Historisk dag for Norwegian

• Thread starter Thread starter DY
  • Start date Start date
Originally posted by SK384
Originally posted by TOS
Originally posted by LN-RKF
Som om dette skulle være noen sensasjon i dagens samfunn? :sarc

Dagens hjemmelekse:

Hvor sannsynlig er det at de to i cockpiten er kvinner for henholdsvis Norwegian, WF og SAS...?

La meg et lite hint: Sannsynligheten for at dette skal inntreffe er relativt liten...;)
Slike regnestykker er spennende. La oss se på tilfelle med SAS. Vi må gjøre noen forutsetninger her. Av de 700 pilotene antar vi at halvparten er kapteiner og halvparten styrmenn. Vider forutsetter vi at de 12 kvinnene er fordelt med halvparten som styrmenn og halvparten som kapteiner. (Tankemåten blir lik om fordelingen er annen).

Hvis utvelgelsen til en gitt flight skjer ved loddtrekning kan det settes sammen 350*350 = 122500 forskjellige crew. (forutsetter en kaptein og en styrmann i hvert crew)Så er spørsmålet hvor mange av disse crewene som består av to kvinner. Det er 6*6 = 36. Sannsynligheten for at vi får et rent kvinnecrew blir da 36/122500 = 0,0002938. I prosent blir dette 0,029%. Det betyr at det i snitt vil være 2,93 kvinnecrew per 10000 crew.

Det var dagens lille leksjon i sannsynlighetsregning. :)
Og for å gjøre det enda vanskeligere å regne så stod det visst i VG at SAS Braathens har 2 kvinnelige flykapteiner av sine 12 kvinnelige piloter
;)

Om SAS ble mobbet her eller ikke kan vi sikkert bli enig om at de ikke ble denne gangen… men det var flere som mente det var på sin plass å si i fra om at dette har da SAS har gjort dette for lenge siden… sikkert FØR flyet ble oppfunnet.. dette i stedet for å glede seg over at NAS endelig har kravlet seg inn i fremtiden…. Jeg fikk bare følelse av at det var flere som følte at de måtte beskytte den utskjelte storhet og påpeke at de har entret fremtiden for leeeeeenge siden…. :thumbup :smokin :smokin

Dette skjedde hos Braathens for en del år siden mens vi var på FBU....

Kpt. Sigrid Hammer hadde med seg en styyrkvinne, som jeg tror var Camilla......et eller annet og hadde i tillegg 3 kvinner med seg i kabinen....

Dette ble slått opp stort med bilde av hele crewet i flytrappa utenfor Braathen's pir på FBU og stod i dagspressen....

Men, morsomt lell for NAX det :nor

Slenger inn en dårlig scannet artikkel fra avisen Fremover om første gang i norgeshistorien det var 2 kvinnelige piloter i cockpit hos et norsk flyselskap. Har dessverre ikke dato og årstall men tror de var en gang på slutten av 80-tallet.

Scan4.jpg

Originally posted by ENGM RAMP
Dette skjedde hos Braathens for en del år siden mens vi var på FBU....

Kpt. Sigrid Hammer hadde med seg en styyrkvinne, som jeg tror var Camilla......et eller annet og hadde i tillegg 3 kvinner med seg i kabinen....

Dette ble slått opp stort med bilde av hele crewet i flytrappa utenfor Braathen's pir på FBU og stod i dagspressen....

Men, morsomt lell for NAX det :nor

Og en annen variant vi hadde i Braathens for noen år siden, 2 damer i cocpit, og 3 mannlige c/a....!

Er likevel ganske lenge siden en fant kun menn i kabinen....
Men enig med EB...morsomt med damer foran og menn i kabinen;)

Qantas og italienske ATI fløy i mange år med kun menn i kabinen...

Originally posted by EB
Qantas og italienske ATI fløy i mange år med kun menn i kabinen...
Ja har flydd Qantas 1 gang og da var det såvidt jeg kunne se kun menn i kabinen

Og for å gjøre det enda vanskeligere å regne så stod det visst i VG at SAS Braathens har 2 kvinnelige flykapteiner av sine 12 kvinnelige piloter
;)

Regnestykket blir ikke vanskeligere bare litt annerledes. Hvis de andre forutsetningene er like så blir sannsynligheten 2*12 / 350*350 = 0,000163 =0,01632 %

Originally posted by DY
Er likevel ganske lenge siden en fant kun menn i kabinen....

Har varit med om der flera gånger på SK.. Senast tror jag var ARN-LLA förra året

Originally posted by THS
Slenger inn en dårlig scannet artikkel fra avisen Fremover om første gang i norgeshistorien det var 2 kvinnelige piloter i cockpit hos et norsk flyselskap. Har dessverre ikke dato og årstall men tror de var en gang på slutten av 80-tallet.
Hvis jeg ikke husker helt feil var det i april -89.

Back