Hos oss betaler du ikke ekstra gebyrer!

MartinL

ScanFlyer Dusty
SAS øker drivstoff tilegget!

På danske indenrigsruter stiger tillægget med tre euro til 66 kr. På interskandinaviske ruter med fra 112 kr. til 148 kr. På langruterne stiger olietillægget med 75 kr. til 856 kr. pr. strækning.

http://www.takeoff.dk/news.cfm?nNewsWeekly=0&nNewsId=21219

Boarding medler også det samme:

SAS hæver sit brændstoftillæg. Øgningen bliver på mellem tre og ti €uro afhengig af om det er indenrigs, intra-skandinavisk, europæisk eller interkontinentalt. EuroBonus-billetter vil ikke længere være undtaget.

http://www.boarding.no/art.asp?id=37244

Last edited:
MartinL - dette er ikke et skjult gebyr, det er en del av prisen.
Når SAS annonseren en pris på 890,- så ér det 890,- - ikke noe ekstra for ditt og ekstra for datt. Har du ennå ikke fattet det? (eller vil du bare være tabloid?)

MartinL - dette er ikke et skjult gebyr, det er en del av prisen.
Når SAS annonseren en pris på 890,- så ér det 890,- - ikke noe ekstra for ditt og ekstra for datt. Har du ennå ikke fattet det? (eller vil du bare være tabloid?)

Det er ingen her som har påstått at dette er et skjult gebyr er det vel?

Men jeg finner det ironisk at selskapet har høstet mye oppmerksomhet gjennom reklamekampanjer om "ærlighet i prisen", når de to dager senere pakker inn et drivstoff gebyr i prisen for flybilletten. Nettopp fordi det kommer til å bli flagget høyt i samtlige medier i dag!

Hvor mye har siste dags reklamekampanje igjen av troverdighet da?

Ikke at jeg på noen måte er uenig i at dette er et nødvendig grep, jeg bare forundrer meg over hvor strategisk elendige SAS er med PR i forhold til sine konkurrenter!

Last edited:
Skal vi ha denne diskusjonen igjen?
Det er ikke noe EKSTRA gebyr, men en økning av flyprisen, som SAS og andre nettverksselskaper legger inn som en fuel-surcharge (men som vi vet at bl.a. Norwegian baker inn i prisen). Tidligere har Kjos gått ut og skrytt av at de ikke legger på fuel-surcharge, og så har pricingfolkene hans økt prisene i det stille uten av noen har merket det.

Hvorfor egentlig bruge penge på at administrere dette når prisen
alligevel bliver præcis den markedet kan bære ?

Den store nyheten her er vel at bonusbilletter får fuel surcharge, det kommer til å irritere mange gode kunder, meg selv inkludert! Gratisreiser er dermed langt i fra gratisreiser lenger.

SAS synes vel dette var en god idé siden konkurrentene gjør det, istedenfor å verne om en av de (ytterst) få fordelene Eurobonus har ovenfor konkurrerende programmer.

Gleder meg til alle flyselskaper blir tvunger av EU til å inkludere fuel surcharge i billettprisene som seg hør og bør, da vil vi bli kvitt på det alle bonusbilletter.

Sett mye positivt fra SAS og EB i det siste, men denne var kjip! :naughty:

SAS tar seg en ekstra gebyr:

Bestillings-gebyr. Dette er noe mellom 100 NOK og 50 NOK, hos LH heter dette TSC. Jeg har aldri klart vitsen a se hvorfor selskaper, og dette gjör alle selskaper, tar seg betalt fra kunde for faktum, at dette kunde kjöper en billett (online). Mens kanskje kan noe her inne löfte dette hjemmlighet.

Jeg tror likevel det finnes en stor forskjell mellom noen av disse gebyrer.

Det ene er gebyrer jeg kan, men ikke ma velge. Og man far noe for dette. Setevalg, (bagasje). Det andre er gebyrer som virker som ripp-off. Kreditkort gebyr, Bestillingsgebyr. Her far du ingenting tilbake og begge er egentlig del av en helt naturlig transaksjon. Kjöper du med kart hos Rimi, sa betaler du jo ogsa ingen bestillings- og kreditkort-gebyr.

I mine öyner er det svaert frekk a tar seg betalt fra kunden for faktum at han kjöper.

Det bestillingsgebyr som SAS tager, er vel et resultat at en tåbelig dom i DK for nogle år siden hvor IATA bureauer tvang SAS til at tage et gebyr, for at de selv (IATA-bureauerne) kunen tage et gebyr for samme ydelse.

Det virker tåbeligt at betale gebyr for at betale og for at bestille noget.

