Herlig reportasje om forholdene hos Ryanair

Og var det ikke hos NB noen FOer betalte for å få timer..?

Det er vel mye rusk i bransjen, og jeg kan godt forstå at noen som drømmer om å fly - og som tross alt har kommet såpass godt på vei at de kan få ansettelse hos FR(i den grad det kan omtales som ansettelse...) velger dette for å komme i gang - og eventuelt senere søke seg videre når de faktisk har en typerating etc. At det skal være nødvendig er jo en tristere sak.

Det er faktisk flyvere fra både SAS og Widerøe som har gått over til Ryanair. Tro det eller ei. De har gjort det helt frivillig også!
Ting er kanskje ikke så galt i selskapet som mange Ryanair hatere vil ha det til. Men bevares, det er helt sikkert ingen feriekoloni å jobbe i Ryanair heller.

Skal man slutte å fly med Ryanair av den grunn? Ja da kan man også slutte å gå i Nike sko, drikke kaffe, te, droppe å kjøpe gullring med diamant til kona, slutte å spise bananer..... Sett i gang de som gidder.
Jeg tror at dersom arbeidsforholdene i Ryanar virkelig var så ille som noen hevder, så ville ingen ha jobbet der. Enkelt og greit.
Og som sagt tidligere: jeg snakker med Ryanair crew hver eneste dag. Jeg hører deres historier.

...men kanskje er ikke Ryanair så rosenrødt som imm skriver heller - kanskje noe midt i mellom?

Tilgode å få like gode rapporter om WF på TRF som vi får om Ryanair på TRF...

Det er faktisk flyvere fra både SAS og Widerøe som har gått over til Ryanair. Tro det eller ei. De har gjort det helt frivillig også!
Ting er kanskje ikke så galt i selskapet som mange Ryanair hatere vil ha det til. Men bevares, det er helt sikkert ingen feriekoloni å jobbe i Ryanair heller.

Skal man slutte å fly med Ryanair av den grunn? Ja da kan man også slutte å gå i Nike sko, drikke kaffe, te, droppe å kjøpe gullring med diamant til kona, slutte å spise bananer..... Sett i gang de som gidder.
Jeg tror at dersom arbeidsforholdene i Ryanar virkelig var så ille som noen hevder, så ville ingen ha jobbet der. Enkelt og greit.
Og som sagt tidligere: jeg snakker med Ryanair crew hver eneste dag. Jeg hører deres historier.

Tror det er på tide at du tar en liten reality check her.

Du som driver med hjelpearbeide, bør jo ha god kunnskap om hvordan denne jordkloden er bygd opp. En populær måte å drive bedrift på er å skaffe seg arbeidskraft fra lavtlønnede land, som f.eks. Polen. Har en meget god venninne som er lærer i Polen, hun tjener 1200 norske pr. måned, så det er klart at Ryanair klarer å rekruttere folk nå som masse lavtlønnede land har tilgang til å jobbe hvor som helst i Europa. Folk som er desperate, går selvsagt med på å jobbe under slike forferdelige vilkår som er beskrevet i artikkelen. Er det rett at det skal være slik? Selvsagt ikke. Du kan ikke sammenligne Sko, kaffe og diamantprodusenter med Ryanair. Forskjellen er at Nike og andre gjør det de kan for å sørge for at all overseas produksjon foregår lovlig (all slik produksjon er outsourced), mens deres egne ansatte blir behandlet akkurat som deg og meg på vår vestlige arbeidsplass.

Her driver Ryanair med 1930 årsbehandling av folk på hjemmebane. Skammelig at man har kommet såpass kort på så lang tid. Klart at fagforeninger drar med seg masse søppel og gjør ting dyrere, det gjelder å finne en god mellomting mellom tunge, storforlangende fagforeninger til denne null respekt for ansatte som Ryanair driver med her.

Tror du virkelig at Ryanair Crew forteller folk som jobber for handlingselskap som de ikke kjenner sannheten om sine arbeidsvilkår? Slike kort er noe man holder tett inntil brystet, ihvertfall gjør jeg det.

Denne artikkelen forteller ned til minste detalj om hvordan tingenes tilstand er. Jeg tror hangar har lagt ned masse arbeide og trippelsjekket før de la ut en såpass heftig artikkel, så den er nok veldig korrekt.

Så det får meg til å føle det godt at jeg holder meg for god til å fly Ryanair.

Tror du burde lese artikkelen på nytt igjen før du uttaler deg videre.

