• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Hey Leorim står frem på tv2 nyhetene

Replying to Topic 'Hey Leorim står frem på tv2 nyhetene'

Originally posted by LN-MOW
Og flightene via SVG er alle ferryflighter til og fra verkstedet i Bucharest som eies av Alameda - selskapet som eier alle disse gamle nierene og MD'ene som USMS leier inn.

Det vet du lite om, sitter du kanskje på bevis som media ikke har? Ingen av oss kan bekrefte eller avkrefte noe som helst. Det vi vet er at CIA bl.a sender fanger med fly via Romania.

Når det gjelder Sola, kan du svare på følgende?

-Hvorfor har disse flightene plutselig forsvunnet helt derfra?
-Hvorfor ble en slik flight nylig under innflygning til Sola omdirigert til Skottland?
-Hvorfor er det stille som i graven når man stiller disse spørsmålene til amerikanske myndigheter? De uttaler seg aldri om CIA, greit nok. Men hvorfor er det da så vanskelig for dem å gi en forklaring hvis flyene ikke har noe med CIA å gjøre?

Originally posted by Airwolf

Originally posted by LN-MOW
Og flightene via SVG er alle ferryflighter til og fra verkstedet i Bucharest som eies av Alameda - selskapet som eier alle disse gamle nierene og MD'ene som USMS leier inn.

Det vet du lite om, sitter du kanskje på bevis som media ikke har?
Det at eier av fly eier et verksted der borte er vel i grunn det man har av "bevis" den ene eller andre veien?
Ingen av oss kan bekrefte eller avkrefte noe som helst. Det vi vet er at CIA bl.a sender fanger med fly via Romania.
For å bruke dine egne ord: Det vet du lite om, sitter du kanskje på bevis som ingen andre har?

Det har de nok ikke, men publikum begynner å bli litt lei av temaet, og da må Aftenbladet dikte opp noe annet for å selge aviser.
-Hvorfor ble en slik flight nylig under innflygning til Sola omdirigert til Skottland?
Mulige årsaker på dette kan bli en *lang* liste
-Hvorfor er det stille som i graven når man stiller disse spørsmålene til amerikanske myndigheter? De uttaler seg aldri om CIA, greit nok. Men hvorfor er det da så vanskelig for dem å gi en forklaring hvis flyene ikke har noe med CIA å gjøre?
Fordi de holder kjeft uansett hva. Ingen bekreftelse eller avkreftelser derfra. Basta.

Grow up!

Don't get me started .... Jeg vet mer enn du aner ... ;)

Det meste informasjonen er tilgjengelig for alle som vil se - men saa var det dette med oeynene som ser, da ......

OK, here we go ..

Det vi vet er at CIA bl.a sender fanger med fly via Romania.

Greit nok, og her har vi en liste over flyene de bruker.
SENTRAL: Flybasen Mihail Kogalnieanu utenfor Constanta i Romania spiller en sentral rolle i den amerikanske fangetransporten med fly i Europa. To rumenske politioffiserer står vakt et amerikansk Hercules-fly.
(SVG Aftenblad)
Romaero holder til paa Banaesa, ikke Constanta.
http://www.romaero.ro/index.html

To muligheter:
1. De er lei av oppstyret mellomlandingene foere med seg.
2. De har ikke hatt behov for aa ferge fly over.

Det kan vaere flere aarsaker, men ettersom det er like mye braak om disse flightene i Skottland, vil jeg anta at det var av operasjonelle elelr tekniske aarsaker.

Amerikanske myndigheter HAR opplyst at det ikke har vaert fangefly i norsk luftrom, selv om enkelte kaller det 'paastand'. Behoever de egentlig aa gaa i mer detalj? Om det er sant eller ikke er selvfoelgelig spekulasjon, men ingen av flyene det er tale om staar paa listen over kjente CIA-fly. Ei heller gjoer noen andre Alameda-fly.
http://web3.aftenbladet.no/lokalt/article244037.ece

De kan ha funnet et annet sted å vedlikeholde flyene, evt unngå alt oppstyret i Norge.