Fuelgebyr er en uskik - det er en del af billetprisen og skal der derfor være en del af prisen. Der er jo heller ikek gebyr for at flyprisen stiger, eller at renten ændres. Fuel er en omkostning for selskabet, som selvfølgelig skal indregnes i selve billetprisen. I det tilfælde må jeggi DY ret i den måde de opfører sig på.

SAS øker drivstofftillegget

SAS forhøjer brændstoftillæg pr. 15. juli

Quote: SAS hæver sit brændstoftillæg. Øgningen bliver på mellem tre og ti €uro afhengig af om det er indenrigs, intra-skandinavisk, europæisk eller interkontinentalt. EuroBonus-billetter vil ikke længere være undtaget.

http://www.boarding.no/art.asp?id=37244

Sikkert ikke så dumt, økningen er uansett ikke voldsom, og selskapet trenger jo inntekter asap.

Hvorfor egentlig bruge penge på at administrere dette når prisen
alligevel bliver præcis den markedet kan bære ?

Et meget godt poeng, Jan!!:thumbup

Men for å dvele litt lenger med den, er det noe vanskelig å forstå ettersom oljeprisen har falt og falt den siste tiden! Hadde vel vært lettere å si at SAS må prøve å høyne billettprisen noe. Men igjen, - se hva Jan skriver!

BF:cool2

SAS tar seg en ekstra gebyr:

Bestillings-gebyr. Dette er noe mellom 100 NOK og 50 NOK,

It's NOK 25 and it is collected due to mandate by the government. I agree that this is an idiotic fee - but SAS don't in this case have any choice.

Den store nyheten her er vel at bonusbilletter får fuel surcharge, det kommer til å irritere mange gode kunder, meg selv inkludert! Gratisreiser er dermed langt i fra gratisreiser lenger.

SAS synes vel dette var en god idé siden konkurrentene gjør det, istedenfor å verne om en av de (ytterst) få fordelene Eurobonus har ovenfor konkurrerende programmer.

Gleder meg til alle flyselskaper blir tvunger av EU til å inkludere fuel surcharge i billettprisene som seg hør og bør, da vil vi bli kvitt på det alle bonusbilletter.

Sett mye positivt fra SAS og EB i det siste, men denne var kjip! :naughty:

Vet nå en halv straks!? :o

Så når jeg betaler kontanter for en billett så er drivstoff-tillegg med i prisen og kan dermed ikke refunderes på lik linje med avgifter som jeg får igjen på ubrukte billig-billetter, mens når jeg betaler med poeng så skal jeg ut med mer cash for å betale en avgift som man for betalende passasjerer har bakt inn i billett-prisen?

*Ringe dagbladet*

-A

Norwegian er jo billigst i 90 % av tilfellene så det spiller ikke så mye rolle.

Selv SAS innrømmer dette i etterkant av sin lureannonse:

http://e24.no/boers-og-finans/article3156964.ece

Jeg er litt forvirret av det hele:

SAS sier man bør sjekke priser på begge selskaper hver gang, men innrømmer at Norwegian stort sett vil ende opp med å være billigste alternativet.

Så sier de at de har et annet produkt enn Norwegian, og at prisene vil variere endel, men at Norwegian stort sett vil komme billigst ut. Ehhhh... er ikke dette veldig god reklame for Norwegian? Sånn leser jeg det ihvertfall.

imm

Nå forstår jeg det slik;
- "Fuel surcharge" er normalt bakt inn i bilettprisen?
- SAS øker "fuel surcharge", som igjen betyr dyrere flybiletter?
- SAS fjerner fritak for "fuel surcharge" for de som reiser på bonus-poeng. Altså vil de som reiser på bonuspoeng nå måtte betale "fuel surcharge", og det måtte de ikke før. Korrekt?

... eller er jeg nå helt på bærtur?

Hvorfor kan man ikke bare øke billettprisen på ordinært vis, uten å symbolisere denne økningen gjennom drivstofftillegg? Dette blir ganske selvmotsigende fra SAS' side.

Jeg er litt forvirret av det hele:

Så sier de at de har et annet produkt enn Norwegian, og at prisene vil variere endel, men at Norwegian stort sett vil komme billigst ut. Ehhhh... er ikke dette veldig god reklame for Norwegian? Sånn leser jeg det ihvertfall.

imm

Jo... og for å være helt ærlig så vet ikke jeg hva som er den påståtte forskjellen mellom produktene. En liten annen prisstruktur, men det er vel det.

Men den diskusjonen kan vi vel holde i gang leeeenge. :rolleyes:

Back