Strekker deg litt lenger? Hvor langt er du villig til å strekke deg før du sier stopp da?
Problemet er jo i høyeste grad alle flykåte folk rett ut fra flyskolen som er villige til å gå over lik for å få seg noen timer i en 737.
Men ser jo at dette er noe man ikke får gjort noe med så lenge det finnes tullinger der ute som er villige til å kjøpe seg en jobb!
Ha litt yrkesstolthet, prøv heller å få deg en jobb hvor du blir behandlet som en profesjonell pilot og ikke bare en apekatt som vil fly!!!

Det å "kjøpe" seg en jobb har jo absolutt ingenting med yrkesstolhet å gjøre.
Hvis du definerer yrkesstolthet som å skaffe deg noe gratis, kan du iallefall stryke samtlige piloter som betaler flere hundre tusen kroner for en utdanning.
Og i et jobbmarked som dette bør man være forberedt på samtlige valg for å stille som et sterk søker på jobbmarkedet.
Når jeg betaler 500.000 ++ for å starte karriere som pilot, vil jeg allerhelst jobbe som F/O i Ryanair og følge drømmen enn å sitte i kassa på RIMI for å kunne betale mine avdrag og regninger...

Dessuten er det ikke bare Ryanair som tilbyr jobber hvor type-rating må skaffes på egenhånd.

Jeg snakker daglig med folk som jobber ombord i Ryanair sine fly. Det finnes faktisk veldig mange som også er fornøyde, og som trives i selskapet.

Jeg tviler ikke på at Ryanair har mange ansatte som trives der. Det er imidlertid ikke noen grunn til å godta at et selskap benytter forretningsmetoder som er uaksektable eller hindrer ansatte å organisere seg.

Et selskaps etiske standard kan ikke måles på hva det gjør i de enkle situasjonene, men i de vanskelige situasjonene.

...men kanskje er ikke Ryanair så rosenrødt som imm skriver heller - kanskje noe midt i mellom?

Tilgode å få like gode rapporter om WF på TRF som vi får om Ryanair på TRF...

Jeg har aldri påstått at det er rosenrødt å jobbe i Ryanair. Det jeg sier, er at det slettes ikke er så galt som mange skal ha det til, både i media og her på forumet. Bakgrunnen for mine uttalelser har jeg fra å ha jobbet med Ryanair i 10 år, og har i disse årene snakket med mange folk i selskapet. Jeg har hørt mange historier, både gode og mindre gode. Jeg har ingen grunn til å tro at folk lyver for meg, selv om jeg jobber for en handlingagent. Sier man at man har jobbet i selskapet i 11 år, trives, og at man er glad for å komme hjem til kone og barn hver dag, ja da stoler jeg på at det er sant.

Widerøe som arbeidsplass kan gjerne også diskuteres. Det finnes mange historier i det selskapet også, gode og mindre gode. Jeg har jobbet der i 10 år, og er stort sett fornøyd. Og for de som er interesserte i litt mer info om både Widerøe og Torp (kanskje også Ryanair), kan de møte opp på Torp før Fly&Vin 1. april. Da tar jeg gjerne med folk på en liten omvisning på flyplassen og kan fortelle mer om min arbeidsplass.

IMM

Huff jeg liker ikke holdningen du har til arbeidslivet, IMM, men folk har lov til å være forskjellige.

Etter mange år i bransjen har jeg to nære venner som har jobbet i Ryanair, og møtt mange av deres Crew. En ting er hva folk du ikke kjenner godt sier - en annen ting er hva de sier i det private. Hadde du handlet flyet jeg jobbet på for noen år siden, og vi hadde slått av en prat.. Og du hadde spurt meg "Så, hvordan trives du i dette selskapet da?" Da hadde jeg sagt, som jeg alltid sier til folk jeg ikke kjenner, "Joda, har det velig flott her, men det er klart.. vi jobber hardt og står på!" De aller aller færreste spytter ut negativt drit om deres eget selskap. Har man noe negativt å si, burde det rettes til forening og ledelse!

Det er helt klart at Ryanair ødelegger bransjen, bunnen har blitt alt for dyp! Konkurranse og billige billetter er vel og bra, men hvis det betyr at ansatte ikke har rettigheter og yrkestolthet igjen for det, da har heller ikke selskapet livets rett!

Dagens situasjon er at Norwegian's ledelse forhandler med sine foreninger - og bruker Ryanair som sammenligningsgrunnalg når de argumenterer. SAS' ledelse argumenterer med Norwegian's lave kostnader.