Kan du definere under innflyging? Var de under final approach, og så en person med kamera langs gjerdet kanskje? Eller KANSKJE de hadde medvind, og kunne fly 1 time lenger. Dermed fly direkte over dammen, istendenfor å fly SVG-KEF-GANDER, og istendenfor fly direkte Skottland-Gander. Piloter må faktisk tenke fuel-økonomi i disse tider

Rett spørsmålene til Alameda, amerikanske myndigheter har lite med hvor dette selskapet flyr flyene sine fro vedlikehold..

C-I-A flyr nok moderne fly, og ikke gamle slitne airlinere som må ha mange mellomlandinger. De vil jo ikke akkuart oppsøke flest mulig flyplasser iløpet av en flight. Non-stop er nok å fortrekke...

Vel jeg er fortsatt like mistenkelig som media, og mener at det blir galt å trekke konklusjoner her i forumet i en sak som hele Europa er engasjert i.

LN-MOW, hvis du på noen måte har dokumentasjon på det du sier her så hadde det ikke vært vanskelig å få sendt en journalist eller to til deg, selv om du bor i Atlanta eller hvor det nå er ;)

Det ville garantert vært hot stuff...

'Under innflyvning' er din fortolking ..... les hva som skrives:
http://web3.aftenbladet.no/lokalt/article244457.ece

Det jeg har av dokumentasjon er presentert i diverse traader her paa forumet og finnes tilgjengelig paa internett.

Jeg har ingen personlig interesse i dette, annet enn at jeg blir irritert av aa se sannhet fordreid. Og siden jeg har kunnskap om emnet og vet hvor jeg skal finne info, er det morsomt med en diskusjon om temaet.
All informasjon er tilgjengelig for de som gidder aa grave litt, men fortolkningen varierer tydeligvis litt med vinklingen. ;)

Sannheten er ikke 'hot stuff' desverre - det er derfor saken fordreies i media.

Vel jeg er fortsatt like mistenkelig som media, og mener at det blir galt å trekke konklusjoner her i forumet i en sak som hele Europa er engasjert i.

Det du sier her, er at det er du og Helgesen som er mistenkelige, og ikke Alameda-flyene..?? ;)

Bad choice of words maybe, men du mener nok hva jeg forstår :smokin

Bad choice of words maybe, men du mener nok hva jeg forstår :smokin
Er vel mer enn ordvalget som er bad her...

Du som tilsynelatende er opptatt av bevis. Hvilke bevis har du for at følgende er fakta?

Den planlagte landingen på Sola ble kansellert før flyet tok av fra Romania. Årsak, sannsynligvis så fant de ut at de med de aktuelle vindene kunne gjøre mellomlanding i Skottland fremfor på Sola. Kanskje fuel er billigere der, kanskje Skottland er nærmere neste stopp enn Sola?

Eller kanskje bin Laden var ombord?!?!

Snasent sitat fra artikkelen: "For snart tre år siden begynte det å dukke opp en helt spesiell type fly ingen flytittere i Europa hadde sett før. Anonyme, eldre, amerikanske sivilt registrerte fly." Nei, det hadde vel ingen "flytittere i Europa" sett før...:mol

Ja, saerlig DC-9'ere har jo vaert et sjeldent syn i Norge ...... :love

Originally posted by Falcon
Snasent sitat fra artikkelen: "For snart tre år siden begynte det å dukke opp en helt spesiell type fly ingen flytittere i Europa hadde sett før. Anonyme, eldre, amerikanske sivilt registrerte fly." Nei, det hadde vel ingen "flytittere i Europa" sett før...:mol

Ja for de har jo stått langtidsparkert i ørkenen, nå har plutselig gamle DC9-ere fått litt å gjøre igjen...

