Herlig reportasje om forholdene hos Ryanair

Harald Olsen...............

Han lever i en verden som har endret seg mye siden han var Twotter driver i WF!

Jeg har jobbet i ett par scandinaviske selskap og deretter i en "award winning" regional airline her i UK, nu jobber jeg i FR og det er ikke helt topp men klart den beste jobben jeg har hatt!

Harald sin artikkel er rett paa noen punkter, og feil paa noen. At han paa Hangar.no blir presentert som journalist er merkelig. Han fremstaar som en som ikke har annet aa bruke tiden etter aa ha blitt pensjonert enn aa samle sammen en halv historie og publisere den!

Jeg begynte i FR i 2006, betalte ikke £50 for og soeke, betalte ikke noe for min sim assessment, fikk basic pay paa £1500 netto fra dag en, betalte selv min rating. Reiste til og fra trening paa jumpseat gratis fra dag en, fikk basecheck som planlagt, fikk den base jeg ville fra dag en, kun halv sectorpay i seks maaneder men allikevel ble dette ca. £2500 etter skatt per maaned inkl. basic pay. Betalte £120 for uniform uten £5 i tillegg og den uniformen bruker jeg fremdeles (£120/2,5aar=£48 aarlig), betaler min egen mat og er fornoyd med det, har nemlig faatt nok av daarlig og fet crewfood, nu faar jeg noe jeg liker. Hadde ikke sagt nei til gratis kaffe derimot. Flyene vaare har vedlikehold fra en annen planet! Jobbet med en pensjonert SAS skipper for litt siden som sa at "maintenance var bra i SAS men her i RYR er det i en helt annen liga!" Tro meg-det er faktisk verd noe. Sover i min egen seng hver natt og det er ogsaa verd temmelig mye, hvorfor er det saa mange skilsmisser i SAS????
Hvilket annet firma ansetter for tiden? I FR kan du gaa fra cadet til captain paa fire aar, hva du tjener da vil ta deg minst ti aar paa ansinnitetslister i WF, SK og de hjemme paa berget, dette vet jeg for jeg har venner som jobber i SK! Jeg er styrmann paa annet aar her i FR og har netto omtrent det samme som en venn i SKANOR som startet der i 1997, han jobber riktignok 80%, selv saa ble det 700t forrige aar. Min venn sa at det var meget mulig han endte sin karriere som F/O, jeg blir vel Captain om ca ett halvt aar.
Jentene og guttene i kabinen, det er ett annet kapittel! De kan tjene opp mot £2500 etter noen aar her, og var aerlig-dette er en jobb uten krav til annen utdannelse enn 6uker kurs i regi av firma!!!! Naar jeg var turbopropkaptein hadde vi styrmenn paa hoyeste lonnstrinn som allikevel tjente mindre en deres koner som var kabinbesetning i SK!
Tilbake til FR, alt er langt fra prikkfritt og jeg leter som veldig mange andre piloter her etter ny jobb, men jeg har en sikker arbeidsplass med god jobbsikkerhet i en turbulent bransje!
Min base har akkurat blitt paapresset en ny arbeidsavtale vi ikke er happy med, hva kan man gjore?

En gang betalte jeg 5000kr for en apac test hos SAS som jeg passerte, sendte inn papirene og fikk dem alle i retur uten svar, men visstnok var ikke gymnaset mitt godt nok-dette kunne vel SAS sjekket for de tok mine surt tjente kroner. Gjorde WF intervju og prover i '97 som de sa jeg passerte og at de var interresserte i meg-siden har jeg ikke hort fra dem!! Luftfarten er full av merkelige opplevelser og prosedyrer, en ting er dog sikkert og det er vel at summen av BS i de forskjellige firmaer nok er konstant!!!!

Selv skulle jeg gjerne ha sett en noe mer nyansert journalistikk fra Harald, liker daarlig naa folk velger og IKKE forholde seg til hele historien!!!!!

En sak har alltid to eller flere sider. Hangar.no har vel som alle andre "journalister", valgt å fokusere på den siden som gir et mest mulig tabloid fremstilling som de har fått fra "et eller annet sted".

