Hestekur for TUIFly Nordic

Tally-Ho

ScanFlyer Gold
Heller ikke charterbransjen spares i disse tider, med stadig mer aggressive lavprisselskaper.
TUIFly Nordic (som primært flyr for Star Tour) har vært gjennom en hestekur nå. Selskapets nye leder, Aleksander Huber, har tatt mål av seg til å redusere selskapets kostnader, og flybesetningene har måttet tåle å produsere mer til lavere lønn. Bl.a. er dietten senket til 350 skr pr dag, noe som bare er en tredjedel av f.eks konkurrerende Thomas Cook Scandinavia.
TUIFly skjærer videre vekk 30 % av adm.personellet.
Målet har å senke utgiftene pr stol med skr 250. Dette innebærer ca 6-7 % lavere kostnader.

Selskapet flyr i dag ca 50 % av produksjonen for Star Tour / Fritidsresor, noe som er langt lavere enn for noen år siden. De argeste utfordrerne er lavprisselskapene Norwegian og danske Jet Time, som kan produsere til lavere kostnader - og som gjør at Star Tour shopper stadig mer hos disse.

Thomas Cook Scandinavia har til nå gått den andre veien, og bl.a. overtatt produksjonen til bl.a. konkursrammede Spanair.
Men presset i luftfarten har aldri vært høyere, og gamle aktører må nå forholde seg til lavprisselskaper som hovedsakelig ansetter på kontrakt, og til lavere ytelser.

Det skal godt gjøres om ikke luftfarten om få år er vesentlig endret fra i dag - og da ikke til det bedre for de som jobber der.

Tally-Ho

Det var akkurat denne "problemstillingen" jeg påpekte til deg i en annen tråd....

Thomas Cook må vel også i fremtiden tilnærme seg et lavere kostnadsbilde for å overleve i en knall hard bransje. De har allerede senket inngangslønn for styrmenn i selskapet??
Hvis konkurrenter leverer et produkt på linje med Thomas Cook, er det bare snakk om tid før en "hestekur" må gjennomføres i TC også...

Thomas Cook må vel også i fremtiden tilnærme seg et lavere kostnadsbilde for å overleve i en knall hard bransje. De har allerede senket inngangslønn for styrmenn i selskapet??
Hvis konkurrenter leverer et produkt på linje med Thomas Cook, er det bare snakk om tid før en "hestekur" må gjennomføres i TC også...
----
Jeg er overbevist om at du har rett. Mens pengene har rent ut av kassen i stor fart i UK, har man i Skandinavia (TCAS) hatt sorte tall i nesten alle år, og de siste ti årene har vært til dels knallsterke. Men markedet er under stort press, hovedsaklig fra lavprisaktørene.

Styrken har vært en tradisjonell meget høy kabinfaktor (i juli var den 99,7 %) og faste og massive leverandører av flygninger, som f.eks VING, men utfordringene går på bl.a. å matche de langt lavere omkostningene som lavprisselskapene har.

Når f.eks DY flyr vinge mot vinge med TCAS (eks HEL-LPA) med crew på estlandske avtaler, der de kabinansatte selv har opplyst at lønnen ligger på 650 euro i måneden, og pilotene godt under det halve av normal markedslønn - så er allerede listen lagt.
Tilsvarende kan man ikke matche kontraktsansatte spaniolers betingelser på andre baser, eller det faktum at DY har en unik lærlingeordning i bransjen, der NAV / skattebetalerne betaler for et visst antall CA'er.

Dette er en spiral jeg tror vi bare har sett begynnelsen til - og alle andre må markedstilpasse seg. Pax'en går generelt mer og mer etter pris på bekostning av service, og det er også noe som vil få betydning.
Jeg tror selskaper som Norwegian, Ryanair og f.eks Jet Time (charter) er best skodd for for tiden som kommer, med kontraktsvilkår, stadig mer utlendinger ombord, og med vilkår som ligger langt under de man tradisjonelt har hatt i bransjen.
Det eneste som kan sette en stopper for dette er et massivt press fra ansatte i aktører som nevnt - men til dette synes fagforeningene der for svake (i den grad de i det hele tatt finnes..)