Man må være rimelig blåøyd tror jeg dersom man tror at alt er så uskyldig i denne verden. Det er jo en rekke forhold i denne saken som peker i retning av noe annet enn vanlige ferryflighter. F.eks har folk i flybransjen stilt seg meget undrende til at man sender gamle utfasede fly rundt halve kloden for vedlikehold når dette kan utføres rimelig i hjemlandet. Selv om fly og verksted har samme eierskap så blir det ikke særlig kostnadseffektivt. Derfor er mistanken der om at disse flyene har med seg diverse USA-fiendlige pax som Bin Laden & Co involverte under dekket av at flyene kommer fra vedlikehold.

Men med mindre LN-MOW har adgang til CIA-dokumenter så er det jo ingen som kan si noe sikkert da, enten den ene eller den andre veien ;)

F.eks har folk i flybransjen stilt seg meget undrende til at man sender gamle utfasede fly rundt halve kloden for vedlikehold når dette kan utføres rimelig i hjemlandet.
Litt tøft å kalle JP Helgesen for "folk i flybransjen"... ;)

Men inntil man mangler beviser syntes jeg det er feil å anklage disse flygingene for å være delaktig i et CIA-styrt opplegg. Det er vel et standard rettsprinsipp, eller hur?

Men med mindre LN-MOW har adgang til CIA-dokumenter så er det jo ingen som kan si noe sikkert da, enten den ene eller den andre veien ;)

Hadde det eksistert CIA-dokumenter om saken, ville nok det i seg selv vaert grunn til aa reise mistenke.
Nei, saa lenge man ikke ved selv kan ta innsiden av maskinen i oeyesyn, kan man ikke vaere 100% sikker, det har du helt rett i.
Det jeg mest har reagert paa i saken, har vaert surret med sentrifugering av fakta og innblanding av US Marshals Service, som iallefall IKKE er innblandet i CIA-transporter.

Ja for de har jo stått langtidsparkert i ørkenen, nå har plutselig gamle DC9-ere fått litt å gjøre igjen...

Fly fra oerkenen kommer og gaar .. ta en titt paa Cactuswings.com ...

F.eks har folk i flybransjen stilt seg meget undrende til at man sender gamle utfasede fly rundt halve kloden for vedlikehold når dette kan utføres rimelig i hjemlandet. Selv om fly og verksted har samme eierskap så blir det ikke særlig kostnadseffektivt.

Folk i flybransjen gjoer dette hele tiden. F.eks. ble to av ATA's 737'er sendt fra USA til Singapore for sjekk og ommaling foer relevering til GOL (Brasil). Det maa jo sies aa vaere et stykke ... vi gjoer D-sjekker paa vaare Tristar'er i Abu Dhabi, mye annet vedlikehold gjoeres i Cambridge ... og maskinene gaar ikke rett i trafikk etter disse sjekkene, de blir alltid ferget til vaar base i Indianapolis for kontroll foerst.

Oh well .. . vi kan sikkert diskutere dette i en uke ... hvis jeg faar en ATA-charter til SVG, kan vi jo heller ta en fangefly & vin ... :p

http://www1.airpics.com/showimg.php?imgid=8860

Vell Amerikanerne har trolig brukt Norge til aa mellomlande "fange-fly" lenge :sarc

Yikes! Nå er det noe på TV2 om fangetransporter. N3793?

Uff og uff. Håper det ikke er dårlige nyheter for spotting. :(

Sakset fra tv2.dk (henvist til tidligere i tråden):
"Douglas DC-3, N845S, Stevens Express Leasing"

Alså...jeg stiller meg også på samme side som LN-MOW i denne saken. Se på listen med "fangefly" da. Det er sikker en opplevelse å fly DC-3, men jeg vil ihvertfall ikke være pilot på et DC-3 i skytteltrafikk over atlantern, fullt med bin Ladener.....

Nei til det motsatte er bevist er nok dette oppspinn, men det kan selvfølgelig ha forekommet en gang eller to. Men....

Originally posted by Someone

http://www1.airpics.com/showimg.php?imgid=8860

Vell Amerikanerne har trolig brukt Norge til aa mellomlande "fange-fly" lenge :sarc

De var der stadig for C-check..

Back