Din historie "Ren_flaks" tyder vel på at det er mange forskjellige historier, hvor noen har måttet betale der andre igjen andre har sluppet unna, helt avhengig av når de har blitt ansatt og gjennom hvilket selskap de har blitt ansatt gjennom/leid inn fra.

Jeg har også !!!! på mitt tastatur, men orker ikke slite ut tasten for ingenting :) Jobber man i denne psyke bransjen, så får man lære seg å leve med BS, hvis ikke dør man av stress og høyt blodtrykk før man er voksen :)

Den siste setningen din er det nok mye sannhet i TCAS :)

@ren flaks: nå for tiden blir dog vel selv experienced F\Os ansatt som cadets only, eller er dette feil?

@Boeingonfinal:
Fant dette hos Bfsaa.se da jeg sjekket ut litt fakta for en stund tilbake. Tallene er fortsatt de samme:

Financial Structure
Oxford Aviation Academy (OAA)
Assessment fee (East Midlands): £ 260 incl. VAT
Type Rating Course: € 28,500 (VAT does not apply)
5 year reference check € 240
Criminal Record check £ 20 (Scotland Yard basic disclosure)
Accommodation, travel and expenses during training are the responsibility of the pilot.

Så rundt 300.000 norske etter en "preferred" MCC på 42.000 SEK for å få mulighet til jobb.

Så kommer selvsagt halv pay during line og en noe vag kontrakt som ikke på noen måte garanterer further employment etter 6 måneder (?) men det blir jo en videre diskusjon, og som nevnt så er det vel alltids flere sider av samme sak ;)

Og PS: for de som måtte være i tvil, dette er mye penger for en TR.

Last edited:
I dette forumet er man vanligvis fryktelig på hogget når det gjelder å kritisere medier og finlese artikler om flybransjen. Men Tommy777 sluker omtalte artikkel det med hud og hår. Han "tror" det er riktig, og han "tror" hangar har lagt ned et voldsomt arbeid.

Kan mangelen på sunn skepsis skyldes at artikkelen passer med Tommy777s inngrodde motvilje mot Ryanair? :p

Hehe. Kall det gjerne inngrodd, men jeg tror vi i denne tråden har fått bekreftet mye av det som blir påstått i artikkelen.

Når det gjelder referansen til barnearbeide med videre, blir det bare tull å sammenligne Ryanair sin manglende respekt for ansatte med billig, outsourset arbeidskraft.

Det er klart at det forekommer bruk av barnearbeid i mange deleprodusenter / underleverandører av større selskaper. Men vi vet også at store firmaer har meget strenge krav til sine underleverandører og alle større selskaper har strenge kontroller av sine underleverandører. At disse bryter loven og f.eks. produserer kopier av originalene på natten og bruker barnearbeid til dette, er jo vanskelig å kontrollere. Så når jeg kjøper mine joggesko etc etc, har jeg god samvittighet.

Men det er jo ikke det som er poenget. Det som Ryanair her gjør skjer på hjemmebane og måten man går frem mot ansatte. Null respekt i min bok. Det skal ikke være sånn at man skal stå med lua i handa og være evig takknemlig for at man har jobb. Det blir ett skakkjørt forhold som ikke vil vare veldig lenge.

Og når det gjelder forskjellig lønnede personer som jobber sammen: Mine selgere her i USA tjener f.eks. ti ganger mer enn det våre kolleger i India og Kina gjør. Vi jobber i samme firma, men vi jobber ikke i samme flyet/samme kontoret og det er selvsagt uaktuelt for oss å ansette folk fra Polen til våre kontorer i Frankfurt, London, Paris, Milano etc etc. Kunder setter pris på lokal service fra medarbeidere som snakker det lokale språket perfekt. Det går nemlig meget godt an å drive en stor bedrift med gigantiske overskudd og ta vare på sine ansatte samtidig.

