• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Heving av Heinkel He 115 planlagt

Det skal bli spennende å se hvordan flyet blir håndtert på sikt. Et av forslagene er å støpe et basseng med ferskvann hvor besøkende kan se på flyet gjennom vinduer. En fullstendig restaurering ligger langt fremitid, om det noengang blir aktuelt.
 
Veldig fin artikkel, takk for tipset. (Og kanskje jeg skal begynne å åpne TU før jeg hiver det i papirinnsamlingsposen...)
 
Vil ikke flyet være rimelig skjørt og skrøpelig etter så mange år i sjøen?

De har tatt prøver av vannet, det er ikke mye salt i Hafrsfjord. Hvis du ser google maps, så vil du se at innløpet til hafrsfjord er på ca 100-200m. Flyet ligger ca 6-7km fra innløpet så vannet er brakk.
Delene som har kommet opp så langt er forbausende bra. Hadde flyet ligget i havet på utsiden av fjorden hadde nok ikke museet ville gjort noe med det.
 
Interessant, eg ser verkeleg fram til å sjå det einaste gjenærande flyet av denne typen.
Legg vedlagt 3d modell ag laga av denne (B-type) for noken år sidan..

hogre_side.jpg
 
Last edited:
Nei, Max
Kan poste bilde av den ferdig ved anledning..

Edit:
Her er ein utgave av Heinkelen ferdig, bakgrunnsfoto har eg tatt på Haltenbanken (dette er faktisk Heinkel S4+EH som ligg akkurat på Haltenbanken, igjenfunne i 1986) Modellen er som sagt bygd i 3DStudio Max. Etterarbeidet gjort i Photoshop.
Flyet nødlanda i grov sjø etter å ha blitt skada av ein britisk RAF Blackburn Skua i juni 1940. Mannskapet vart plukka opp av ein annen Heinkel, som til tross for 4m høge bølger klarte både å lande og ta av igjen med 3 mann ekstra uten meir dramatikk og flaug alle mann trygt tilbake til Tronheim. Piloten som utførte dåden gikk seinare over til Marinen.

Torp_away_BW.jpg
 
Last edited:
HE 115 er nå løs fra bunn, der den har ligget "sugd" fast i gjørma. Flyet er hevet til 25 meter under overflaten. Kommer på land i morgen 2. juni. Blir demontert og lagt i et basseng der det blir holdt fuktig til restaurering kan begynne.
 
Det så jo lovende ut. Hadde vært spennende å sett mer. Er oppdraget utført?

Ligger en del bilder ute på Sola Flymuseum's gruppe på Facebook. Fantastiske bilder. Helt spesielt å se en så inntakt maskin!
 
Back
Top