Tally-Ho

Fritidsresor/Startour chartrar redan DY för flera flygningar från HEL.
Dock får inte DY och TUIFlyNordic flyga från Finland till Turkiet.

Det ska bli intressant att se om DY kommer försöka få charterkontrakt från Ving/Startour/Fritidsresor med 787 på intetkont...

Styrken har vært en tradisjonell meget høy kabinfaktor (i juli var den 99,7 %) og faste og massive leverandører av flygninger, som f.eks VING,
Tally-Ho

Nå vet jeg ikke hvordan ting fungerer hos dere, men hos oss er det normalt sett ikke vårt problem hvorvidt vi har en kabinfaktor på 0% eller 100% på charterflygningene siden det er reisebyråene sitt problem å fylle setene de har køpt hos oss. Det klarer de jo stort sett slik at man har en svært høy kabinfaktor på charter rent generelt. Men meg bekjent får mitt selskap betalt uansett.

Er lønnskostnadene så voldsomt høye hos TUIFly Nordic da? Er ikke mange kabinansatte kun sesongansatte (og derfor på lønnstrinn 1)? Utgjør ikke en del av lønna provisjon fra et enormt tax-free-salg ombord, slik at jo mer de selger jo større blir lønningsposen? Har man 5-6 kabincrew på B738 vs 4 i en DY B738?

Har alltid hatt inntrykk av at charterselskapene har hatt svært god kontroll på kostnadene, og 90% av DY's ansatte er vel fremdeles skandinaviske med skandinavisk lønn, så går TUI's ledelse ut med hestekur for tidlig eller er det full krise?

Får jo inntrykk av at ingenting lønner seg i Skandinavia lenger og at alt bør outsources, helst til land hvor de kan leve på en dollar om dagen. Snart er vel spanjoler og estlendere for dyre i drift også.

Nå vet jeg ikke hvordan ting fungerer hos dere, men hos oss er det normalt sett ikke vårt problem hvorvidt vi har en kabinfaktor på 0% eller 100% på charterflygningene siden det er reisebyråene sitt problem å fylle setene de har køpt hos oss. Det klarer de jo stort sett slik at man har en svært høy kabinfaktor på charter rent generelt. Men meg bekjent får mitt selskap betalt uansett.
.....

Litt annerledes for Thomas Cook (og TUI), da Thomas Cook group sitter med både reisebyrået (eks. VING, SPIES...) og med sitt eget flyselskap Thomas Cook Airline. Så får man fylt opp i eget hus, med egne fly, til best mulig pris og kabinfaktor, er det penger rett i kassen.
Andre mindre og eksterne charteroperatører har det annerledes, som du sier.

I og med at Thomas Cook (og til en viss grad også TUI) inhouse sitter med både reisebyrået, flyselskapet og ofte hotellet man bor på (eks. Sunwing, Sunprime...etc) har man til nå vært ganske så handlekraftige og markedsdominerende - men alt er nå under press, ledet først og fremst av eurokrise og aggressive lavprisaktører. At DY kjøper opp hoteller og reisebyråer står for meg som lite aktuelt - men kan de selge flyseter billigere enn konkurrentene, så er det tøft for reisebyråene å ikke velge den løsningen...selv om konseptet tilsier lavere service og kvalitet. Pris er det primære i dagens marked.

Tally-Ho

Er lønnskostnadene så voldsomt høye hos TUIFly Nordic da? Er ikke mange kabinansatte kun sesongansatte (og derfor på lønnstrinn 1)? Utgjør ikke en del av lønna provisjon fra et enormt tax-free-salg ombord, slik at jo mer de selger jo større blir lønningsposen? Har man 5-6 kabincrew på B738 vs 4 i en DY B738?

Har alltid hatt inntrykk av at charterselskapene har hatt svært god kontroll på kostnadene, og 90% av DY's ansatte er vel fremdeles skandinaviske med skandinavisk lønn, så går TUI's ledelse ut med hestekur for tidlig eller er det full krise?

