HK brøt forhandlingene i luftfarten

Glenn

ScanFlyer Gold
HK brøt forhandlingene i luftfarten

Handel og Kontor brøt tarifforhandlingene med NHO om luftfartsoverenskomsten. Det er pengene det står på.
HK krever en garantilønnsordning som skal sikre de ansatte en jevn lønnsutvikling. Dessuten krever forbundet fagbrevtillegg inn i overenskomsten.

Handel og Kontor organiserer omlag 850 ansatte i blant annet SAS, Norwegian, Menzies og Røros flyservice. De arbeider stort sett med bakketjenester, på kundesentre og i administrasjonen i selskapene.

Meklingsdato er satt til 20 oktober.

http://www.hk-nytt.no/tariff/article5320196.ece

Re: HK brøt forhandlingene i luftfarten

Detta blir bråk...

Fra den infoen jeg har fått fra LFF så er det ikke bare garantilønnsordningen det står på..Det er bare en liten del av det hele

Vi har vel fått ett lønnsoppgjør de siste 8 årene..

Suffice to say... dette kan bli svært intresant utover..

LFF har også tatt tak i problemstillingen ved at SAS sier opp folk i reisesenterene og "outsourcher" dette til SYKES i Bergen bl.a.
her har folk i mange år ståttpåfor bedriften og tilogmed avstått fra lønnsøkninger for å redde arbeidsplassene. Takken er da at de nå blir sagt opp og i beste fall outsourcet. Sånn blir det mere bråk av.....

LFF har også tatt tak i problemstillingen ved at SAS sier opp folk i reisesenterene og "outsourcher" dette til SYKES i Bergen bl.a.
her har folk i mange år ståttpåfor bedriften og tilogmed avstått fra lønnsøkninger for å redde arbeidsplassene. Takken er da at de nå blir sagt opp og i beste fall outsourcet. Sånn blir det mere bråk av.....

Samme har HK gjort.

Detta blir bråk...

Fra den infoen jeg har fått fra LFF så er det ikke bare garantilønnsordningen det står på..Det er bare en liten del av det hele

Vi har vel fått ett lønnsoppgjør de siste 8 årene..

Suffice to say... dette kan bli svært intresant utover..

Det er på tide også. Etter all skriking om likelønn i våres er det på tide å se på en bransje som etterhvert har blitt liggende laaanget etter.

Kjenner en som jobber på Kiwi. For 5 år siden hadde jeg mye bedre lønn en henne, det var den gang....

Meklingsfrist ved midnatt, og hvis ikke megling fører frem vil ansatte i følgene bedrifter bli tatt ut:

Norwegian Air Shuttle AS (kundeservice mm)
Norport Handling Bergen AS, Sola
Norport Handling Bergen AS, Flesland
SAS Scandinavian Airlines Norge AS, (kundeservice mm)
SAS Ground Services Norway AS, Flesland
SAS Ground Services Norway AS, Sola
Menzies Aviation Oslo AS, Gardermoen

http://www.aftenposten.no/reise/nyheter/article3865413.ece
Bakkemannskap på Gardermoen, Sola og Flesland kan bli tatt ut i streik torsdag morgen.

SAS regner dog med at selv med streik vil flytrafikken imorgen gå ganske som normalt

Meklingsfrist ved midnatt, og hvis ikke megling fører frem vil ansatte i følgene bedrifter bli tatt ut:

Norwegian Air Shuttle AS (kundeservice mm)
Norport Handling Bergen AS, Sola
Norport Handling Bergen AS, Flesland
SAS Scandinavian Airlines Norge AS, (kundeservice mm)
SAS Ground Services Norway AS, Flesland
SAS Ground Services Norway AS, Sola
Menzies Aviation Oslo AS, Gardermoen

http://www.aftenposten.no/reise/nyheter/article3865413.ece

SAS regner dog med at selv med streik vil flytrafikken imorgen gå ganske som
normalt

Med en stor del LFF ansatte hos SGS på Sola så spørs det om det slår ut så mye, hvordan det er hos Norport vet jeg ikke.

