Higher than the whole original ticket?

Sundet81

ScanFlyer Blue
Dette er formodentlig en vanlig problemstilling, men like fullt en som jeg behøver litt lærd hjelp til å forstå. Tidligere i år måtte jeg reise tilbake tidligere enn planlagt og valgte da å kjøpe ny billett ettersom det var billigere enn å booke om den jeg allerede hadde bestilt med Lufthansa. Jeg antok imidlertid at jeg hadde rett på å få refundert relevante skatter/avgifter ved kanselleringen av min opprinnelige returbillett, men fikk til svar at

"According to the fare rules, you are eligible for the refund of unused fees and taxes. However, if the fare and taxes for the actual travel is higher than the whole original ticket, refund is not possible in this case. Moreover, surcharges such as the YQ fuel surcharge and ticketing fees remain non-refundable".

I mitt tilfelle var i følge Lufthansa 'fare and taxes ... higher than the whole original ticket'. Det er sikkert en logikk her, men jeg forstår den ikke helt. Jeg har jo i prinsippet betalt fare og taxes for billetten (som var en t/r-billett), fordelt på tur og retur. Hvordan kan da billettpris og skatter på kun returen overgå prisen av 'the whole original ticket'? Eller mener Lufthansa at de har solgt meg en så billig billett at de i praksis subsidierer reisen og derfor ikke refunderer?
 
Det er vel det faktum at Lufthansa fortsatt praktiserer tur-retur prising. T/R-billetten er derfor betraktelig billigere enn to enveisbilletter.

Når du da kansellerte returen beregnet de hva det ville ha kostet for deg å kjøpe den reise ruten som enveisbillett og prisen på denne endte opp å bli høyere enn det T/R-billetten kostet deg.
 
Det er vel det faktum at Lufthansa fortsatt praktiserer tur-retur prising. T/R-billetten er derfor betraktelig billigere enn to enveisbilletter.

Når du da kansellerte returen beregnet de hva det ville ha kostet for deg å kjøpe den reise ruten som enveisbillett og prisen på denne endte opp å bli høyere enn det T/R-billetten kostet deg.

Takk for raskt svar. Jeg vet godt at Lufthansa praktiserer t/r, men det forekommer meg likevel litt merkelig at de da kan beregne refusjonsgrunnlaget etter hva en returbillett rent teoretisk hadde kostet som énveisbillett fremfor hva man rent faktisk har betalt av skatter og avgifter. Samtidig ser jeg at de har voktet seg vel mot å bryte opp billettens totalsum etter turens legs, så de har sikkert sitt på det rent juridisk tørre.
 
De fleste LH økonomi-t/r fares er ikke satt sammen av to komponenter, men av en hel "return"-fare. Skatter og avgifter beregnes også på mange ulike måter, men stort sett basert på avgang og transitflyplass.
 
Back
Top