Det er helt greit at selskaper er kreative for å spare kostnader, men ett sted må grensen gå, jeg synes Ryanair har tatt ett stort skritt over grensen og glemmer at de ansatte faktisk er en meget viktig del i suksessen selskapet har hatt

Fant dette hos Bfsaa.se da jeg sjekket ut litt fakta for en stund tilbake. Tallene er fortsatt de samme:

Financial Structure
Oxford Aviation Academy (OAA)
Assessment fee (East Midlands): £ 260 incl. VAT
Type Rating Course: € 28,500 (VAT does not apply)
5 year reference check € 240
Criminal Record check £ 20 (Scotland Yard basic disclosure)
Accommodation, travel and expenses during training are the responsibility of the pilot.

Så rundt 300.000 norske etter en "preferred" MCC på 42.000 SEK for å få mulighet til jobb.

Så kommer selvsagt halv pay during line og en noe vag kontrakt som ikke på noen måte garanterer further employment etter 6 måneder (?) men det blir jo en videre diskusjon, og som nevnt så er det vel alltids flere sider av samme sak ;)

Og PS: for de som måtte være i tvil, dette er mye penger for en TR.

Flott info, takk :)

Half pay under Line er jo rene gullgruven i forhold det andre opplegget jeg refererte til hvor man må betale uten å få betalt under Line Training. Samtidig har man ingen garanti for jobb etter endt Line Training. Galskap spør du meg, og grunnen til at jeg valgte instruktør-utdannelsen i stede.

Det er helt greit at selskaper er kreative for å spare kostnader, men ett sted må grensen gå, jeg synes Ryanair har tatt ett stort skritt over grensen og glemmer at de ansatte faktisk er en meget viktig del i suksessen selskapet har hatt

Jepp, relativt fornøyde ansatte kan gjøre en god jobb og skape et suksesselskap, de også, så lenge konkurrentene har overbetalte- og overpriviligerte ansatte.. ^_^

He, he, he.......
Jeg må nok ha truffet et noe sensitivt punkt? Hyggelig å høre at du har den beste jobben du har hatt. Det syntes jeg også om mine nesten tyve år i Widerøe, og også om mine fem år i England som "agricultural pilot". Men hvorfor leter du da etter en annen jobb?

27 kommentarer til nå taler til innholdets fordel, og det synes de 6 Ryanairpilotene som har bidratt til det aller meste av innholdet og forsåvidt selv skrevet det meste, er bra.

Selv har jeg aldri presentert meg som journalist, så har det skjedd får andre ta ansvaret for det. Jeg har dog tillat meg å kalle meg skribent eller oversetter i noen sammehenger, da samtaler med journalist-venner forteller meg at dette er en mindre "beskyttet" tittel enn journalist. Men redaktøren er naturligvis journalist, og godkjenner eller forkaster det meste av det jeg oversetter. Det er forøvrig mest oversettelser.

Jo da, faktisk har jeg masse jeg bruker tiden til som pensjonist! Siden jeg har en solid pensjon fra Widerøe, reiser min kone og jeg til mange hjørner av kloden for å stille ut de hundene min kone driver oppdrett med. Så flyr jeg modellfly i vår lokale klubb! Det er kjempegøy, det har jeg aldri gort tidligere. I tillegg går vi i betydelig grad på konserter, både her hjemme i Danmark og kanskje spesielt, i London. Og hvis du lover og ikke si det til noen, så hender det vi tar Ryanair fra enten Esbjerg, Århus eller Billund. Så du må kikke ut neste gang dere tar ombord! ;-).

Og ved siden av dette kjører vi mye på tur i Europa, med bil og campingvogn. Så her ligger man ikke på latsia når det gjelder aktiviteter som pensjonist! Og så er det jo naturligvis seks barn og en haug med barnebarn som skal ivaretas. Forresten har jeg et par sønner og svigerdatter i luftfart, en i tårnet, en som styrer besetninger et sted og en i venstresete......gjett hvilket selskap?

Det er altså godt å høre du trives. Det er nemlig viktig for sikkerheten, men det vet du vel. Selv lærte jeg mest om det under tiden som "AP" i England, som "Twotter-kusk" på kysten, som skipper på Brasilia og ikke minst gjennom det arbeidet jeg fikk være med på i havarikommisjonen, den gangen jeg var oppnevnt spesialist der. Derfor er jeg glad for å høre at du trives.