Nå er jeg enig at vi trenger et lønnsløft, men føler vi skal være edruelige å se det i et langsiktig perspektiv. Når selskapet ( SK ) har begynnt å få piler til å peke rett vei skal vi være forsiktige med å forsøke å dra for hardt i spaken en stund til, men som sagt i et lengre perspektiv bør vi kunne komme oss oppover

Kjenner en som jobber på Kiwi. For 5 år siden hadde jeg mye bedre lønn en henne, det var den gang....

Ja, og nå tjener de ca nesten like mye. Kanskje vi bør finne oss nye arbeidsklær? Skal man tenke penga ... Da kunne jeg kutta ut bil og bare *gått* til jobb.

Men det virker som om HK vil gi litt sterk beskjed med tanke på
SVG og BGO og evt. HVOR mange fra evt hver avdeling som blir tatt
ut. Rfly er vel ikke etablert SVG og BGO, Norport som har DY?

Huff, en streik er vel ikke det som blir positivt på flypax om det
er KL,LH,SK,DY fra vesten, og BA/AY++ fra OSL selvom det er opptur eller ikke.
Får håpe på at dette løses på akseptabelt nivå uten mest mulig negativ impact på pax.

Last edited:

Ja, og nå tjener de ca nesten like mye. Kanskje vi bør finne oss nye arbeidsklær? Skal man tenke penga ... Da kunne jeg kutta ut bil og bare *gått* til jobb.

At jeg har lang reisevei er nok min egen feil men du har et poeng. Det året jeg jobbet som renholder hadde jeg mye bedre økonomi en det jeg har nå.

Det som jeg misliker mest ved streik er at den som rammes hardest er den som ikke har noe med konflikten å gjøre i det hele tatt. Vi får håpe de kommer til enighet.

Hentet fra Avinor sine SVG sider.

Fare for streik hos handlingselskapene
Handel og Kontor (HK) har begjært meklingen i tariffoppgjøret med NHO for bakkeansatte i luftfarten for avsluttet. Det er fare for streik fra torsdag morgen. Vi anbefaler reisende å møte tidligere enn normalt, da det forventes kø ved innsjekk og gate. På Stavanger lufthavn Sola vil dette først og fremst berøre flyselskapene Norwegian, Air Baltic, Eastern Airways, Vildanden og DAT. Vi anbefaler alle reisende å forholde seg til informasjon fra sitt flyselskap dersom det blir streik. Les mer på: http://www.handelogkontor.no/id/12064.0
http://www.avinor.no/lufthavn/stavanger/forside?type=a

Da er minatt passert, noen som vet hvordan ting går?:)

Trafikk som normalt, folk møter på jobb - mekling pågår nok fortsatt..

Nå har de holdt på i 25 timer. Spennende å se hva resultatet blir!

Det avhenger vel av passasjerens diet ;)

Men at det fremdeles forhandles må jo bety at partene har håp om å komme til enighet. Veldig spennende dette!

Streik i luftfarten er avverget etter at HK og NHO kom til enighet, fjorten timer etter at meklingsfristen gikk ut.

21.10.2010
To viktige prinsipper har HK nå fått på plass: en justeringsklausul for lønn og fagbrevtillegg, sier HK-nestleder Peggy Hessen Følsvik til HK-Nytt.

Det er også enighet om at de ansatte får et generelt tillegg på 1 krone i timen fra 1. april, og et lav- og likelønnstillegg på 50 øre timen fra 1. juli. Minstelønnssatsene øker imidlertid med hele 7 prosent fra 1. april i år og med ytterligere 5 prosent fra 1. april 2011.
http://www.handelogkontor.no/id/12066.0

Det står ikke noe om hvilke "grenser" det er for hva som regnes som minstelønn.

er litt forsjell om jeg får 1.50 kr timen eller 7%+5%

Back