• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Historisk dag

• Thread starter Thread starter RH
  • Start date Start date
Originally posted by Falcon
Originally posted by RolfL
Det finns väl en möjlighet att N37PV c/n 255 ex HK-3948X kommer i luften eller ... ?

Hvor er du nå, Rolf - Aeromexico-maskinen til Museum of Flight, under restaurering på Everett?

Vel det eneste korrekte er at maskinen paa Everett begynner med C...det er en Comet og den er ex Mexicana
:p

Det gleder vi oss til. Helt enig at dette er en av sjønnhetene. Jeg håper virkelig at det er noen som kan få en i luften igjen. Da lover jeg å stå i kø for å få en tur.

Originally posted by RH
Det gleder vi oss til. Helt enig at dette er en av sjønnhetene. Jeg håper virkelig at det er noen som kan få en i luften igjen. Da lover jeg å stå i kø for å få en tur.

Dessverre blir det ingen koe, Cometen restaures til statisk display. Det er visst svaert vanskelig aa sertifisere en jet paa samme maate som LH har JU-52. Om dere er i Seattle omraadet saa er alle hjertlige velkommen i Museum of Flights Resturerings hangarer paa Everett....det er alltid en aapen doer, en hyggelig anmoding om et lite bidrag til arbeidet (5-10 USD) og stort har pensjonistene (som selvfoelig er paa 12 aars stadiet jfr. Dustelandet :p ) god tid og viser villig frem og lar deg spasere rundt.

Originally posted by dc-8-63
Det finns väl en möjlighet att N37PV c/n 255 ex HK-3948X kommer i luften eller ... ?

Hvor er du nå, Rolf - Aeromexico-maskinen til Museum of Flight, under restaurering på Everett?

Vel det eneste korrekte er at maskinen paa Everett begynner med C...det er en Comet og den er ex Mexicana
Jaja,Comet og de første utgavene av Caravelle har identisk neseseksjon iallefall... :up:

Her er et bilde av SE-210 fre begge de to store skandinaviske operatørene; SAS og Sterling.

http://www.airliners.net/open.file/046018/L/

Originally posted by LN-MEH
Jaja,Comet og de første utgavene av Caravelle har identisk neseseksjon iallefall... :up:
Ble det gjort endringer i neseseksjonen på Caravelle etterhvert?

Hehe; her er det jeg som blander, ja. To fly, samme snyteskaft. Og hvorfor jeg skrev Aeromexico i stedet for Mexicana vet da fåglorna. Men nå er det helg!
:)

Originally posted by LCH
Originally posted by LN-MEH
Ble det gjort endringer i neseseksjonen på Caravelle etterhvert?
Ja de nyere utgavene (etter III tror jeg det var)har større vinduer i cockpit.

Tar jeg ikke helt feil, så har faren min reist med en av Sterling's Caraveller en gang i tiden. Har sett et gammelt bilde han har tatt på vei ombord i et Sterling-fly, og de vinduene er lette å kjenne igjen.. Tilfeldigvis er de også jevngamle (pappa og Caravellen), og jeg gir 10 poeng til den som klarer å gjette hva slags bil han kjører..

og jeg gir 10 poeng til den som klarer å gjette hva slags bil han kjører..

Kan det være samme type bil som jeg har, samt Bush når han er på besøk i Tyskland ??

Jeg har dog ikke et slikt fly :D

vw_airforce1.jpg

Foto: via VW

N37PV "seen at Bogota 11 April 2005 in very good condition still painted as HK-3948X".

Originally posted by Olebno
Nå begynner vi å komme "off track". Har prøvd å finne en flyvende SE210, men ser ut som den siste var Gabon Express sin maskin. Mener den havarerte på knapt 2 år siden.
Så de som ikke har Caravellen i "loggboka" kan glemme den, hvis det da ikke skjer et under på Arlanda, Le Caravelle Club.

Gabon Express sålde 3D-SEP c/n 251 till Kiki Le Maire som 3D-KIK och den havererade 27 augusti 2004 i Gisenyi.

Får vel poste et Caravelle bilde jeg og da..
Kvaliteten er meget sjaber, men det er da to snasne flysnuter som titter frem.

sterling_car.jpg

Tatt på Fagernes i 1987, skulle jeg mene.

-Eirik-

Det er visst svaert vanskelig aa sertifisere en jet paa samme maate som LH har JU-52.

Hva er årsaken til det? Veldig synd om noe sånt skal stikke kjepper i hjulene for eventuell restaurering til flygedyktig stand på f.eks. Caravelle.

Originally posted by Olebno
Nå begynner vi å komme "off track". Har prøvd å finne en flyvende SE210, men ser ut som den siste var Gabon Express sin maskin. Mener den havarerte på knapt 2 år siden.
Så de som ikke har Caravellen i "loggboka" kan glemme den, hvis det da ikke skjer et under på Arlanda, Le Caravelle Club.

Gabon Express sålde 3D-SEP c/n 251 till Kiki Le Maire som 3D-KIK och den havererade 27 augusti 2004 i Gisenyi.

Takk Rolf, da var jeg ikke helt "off track" allikevel. Ett år fra eller til er jo ingenting slik som tiden flyr.

Back