Hos oss betaler du ikke ekstra gebyrer!

"-Nei, vi har ingen prisøkning på gang på våre billetter, sier kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånsvik til E24."

DY går ikke ut og forteller dette, men gjør det heller i det stille. Det har vi sett mange eksempler på.

Har vel strengt tatt ikke hørt om noen selskaper som går ut i media og reklamerer for at "Nå hever vi prisene."

Hvorfor kan man ikke bare øke billettprisen på ordinært vis, uten å symbolisere denne økningen gjennom drivstofftillegg? Dette blir ganske selvmotsigende fra SAS' side.

Når var du sist og handlet på Rema? Har du ikke lagt merke til at hver gang du handler meieri-produkter så betaler du et variabelt gebyr som korresponderer med diesel-prisen? ;)

Enig med flere her, slutt å kall det gebyr-ditt og gebyr-datt. Lag en pris og la den være det dere trenger. Hva SAS bruker prisen til internt for å dekke opp bryr jeg meg mindre om.

-A

Hvorfor kan man ikke bare øke billettprisen på ordinært vis, uten å symbolisere denne økningen gjennom drivstofftillegg? Dette blir ganske selvmotsigende fra SAS' side.

Helt enig, for den jevne reisende er det jo revnende likegyldig hva som er "billettpris" og hva som er "drivstofftillegg", det er jo sluttprisen man bryr seg om som pax. Kan skjønne at man vil synliggjøre hva som er gebyrer (landingsavgift, seteavgift, miljøavgift, julebord-i-finansdepartementetavgift o.l.), men drivstoff er jo bare en av mange variable kostnader flyselskapene har, så jeg kan ikke se hvorfor dette skal være i en særstilling.

Last edited:
Vet nå en halv straks!? :o

Så når jeg betaler kontanter for en billett så er drivstoff-tillegg med i prisen og kan dermed ikke refunderes på lik linje med avgifter som jeg får igjen på ubrukte billig-billetter, mens når jeg betaler med poeng så skal jeg ut med mer cash for å betale en avgift som man for betalende passasjerer har bakt inn i billett-prisen?

*Ringe dagbladet*

-A

Eh.. eg tok an isje heilt asså...

Hva har refusjon med poenget å gjøre? Fuel surcharge er reine inntekter for selskapene, det er revnende likegyldig hva de betaler for drivstoffet sitt. Dette skal bakes inn i prisen. Da spiller det ingen trille om du betaler penger eller poeng, begge deler er å anse om en betalt billett. Jeg vet ikke hvorfor jeg gidder engasjere meg en gang, siden alle andre bonusprogram jeg har fakturerer godt med YQ på bonusturer, så det måtte vel komme hit også.

Jeg fikk denne på e-post fra SAS:

EuroBonus
Gold

Kjære EuroBonus-medlem,

SAS tar i likhet med andre flyselskaper ut et drivstofftillegg på flyreiser. Fra og med 15. juli vil dette tillegget også omfatte bonusreiser med SAS, Widerøe og Blue1, noe som allerede praktiseres hos de fleste andre flyselskaper i dag.

Fordi du er Gullmedlem, gir vi deg denne informasjonen på forhånd, slik at du kan bestille bonusreise før innføringen av drivstofftillegget.

Litt OT: Hvis de vil gjøre ting på samme måte som flyselskaper de liker å sammenligne seg med... når skal de begynne med gratis servering i økonomi når man reiser innenriks, intra-skand, intra-europeisk? :rolleyes:

En fin gest å varsle om dette til sine beste kunder, slik at man har mulighet til å bestille før endringen trer i kraft. Det skal de ha :)

Betyr dette at man må ut med ca. 1500 kr. i skatter, avgifter og drivstoffavgift når man bestiller en bonusreise til USA? Man betaler vel i dag ca. 4-500 kr. i skatter og avgifter.

Burde de ikke være pålagt å melde alle sine medlemmer om en slik endring? Det ville uansett vært rydde å informere samtlige medlemmer, og ikke bare "siden du er gull så får du et par dagers varsel til å bestille". Det vil man tro var normalt i henhold til avtalevilkår, uten at jeg har lest meg opp på disse.

Vi sølvmedlemmer fikk samme eposten.

Som de fleste andre selskaper?? SVADA!!!! Ingen av programmene jeg har kort i krever en krone i drivstofftillegg naar man bestiller billetter.

Og oljeprisen? Vel, i dag har faller den igjen, saa fra 75 til 57 paa 3 dager. Saa tillegget er IDIOTI og boer fjernes asap.

Nå forstår jeg det slik;
- "Fuel surcharge" er normalt bakt inn i bilettprisen?
- SAS øker "fuel surcharge", som igjen betyr dyrere flybiletter?
- SAS fjerner fritak for "fuel surcharge" for de som reiser på bonus-poeng. Altså vil de som reiser på bonuspoeng nå måtte betale "fuel surcharge", og det måtte de ikke før. Korrekt?

... eller er jeg nå helt på bærtur?

Neida, det er bare SAS som jobber for å gjøre Eurobonus til et enda dårligere program...

Eh.. eg tok an isje heilt asså...

Hva har refusjon med poenget å gjøre? Fuel surcharge er reine inntekter for selskapene, det er revnende likegyldig hva de betaler for drivstoffet sitt. Dette skal bakes inn i prisen. Da spiller det ingen trille om du betaler penger eller poeng, begge deler er å anse om en betalt billett. Jeg vet ikke hvorfor jeg gidder engasjere meg en gang, siden alle andre bonusprogram jeg har fakturerer godt med YQ på bonusturer, så det måtte vel komme hit også.

Refusjon kan ha ganske mye med dette å gjøre. Kjøper du en billett som ikke tillater refusjon, og kansellerer den, så lover jeg at du ønsker at FSC er listet som en skatt, og ikke bakt inn i base fare. Da får du nemlig FSC'n tilbake, og det, sammen med resterende skatter, kan bli et ganske betydelig beløp.

Jeg skjønner meget godt dem som mener at man heller bør bake inn driten i base fare, men det er bedre for kunden at man ikke gjør det.

Glimrende! Det blir naa nesten like dyrt i skatter og fuel tillegg som det en betalt billett koster langt. Bra gjennomtenkt som vanlig, SAS

Fra FT:

The fare for ARN-(CPH)-EWR is betwen SEK1400 (T) and SEK3300 (W) and the surcharge is SEK2600!!! And this for the fascinating price of 60000 points which equals more than 300 intrascandinavian flights in the lower booking classes for at least SEK500 per ticket! SEK150000 = SEK1400 (<1%)

Har nettopp booket LH via FRA ( med vouchers.. ). Eks på pris til JFK:

Pris kr. 2.000 Taxes, fees, charges kr. 3.093 Ticket service charge kr. 25..

Tenk hvis bonusreise vil en brenne mye poeng og forsatt betale kr. 3.118...:cry:

Det er kanskje ingen som leser papiraviser lenger?

I dagens VG (eller var det DB?) så er det en sak om SAS som tok seg over 1100 kroner i gebyr for å sende noen rør med fiskestenger. På motsatt side var det passende nok en annonse om "gebyrfrie SAS".

Gebyr? Eller overvekt? Finner ikke artikkelen, men har man bagasje utenfor den frie kvoten, betaler man. Ikke noe nytt påfunn, det ...

Back