• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Hjullager...

Selve hjul-lageret er innfelt i felgen i hjulet, og byttes dermed samtidig som hjulet.
Tja..
..hvor lenge ett dekk varierer veldig, det kommer ann på vekt, temperatur, riktig dekktrykk, hvor hardt det bremses og mange andre faktorer.
Har ikke helt tall på hvor mange landinger i snitt ett dekk klarer, men kan finne utav det, med mindre noen andre her har noen stalltips? :)
 
Noen bytter dekk når det er slitt mens andre bytter etter faste intervall f.eks x antall landinger.

SK bytter når dekket er slitt, dvs når tråder i dekket vises. Mens WF bytter etter x antall landinger, uansett hvor mye det er slitt.

Dekkene blir sett på av pilot, eller tekniker, før hver flight (walk around). Pluss på hver nattstopp, hvor man da ser om dekket er slitt, om det er skader eller om det er for lite "luft" i dekket. På walk around så sjekkes ikke trykket i dekket, men det gjøres på nattstopp og andre sjekker.
 
Oppegående stuere tar seg også en titt på hjulene når de går walkaround før avgang. ^_^
 
Heisann!

Tror de fleste flyselskapene har en service check eller lignende der de sjekker dekk slitasje. Mye av slitasjen er avhenging av vekt paa flyet da dekkene faktisk slites mer under taxi enn landing... selv om landing ser mere dramatisk ut. For en typisk B737 faar vi rundt 200 til 250 landinger paa en -900ER mens vi kommer opp mot 400 landinger paa en B737-700.

Som Speedbird ogsaa nevner saa kan et dekk oedelegges ved aa brukes med for lavt trykk. Dette vises som slitasje paa paa skulderene av dekket og beltene i sideveggen av dekket blir delaminert.

Dag
 
Bytter mest ved slitasje. Men varierer sikkert fra selskap til selskap som blir nevnt.
Er også ofte at vi må bytte pga kutt. Finner ofte dekk med store kutt, som er mer kristisk enn "generell slitasje". Har også da en limit som er viktig. Hvor stort kuttet er.

Når det gjelder hjullagret, så bytter vi det hvis det er visuell skader. Eller slitasje. Ser ofte det på smøremidlet eller fargen på lageret. Dette sjekkes hver gang hjulet byttes.
Er gangtidskomponent, så blir byttet på antall timer. (tror jeg). Har faktisk aldri byttet et lager.

Bremsene går nu hvertfall flere mnd'er. Heldigvis! er en ganske tung jobb å bytte.

Litt bedre med alle disse tingene på helikopter :D
 
Back
Top