kun en busslinje.
De småhotellene i sidegatene til Ku'damm f eks i Fasanstr koster mer enn € 57, og til og med Motel One koster € 59. De har et Motel One som er mer sentralt enn det på Alexander pl som jeg synes er litt langt vekk fra sentrale Berlin.

... men det ligger i et område uten noen ting, ingen forretninger, restauranter, og kun en busslinje.

Det er stort sett feil vedr. Scandic.

Butikker/kjøpesenter finner man inne i Potsdamer platz, inlk. spiseseder. Men, ja, det er ikke det området i Berlin med høyest tetthet av butikker/restauranter.

Vedr. transport: U-bahn Mendelsson Bartholdy Park er rett rundt hjørnet for hotellet. Det er tre-fire minutter å gå til Potsdamer platz Bahnhof (Bahn samt S og U). Buss M25 stopper også på Mendelsson Bartholdy Park så man har gode transportalternativer.

Minner også om at U-bahn kjører døgnkontinuerlig fra fredag morgen til søndag kveld.

Når det gjelder prisen så var det i sommer, og hoteller i Berlin om sommeren er vel av de billigere i Europa. Husk at man kan få NAF-rabatt og noen ganger Trumf-rabatt på Scandic.

Last edited:
Som en ekte Berliner vil jeg ogsa anbefale Westin Grand. Jeg vet at flere Forum medlemmer har bodt der inne og ikke en eneste har klaget pa dette. Sikkert ikke den billigste alternativ, men du sparer jo litt pa flyreisen og hotellet er verdt hver eneste Euro! Skulle jeg gjeste i mitt hjemmeby, sa ville dette hotell vaere mitt förstevalg!

Beliggenhet er utrolig bra ved Gendarmenmarkt, som er en av de mest peneste steder a finne i sentrum av byen. Og du har korte avstander til mange kjente steder, kan ta en kikk pa nightlife, se pa den "politiske Berlin" pa like mate som pa historisk kjente steder og kulturelle highlights. Men, som sagt av andre, valget dit avhenger sikkert litt av hva programmet din er for turen. Dersom du skal ut for shopping, sa er andre steder kanskje bedre egnet.

Blir en tur tilbake til Berlin igjen i begynnelsen av febuar. Trenger et hotelltips i område rundt Ku'damm, eventuelt Mitte. Kunne tenkt meg et hotell med svømmebasseng, men ikke noe must. Noen gode tips der ute?

Blir en tur tilbake til Berlin igjen i begynnelsen av febuar. Trenger et hotelltips i område rundt Ku'damm...

Har bodd på Hampton et par ganger, lite å se til svømmebasseng og annen glitter, men rent, pent og stille og ofte veldig bra pris.

Heller ikke svømmebasseng her, men mye hotell for pengene:

Hotel Panorama på Adenauerplatz www.hotelpanoramaberlin.de

Helt ok rom med tanke på en pris på mellom 30 og 40 euro. Bodde 2 netter der nå i desember, og det kostet meg 64 euro for begge nettene med frokost.

4 minutter å gå fra hotellet til Charlottenburg S-bahn og Regionalbahn stasjon. Buss og U-bahn rett utenfor døren. Ligger på hjørnet av Kaiser Friedrichstrasse og Ku'dam.

Og som noen sa lenger oppe: I Berlin er det så mye å ta seg til at man jo bare skal sove på hotellet.

BF:cool2

Back