Heller ikke charterbransjen spares i disse tider, med stadig mer aggressive lavprisselskaper.
TUIFly Nordic (som primært flyr for Star Tour) har vært gjennom en hestekur nå. Selskapets nye leder, Aleksander Huber, har tatt mål av seg til å redusere selskapets kostnader, og flybesetningene har måttet tåle å produsere mer til lavere lønn. Bl.a. er dietten senket til 350 skr pr dag, noe som bare er en tredjedel av f.eks konkurrerende Thomas Cook Scandinavia.
TUIFly skjærer videre vekk 30 % av adm.personellet.
Målet har å senke utgiftene pr stol med skr 250. Dette innebærer ca 6-7 % lavere kostnader.
Selskapet flyr i dag ca 50 % av produksjonen for Star Tour / Fritidsresor, noe som er langt lavere enn for noen år siden. De argeste utfordrerne er lavprisselskapene Norwegian og danske Jet Time, som kan produsere til lavere kostnader - og som gjør at Star Tour shopper stadig mer hos disse.
Thomas Cook Scandinavia har til nå gått den andre veien, og bl.a. overtatt produksjonen til bl.a. konkursrammede Spanair.
Men presset i luftfarten har aldri vært høyere, og gamle aktører må nå forholde seg til lavprisselskaper som hovedsakelig ansetter på kontrakt, og til lavere ytelser.
Det skal godt gjøres om ikke luftfarten om få år er vesentlig endret fra i dag - og da ikke til det bedre for de som jobber der.
Tally-Ho
TUIFly Nordic (som primært flyr for Star Tour) har vært gjennom en hestekur nå. Selskapets nye leder, Aleksander Huber, har tatt mål av seg til å redusere selskapets kostnader, og flybesetningene har måttet tåle å produsere mer til lavere lønn. Bl.a. er dietten senket til 350 skr pr dag, noe som bare er en tredjedel av f.eks konkurrerende Thomas Cook Scandinavia.
TUIFly skjærer videre vekk 30 % av adm.personellet.
Målet har å senke utgiftene pr stol med skr 250. Dette innebærer ca 6-7 % lavere kostnader.
Selskapet flyr i dag ca 50 % av produksjonen for Star Tour / Fritidsresor, noe som er langt lavere enn for noen år siden. De argeste utfordrerne er lavprisselskapene Norwegian og danske Jet Time, som kan produsere til lavere kostnader - og som gjør at Star Tour shopper stadig mer hos disse.
Thomas Cook Scandinavia har til nå gått den andre veien, og bl.a. overtatt produksjonen til bl.a. konkursrammede Spanair.
Men presset i luftfarten har aldri vært høyere, og gamle aktører må nå forholde seg til lavprisselskaper som hovedsakelig ansetter på kontrakt, og til lavere ytelser.
Det skal godt gjøres om ikke luftfarten om få år er vesentlig endret fra i dag - og da ikke til det bedre for de som jobber der.
Tally-Ho