Får jo inntrykk av at ingenting lønner seg i Skandinavia lenger og at alt bør outsources, helst til land hvor de kan leve på en dollar om dagen. Snart er vel spanjoler og estlendere for dyre i drift også.
----
TUIFly Nordic har på få år tapt store markedsandeler til lavprisaktørene. Tidligere fløy de 50 % av produksjonen for Star Tour / Fritidsresor, andelen er nå langt lavere - og dette skaper bekymring i flyselskapet - naturlig nok.
I motsetning til Thomas Cook som primært bruker eget flyselskap, har Star Tour / Fr.resor i stadig større grad valgt å shoppe reiser via anbud hos biligste leverandør - og der har selskaper som DY og Jet Time spist stadig mer av kaken.
TUYIFly har ikke kontraktsansatte piloter, og har til nå hatt ytelser som ligger i det øvre sjikt, med alle sosiale rettigheter, god LOL og god pensjonsordning. Også i kabinen har det vært ordnede forhold. Det som tidligere var naturlige og markedstilpassede ytelser er i dagens lavprisjungel blitt for dyrt.

Tally-Ho

Og det hører med til historien at Star Tour er meget fornøyd med DY. On-time er excellent, noe som er svært viktig også i charterverdenen. Her har jo inhouse selskapene hatt et noe frynsete rykte. Med så små flyflåter som f eks TUI og DK har blir det fort krøll med tech mens DY har en vesentlig større flåte. I tillegg tilbys nye B737-800 med bedre benplass, wi-fi og generellt høyere komfort enn både TUI og DK kan tilby her i Skandinavia. Et veldig bra charterprodukt med andre ord som bekreftes av både turoperatører og ikke minst passasjerer. Så jeg vet ikke hva du legger i lavere kvalitet og service Tally-Ho....

I tillegg til Star Tour bruker også Nazar og Ving DY til sine charterdestinasjoner.

Last edited:
BLX har inte minskat sin flygplansflotta och piloterna har bra villkor, särskillt pensionsvillkor.

Däremot har man gjort omdisponeringar i flygplansflottan. TUIFly Nordic har på senare tid koncentrerat verksamheten mer till just Sverige.
Från Sverige flyger Norwegian väldigt lite charter åt Fritidsresor. I vinter kommer BLX flyga interkont med två ARN baserade Boeing 767-300ER.
Jettime och Nowegian flyger mer Startour produktion från Danmark och Norge, TUIFlyNordic flyger mer från Sverige. I vinter kommer TUI bolaget ThomsonFly flyga nästan all interkontproduktion åt Startour i Norge och Danmark.

........Får jo inntrykk av at ingenting lønner seg i Skandinavia lenger og at alt bør outsources, helst til land hvor de kan leve på en dollar om dagen. Snart er vel spanjoler og estlendere for dyre i drift også.

Trenden med økt outsourcing og bruk av innleie er tydelig i de fleste bransjer. Ikke bare luftfart. Det som i noen grad har overrasket meg er hvor hurtig dette nå skjer innenfor flybransjen. Det gjelder på bakken såvel som cabin og FD. Det som skjer i DY virker som en katalysator for andre selskaper. Oppfatningen er nok at om man ikke tilpasser seg det som skjer i de mest proaktive selskaper har man kun kort tid igjen til 'belly up'. F.eks. er vel SAS salg av 'Flybussen' og annonsert forestående salg av SAS Ground Handling et naturlig ledd i denne trenden. Likeså DYs valg av Boeing Total Care (engineering and maintenance) for B787 flåten.

Og det hører med til historien at Star Tour er meget fornøyd med DY. On-time er excellent, noe som er svært viktig også i charterverdenen. Her har jo inhouse selskapene hatt et noe frynsete rykte. Med så små flyflåter som f eks TUI og DK har blir det fort krøll med tech mens DY har en vesentlig større flåte. I tillegg tilbys nye B737-800 med bedre benplass, wi-fi og generellt høyere komfort enn både TUI og DK kan tilby her i Skandinavia. Et veldig bra charterprodukt med andre ord som bekreftes av både turoperatører og ikke minst passasjerer. Så jeg vet ikke hva du legger i lavere kvalitet og service Tally-Ho....

