Harald Olsen...............
Han lever i en verden som har endret seg mye siden han var Twotter driver i WF!
Jeg har jobbet i ett par scandinaviske selskap og deretter i en "award winning" regional airline her i UK, nu jobber jeg i FR og det er ikke helt topp men klart den beste jobben jeg har hatt!
Harald sin artikkel er rett paa noen punkter, og feil paa noen. At han paa Hangar.no blir presentert som journalist er merkelig. Han fremstaar som en som ikke har annet aa bruke tiden etter aa ha blitt pensjonert enn aa samle sammen en halv historie og publisere den!
Jeg begynte i FR i 2006, betalte ikke £50 for og soeke, betalte ikke noe for min sim assessment, fikk basic pay paa £1500 netto fra dag en, betalte selv min rating. Reiste til og fra trening paa jumpseat gratis fra dag en, fikk basecheck som planlagt, fikk den base jeg ville fra dag en, kun halv sectorpay i seks maaneder men allikevel ble dette ca. £2500 etter skatt per maaned inkl. basic pay. Betalte £120 for uniform uten £5 i tillegg og den uniformen bruker jeg fremdeles (£120/2,5aar=£48 aarlig), betaler min egen mat og er fornoyd med det, har nemlig faatt nok av daarlig og fet crewfood, nu faar jeg noe jeg liker. Hadde ikke sagt nei til gratis kaffe derimot. Flyene vaare har vedlikehold fra en annen planet! Jobbet med en pensjonert SAS skipper for litt siden som sa at "maintenance var bra i SAS men her i RYR er det i en helt annen liga!" Tro meg-det er faktisk verd noe. Sover i min egen seng hver natt og det er ogsaa verd temmelig mye, hvorfor er det saa mange skilsmisser i SAS????
Hvilket annet firma ansetter for tiden? I FR kan du gaa fra cadet til captain paa fire aar, hva du tjener da vil ta deg minst ti aar paa ansinnitetslister i WF, SK og de hjemme paa berget, dette vet jeg for jeg har venner som jobber i SK! Jeg er styrmann paa annet aar her i FR og har netto omtrent det samme som en venn i SKANOR som startet der i 1997, han jobber riktignok 80%, selv saa ble det 700t forrige aar. Min venn sa at det var meget mulig han endte sin karriere som F/O, jeg blir vel Captain om ca ett halvt aar.
Jentene og guttene i kabinen, det er ett annet kapittel! De kan tjene opp mot £2500 etter noen aar her, og var aerlig-dette er en jobb uten krav til annen utdannelse enn 6uker kurs i regi av firma!!!! Naar jeg var turbopropkaptein hadde vi styrmenn paa hoyeste lonnstrinn som allikevel tjente mindre en deres koner som var kabinbesetning i SK!
Tilbake til FR, alt er langt fra prikkfritt og jeg leter som veldig mange andre piloter her etter ny jobb, men jeg har en sikker arbeidsplass med god jobbsikkerhet i en turbulent bransje!
Min base har akkurat blitt paapresset en ny arbeidsavtale vi ikke er happy med, hva kan man gjore?
En gang betalte jeg 5000kr for en apac test hos SAS som jeg passerte, sendte inn papirene og fikk dem alle i retur uten svar, men visstnok var ikke gymnaset mitt godt nok-dette kunne vel SAS sjekket for de tok mine surt tjente kroner. Gjorde WF intervju og prover i '97 som de sa jeg passerte og at de var interresserte i meg-siden har jeg ikke hort fra dem!! Luftfarten er full av merkelige opplevelser og prosedyrer, en ting er dog sikkert og det er vel at summen av BS i de forskjellige firmaer nok er konstant!!!!
Selv skulle jeg gjerne ha sett en noe mer nyansert journalistikk fra Harald, liker daarlig naa folk velger og IKKE forholde seg til hele historien!!!!!
Han lever i en verden som har endret seg mye siden han var Twotter driver i WF!
Jeg har jobbet i ett par scandinaviske selskap og deretter i en "award winning" regional airline her i UK, nu jobber jeg i FR og det er ikke helt topp men klart den beste jobben jeg har hatt!
Harald sin artikkel er rett paa noen punkter, og feil paa noen. At han paa Hangar.no blir presentert som journalist er merkelig. Han fremstaar som en som ikke har annet aa bruke tiden etter aa ha blitt pensjonert enn aa samle sammen en halv historie og publisere den!
Jeg begynte i FR i 2006, betalte ikke £50 for og soeke, betalte ikke noe for min sim assessment, fikk basic pay paa £1500 netto fra dag en, betalte selv min rating. Reiste til og fra trening paa jumpseat gratis fra dag en, fikk basecheck som planlagt, fikk den base jeg ville fra dag en, kun halv sectorpay i seks maaneder men allikevel ble dette ca. £2500 etter skatt per maaned inkl. basic pay. Betalte £120 for uniform uten £5 i tillegg og den uniformen bruker jeg fremdeles (£120/2,5aar=£48 aarlig), betaler min egen mat og er fornoyd med det, har nemlig faatt nok av daarlig og fet crewfood, nu faar jeg noe jeg liker. Hadde ikke sagt nei til gratis kaffe derimot. Flyene vaare har vedlikehold fra en annen planet! Jobbet med en pensjonert SAS skipper for litt siden som sa at "maintenance var bra i SAS men her i RYR er det i en helt annen liga!" Tro meg-det er faktisk verd noe. Sover i min egen seng hver natt og det er ogsaa verd temmelig mye, hvorfor er det saa mange skilsmisser i SAS????
Hvilket annet firma ansetter for tiden? I FR kan du gaa fra cadet til captain paa fire aar, hva du tjener da vil ta deg minst ti aar paa ansinnitetslister i WF, SK og de hjemme paa berget, dette vet jeg for jeg har venner som jobber i SK! Jeg er styrmann paa annet aar her i FR og har netto omtrent det samme som en venn i SKANOR som startet der i 1997, han jobber riktignok 80%, selv saa ble det 700t forrige aar. Min venn sa at det var meget mulig han endte sin karriere som F/O, jeg blir vel Captain om ca ett halvt aar.
Jentene og guttene i kabinen, det er ett annet kapittel! De kan tjene opp mot £2500 etter noen aar her, og var aerlig-dette er en jobb uten krav til annen utdannelse enn 6uker kurs i regi av firma!!!! Naar jeg var turbopropkaptein hadde vi styrmenn paa hoyeste lonnstrinn som allikevel tjente mindre en deres koner som var kabinbesetning i SK!
Tilbake til FR, alt er langt fra prikkfritt og jeg leter som veldig mange andre piloter her etter ny jobb, men jeg har en sikker arbeidsplass med god jobbsikkerhet i en turbulent bransje!
Min base har akkurat blitt paapresset en ny arbeidsavtale vi ikke er happy med, hva kan man gjore?
En gang betalte jeg 5000kr for en apac test hos SAS som jeg passerte, sendte inn papirene og fikk dem alle i retur uten svar, men visstnok var ikke gymnaset mitt godt nok-dette kunne vel SAS sjekket for de tok mine surt tjente kroner. Gjorde WF intervju og prover i '97 som de sa jeg passerte og at de var interresserte i meg-siden har jeg ikke hort fra dem!! Luftfarten er full av merkelige opplevelser og prosedyrer, en ting er dog sikkert og det er vel at summen av BS i de forskjellige firmaer nok er konstant!!!!
Selv skulle jeg gjerne ha sett en noe mer nyansert journalistikk fra Harald, liker daarlig naa folk velger og IKKE forholde seg til hele historien!!!!!