Så får jeg håpe Michael og hans bande der borte i Irland kunne lære litt av hva jeg selv har erfart, nemlig at en medarbeider som trives, er en medarbeider som yter optimalt. Så kanskje jeg slipper eklatante forsøk på bestikkelser og truende teefonhenvendelser på sene lørdagskvelder! Men det er kanskje ikke så sannsynlig?

Lykke til videre i din flotte karriere! Hils kjente!

Vennlig hisen
En som ikka har no' annet å gjøre.....:-)

Nå har det seg slik at Harald Olsen har mer erfaring og vet mer om luftfart enn de fleste her inne. Å komme med negativ omtale til et selskap som opererer slik synes jeg er på sin plass. Mistenker at de som har jobbet der og synes det er greit å bli behandlet slik, ikke har fått føle på kroppen hvordan det er å ikke kunne levere alle regningene til "pappa". Normalt sett vil man etter flyskolen ikke ha råd til å kjøpe seg en rating og ihvertfall ikke en jobb på toppen av det igjen....

hehe, ja jeg har kanskje en noe annen holdning enn folk flest. Jeg har kun vært fagorganisert i noen få måneder av mine 22 år i arbeidslivet. Da Gerd Liv Valla ble leder for LO tok det ikke lang tid før jeg meldte meg ut. (det er en annen diskusjon som ikke hører med i denne tråden).
Jeg har også vært en som frivillig har jobbet for luselønn nærmest 24 timer i døgnet, under forhold som er langt langt under hva man kan forvente her hjemme. Jeg visste hva jeg gikk til, og godtok både lønn og vilkårene. Jeg tror også at de aller fleste vet hva de går til når de søker jobb hos Ryanair.

Ellers er det nok av dokumentasjon om arbeidsforhold i fattige land. Her hjemme har det bl.a. vært vist en reportasje om Bendit bananer og fairtrade te. Telenor har fått pepper for håndering av ansatte i Bangladesh osv osv. Listen kan gjøres lang, og skal du ut å kjøpe gull og diamanter anbefaler jeg å se filmen "Blood Diamond" (som jo er fra Sierra Leone hvor vi har vårt barnehjem). Det finnes type "fairtrade diamanthandel" også, men ingen i Sierra Leone har ihvertfall hørt om det. Ser man det store bildet, vil jeg påstå at folk i Ryanair har det som plommen i egget i forhold til veldig mange av de som produserer varer vi kjøper daglig.

Vært fagorganisert et par måneder ut av 22 år i arbeidslivet.. Jeg blir bare mindre og mindre imponert. Da fortjener man virkelig ikke annet enn en råtten arbeidsplass heller.

Og om de diamantene, de er merket slik at de er trygge å kjøpe i dag. Du skjønner, folk liker ikke blod diamanter.

Bare fordi naboen stjal en bil er ikke det OK for for resten av Norge å gjøre det. Bare fordi en gutt i klassen mobber meg rettferdigjør ikke det at jeg mobber.

Altså, hvor er moralen blitt av?! Kan ikke arbeidsplassen eksistere uten å tråkke på ansatte har det bare ikke livets rett.. ferdig med den

Vært fagorganisert et par måneder ut av 22 år i arbeidslivet.. Jeg blir bare mindre og mindre imponert. Da fortjener man virkelig ikke annet enn en råtten arbeidsplass heller.

Altså, hvor er moralen blitt av?! Kan ikke arbeidsplassen eksistere uten å tråkke på ansatte har det bare ikke livets rett.. ferdig med den

Har du tenkt over hvorfor fagbevegelsen oppsto i utgangspunktet?

Selv ønsker jeg ikke å være med i LO pga koblingene til Ap, og ja fagbevegelsen kan være bakstreversk - men jeg er fagorganisert i en annen organisasjon fordi det gir meg en trygghet hvis jeg skulle komme i konflikt med arbeidsgiver, og sikrer at arbeidsgiver ikke kan utnytte meg.

Og om de diamantene, de er merket slik at de er trygge å kjøpe i dag. Du skjønner, folk liker ikke blod diamanter.
For en stor del, ja. Men, hørt om "korrupsjon"?