I tillegg til Star Tour bruker også Nazar og Ving DY til sine charterdestinasjoner.

----
La oss konstantere at de to produktene er vidt forskjellige. Charterselskapene har aldri markedsført seg med spesielt god benplass, men har spisset seg på det de er gode på - og som DY aldri har ambisjon eller mulighet til å oppnå: Det er service ombord, der kabinen ikke nøyer seg med å servere en sliten, svett sandwich (Thomas Cook skårer høyest i tester på mat / servering i Skandinavia på leisure), der er verdens største taxfreebutikk ( med VG's årlige tester som viser Skandinavias beste priser), det er et IFE-system med underholdning, film, musikk, kamera (dog ikke wifi...som nok på sikt erstatter IFE som er dyrt..). Bor du på selskapets egne hoteller kan du sjekke direkte bagasjen i resepsjonen på noen av disse, du møter kun skandinaver ombord (som snakker ditt eget språk)....etc etc.

Ikke lenge siden siste arbeidskonflikt nede på Kanariholmene.....og da jeg gikk gjennom terminalen i uniform ble jeg stoppet av stressede nordmenn på vei hjem (fra LPA)...De hadde ingen informasjon fra flyselskapet....Hvem de fløy med....? Norwegian! Jeg måtte bare beklage at selskapet ikke hadde egne representanter som ivaretok de der nede, og måtte løpe videre. Et selskap som TCAS har selvfølgelig egne ansatte som ivaretar delay's, matkuponger, informasjon etc på slike utestasjoner. Det hører med til historien av selskapets pax ble holdt tilbake på våre egne hoteller til situasjonen var løst der nede...Og dette er ikke et enkeltstående tilfelle.

Så vi snakker om to forskjellige produkter, der DY aldri vil kunne matche. Og nå snart med spanske crew ombord...
Men jeg gir deg rett i en ting - pris er DY gode på, kanskje ikke til Kanariøyene som er et marked de melker for det det er, men generelt ellers....
Når dette er sagt - DY har fremtiden foran seg, i motsetning til en del andre selskaper - men det er altså ikke p.g.a. den oppsiktsvekkende høye service og servicetilbud.

Tally-Ho

----
La oss konstantere at de to produktene er vidt forskjellige. Charterselskapene har aldri markedsført seg med spesielt god benplass, men har spisset seg på det de er gode på - og som DY aldri har ambisjon eller mulighet til å oppnå: Det er service ombord, der kabinen ikke nøyer seg med å servere en sliten, svett sandwich (Thomas Cook skårer høyest i tester på mat / servering i Skandinavia på leisure), der er verdens største taxfreebutikk ( med VG's årlige tester som viser Skandinavias beste priser), det er et IFE-system med underholdning, film, musikk, kamera (dog ikke wifi...som nok på sikt erstatter IFE som er dyrt..). Bor du på selskapets egne hoteller kan du sjekke direkte bagasjen i resepsjonen på noen av disse, du møter kun skandinaver ombord (som snakker ditt eget språk)....etc etc.

Ikke lenge siden siste arbeidskonflikt nede på Kanariholmene.....og da jeg gikk gjennom terminalen i uniform ble jeg stoppet av stressede nordmenn på vei hjem (fra LPA)...De hadde ingen informasjon fra flyselskapet....Hvem de fløy med....? Norwegian! Jeg måtte bare beklage at selskapet ikke hadde egne representanter som ivaretok de der nede, og måtte løpe videre. Et selskap som TCAS har selvfølgelig egne ansatte som ivaretar delay's, matkuponger, informasjon etc på slike utestasjoner. Det hører med til historien av selskapets pax ble holdt tilbake på våre egne hoteller til situasjonen var løst der nede...Og dette er ikke et enkeltstående tilfelle.

Så vi snakker om to forskjellige produkter, der DY aldri vil kunne matche. Og nå snart med spanske crew ombord...
Men jeg gir deg rett i en ting - pris er DY gode på, kanskje ikke til Kanariøyene som er et marked de melker for det det er, men generelt ellers....
Når dette er sagt - DY har fremtiden foran seg, i motsetning til en del andre selskaper - men det er altså ikke p.g.a. den oppsiktsvekkende høye service og servicetilbud.

Tally-Ho

Tydeligvis så har du ikke flydd charter med DY;) Jeg vet ikke hvor du har den svette sandwichen fra men den finnes ikke ombord. Derimot et delikat måltid med varme rundstykker som leveres med like høy kvalitet som DK. Bredt underholdningstilbud ombord med filmer og musikk kombinert med wifi, god benplass og ikke minst skandinaviske kabinansatte gjør at produktet er utmerket. På toppen kommer unmatched punktlighet. Tilbakemeldingene fra passasjerene er utmerket, de sier de ikke har opplevd et bedre charterprodukt:D Og kundene, ja de hører man på.

Har et punkt som det ser ut til å hoppes lett over når det gjelder turoperatører som eier både hoteller, reisebyrå og flyselskaper:

Muligheten for internfakturering som flytter pengene til der hvor det passer morselskapet best med tanke på skatt,avgifter og overskudd.
Mener at dette var et tema i media for en tid tilbake.

De som har økonomi som fag kan sikkert utdype.

OT: Lurer på hvor mye/lite WF betaler SAS Norge AS i leie for alle Q400, bortsett fra en.

Dette er ikke unikt for flybransjen, men skjer i alle selskaper som driver internasjonalt.

Har selv vært involvert i en sak i Oslo Byrett (som det het den gangen) - hvor første runde gikk på hvor den egentlige skulle holdes; Oslo,Stavanger eller Göteborg.

----
La oss konstantere at de to produktene er vidt forskjellige.

Nei, egentlig ikke .. det er turoperatøren som bestemmer - og betaler - for produktet som leveres ombord. Passasjerhåndteringen vil også være mer eller mindre likedan, da guider og andre som står for mye av det praktiske vil være de samme, uansett hva det står på flyet. Disse samarbeider også med de lokale groundhandlerne på flyplassen og sikrer ved sin tilstedeværelse at kundene også får det de skal på flyplassen.

Från Stockholm-Arlanda har DY vid vissa tillfällen använt estnisk kabinbesättning för charterflygningar till Turkiet.

----
La oss konstantere at de to produktene er vidt forskjellige. Charterselskapene har aldri markedsført seg med spesielt god benplass, men har spisset seg på det de er gode på - og som DY aldri har ambisjon eller mulighet til å oppnå: Det er service ombord, der kabinen ikke nøyer seg med å servere en sliten, svett sandwich (Thomas Cook skårer høyest i tester på mat / servering i Skandinavia på leisure), der er verdens største taxfreebutikk ( med VG's årlige tester som viser Skandinavias beste priser), det er et IFE-system med underholdning, film, musikk, kamera (dog ikke wifi...som nok på sikt erstatter IFE som er dyrt..).

Æh...... Jeg har fløyet litt charter og kjenner meg ikke igjen her altså.
Tror ikke du får servert noe sliten og svett sandwich hos noen selskap. Chartermaten er nok ganske lik uansett hvem du flyr med. Taxfree leveres av Inflightservice og så vidt jeg kjenner til identisk hos alle som tilbyr dette ombord. DY sine -800 har IFE med film og musikk plus Wifi. Så jeg kan ikke gjøre annet en å konstatere det motsatte av deg, nemlig at produktet som tilbys passasjerene er temmelig likt. I hvert fall så lenge vi snakker om charter.

TUIFlyNordic har den högsta startvikten och de starkaste motorerna på samtliga B737-800W. Det behövs ibland när man ska flyga charter.
Har DY också högsta startvikt och starkaste motor alternativet på sina nya B737-800W?

Back