Last edited:
Så mener du da at fordi det finnes korrupte diamanter så skal ikke jeg kjøpe noen som helst? Jeg vet i hvertfal veldig godt hva status er i Ryanair, og dermed ... personlig boikott fra min side.

Skjønner den med LO og Arbeiderpartiet, er ikke spesielt glad i arbeiderpartiet selv. Er bare veldig lite begeistret for "gratis passasjerer" som ikke er medlem av Foreningen men som nyter godt av de avtalene Foreningen og dets medlemmer har forhandlet seg til.

Hei igjen.

Denne ryanair-greia ja. Her er baade godt og vondt som sagt, hva jeg sier er at det som er skrevet ikke representer hele historien. Hva Harald skriver har vel muligvis skjedd men ikke i mitt tilfelle. Sier ikke at jeg er veldig pro ryanair, er vel heller con som de fleste andre. Langt de fleste av oss er generelt fornoyd med det hele, men som flyvere flest er vi hele tiden paa jakt etter bedre forhold. Alle jeg har mott som har jobbet annet sted for de kom til ryanair er fornoyde!
Jeg leter etter ny jobb mest fordi jeg har naa funnet ut at livet paa 40000 fot og i 480 knop er veldig kjedelig, jet er overrated.
Vil ned og fly lavt og sakte igjen, greia med det er at det ikke er mange som opererer slikt utstyr som kan by meg aa sove i min egen seng hver dag og samtidig tilby en anstendig lonn.

Ryanair er ett av de sikreste flyselskaper i europa, vi har en sop som nok er den mest omfattende paa denne planeten og det er godt! Hva som ikke er saa bra er vel at Ryanair ikke legger mye tilrette for en lang karriere der, det er ikke mange med mer enn 5-6aars fartstid her. Det kan virke paa meg som om det drives som ett lite firma til tross for at vi naa har 186 fly. Dessverre er nok budsjettet for utarbeidelse av personalpolitikk sannsynligvis veldig lite. Her er ingen lonnskala og ingen dietter men det er vel ikke dietter og mat for kontoransatte, buss-sjaaforer eller for den saks skyld stuere og redcaper?
Ryanair's eneste formaal er vel og tjene penger til aksjeholdere, og det er de gode paa. Faktisk saa gode at om det blir tekniske problemer som gaar ut over produksjonen saa noler de ikke med og ta fly fra planlagt basetrening ut i trafikk for aa unngaa kanselleringer, tror ikke det er veldig mange som har opplevd de 5-6 ganger! Tror heller ikke det er mulig og drive flyselskap med 1700-2000 misfornoyde piloter.

Harald, hangar.no presenterer deg som journalist paa deres kontaktinfo., og det er jo paa hangar skriveriet er presentert. Jeg sier ikke at jeg gaar paa jobb med et digert smil for det gjor jeg ikke, hva jeg sier er at det du har skrevet blir presentert som om det er slik det er for alle, jeg vet at ikke alle har opplevd dette!

Jobber med aa faa ned forbruket av utropstegn, men ikke lett aa bli kvitt den uvanen!!!
Jeg er ganske fornoyd med karrieren saa langt, men luftfart er langt fra saa fint som det en gang var og jeg tviler paa at jeg ender mitt yrkesaktive liv i denne bransjen.

Harald, jeg hilser og regner med at du gjor det samme:-)

Så mener du da at fordi det finnes korrupte diamanter så skal ikke jeg kjøpe noen som helst?.
Neida, jeg bare påpekte at problemet med bloddiamanter ikke er helt løst, noe jeg fikk inntrykk av fra din post. (Men nå er jeg kanskje vel off topic, best å slutte her...)

Skjønner den med LO og Arbeiderpartiet, er ikke spesielt glad i arbeiderpartiet selv. Er bare veldig lite begeistret for "gratis passasjerer" som ikke er medlem av Foreningen men som nyter godt av de avtalene Foreningen og dets medlemmer har forhandlet seg til.
Det er jeg helt enig i. Jeg fikk innrtykk av at du hadde mot fagforeniinger per se, men der tok jeg altså tydeligvis&heldigvis feil. :)

Back