Norwegian har brukt MOL som forbilde på mye. Bare i kabinen har det vært mange grupperinger, noe som gjør det vanskelig å få en slagkraftig forening. De svenske, lærlingene, de faste ansatte, de polske. Her var det også splitt og hersk! Svenskene kom inn fra vikar byrå for 5 dager av gangen, så de faste ansatte mistet overnattinger. Billigere å ha de svenske på overnatting når de uansett må overnatte på gardermoen ikkesant? Selfølgelig. Men også billigere å sende faste ansatte hjem hver kveld om mulig, dog var resultatet at mange faste ansatte gikk ned i utbetalt lønn - ned så mye som 5000-7000kr i måneden. Det spørs hvilke sko man har på. Blåruss eller ansatt i luften?

IMM har også et poeng i dette med at skal du unngå å fly Ryanair får du også holde deg unna Nike, Bananer og Samsung flatskjerm. Bortsett fra en viktig ting da, først får vi feie for egen dør her på berget. Det er faktisk mange organisasjoner i Norge som sjekker det vi importerer mht barnearbeid osv. Jeg bryr meg om jobben min, om bransjen, og derfor får ikke Ryanair et rødt øre av meg! Og får jeg høre noe om bananene jeg kjøper på Rimi, ja da får jeg unngå dem også.

Huff jeg liker ikke holdningen du har til arbeidslivet, IMM, men folk har lov til å være forskjellige.

Norwegian har brukt MOL som forbilde på mye. Bare i kabinen har det vært mange grupperinger, noe som gjør det vanskelig å få en slagkraftig forening. De svenske, lærlingene, de faste ansatte, de polske. Her var det også splitt og hersk! Svenskene kom inn fra vikar byrå for 5 dager av gangen, så de faste ansatte mistet overnattinger. Billigere å ha de svenske på overnatting når de uansett må overnaigjen for det, da har heller ikke selskapet livets rett!

hehe, ja jeg har kanskje en noe annen holdning enn folk flest. Jeg har kun vært fagorganisert i noen få måneder av mine 22 år i arbeidslivet. Da Gerd Liv Valla ble leder for LO tok det ikke lang tid før jeg meldte meg ut. (det er en annen diskusjon som ikke hører med i denne tråden).
Jeg har også vært en som frivillig har jobbet for luselønn nærmest 24 timer i døgnet, under forhold som er langt langt under hva man kan forvente her hjemme. Jeg visste hva jeg gikk til, og godtok både lønn og vilkårene. Jeg tror også at de aller fleste vet hva de går til når de søker jobb hos Ryanair.

Ellers er det nok av dokumentasjon om arbeidsforhold i fattige land. Her hjemme har det bl.a. vært vist en reportasje om Bendit bananer og fairtrade te. Telenor har fått pepper for håndering av ansatte i Bangladesh osv osv. Listen kan gjøres lang, og skal du ut å kjøpe gull og diamanter anbefaler jeg å se filmen "Blood Diamond" (som jo er fra Sierra Leone hvor vi har vårt barnehjem). Det finnes type "fairtrade diamanthandel" også, men ingen i Sierra Leone har ihvertfall hørt om det. Ser man det store bildet, vil jeg påstå at folk i Ryanair har det som plommen i egget i forhold til veldig mange av de som produserer varer vi kjøper daglig.

Det store bildet inkluderer arbeidsforhold i Norwegian, KLM, SAS, Finnair, Lufthansa - ikke bare forhold i den 3. verden.

Nei som nevnt, skal man slutte å fly Ryanair av disse grunner, bør man også slutte å drikke kaffe, spise skjokolade, bruke mobiltelefon og mye mer. Ennå værre forhold til arbeidere i verden for at vi skal få disse "luksusvarer".

Har selv ikke prøvd Ryanair, siden ENZV er nærmeste flyplass, men hadde jeg bodd i haugesund, hadde jeg nok vært en flittig bruker for å få råbillige turer til london.

Denne artikkelen forteller ned til minste detalj om hvordan tingenes tilstand er. Jeg tror hangar har lagt ned masse arbeide og trippelsjekket før de la ut en såpass heftig artikkel, så den er nok veldig korrekt.

I dette forumet er man vanligvis fryktelig på hogget når det gjelder å kritisere medier og finlese artikler om flybransjen. Men Tommy777 sluker omtalte artikkel det med hud og hår. Han "tror" det er riktig, og han "tror" hangar har lagt ned et voldsomt arbeid.

Kan mangelen på sunn skepsis skyldes at artikkelen passer med Tommy777s inngrodde motvilje mot Ryanair? :p

Det blir meningsløst å kalle dette "reportasje" eller "artikkel". Det er i beste fall en kommentar, om enn særdeles ubalansert og subjektiv. Når dette er merket så dårlig på Hangar.no, så synes jeg de framstår som litt useriøse.

Må si jeg synes det er ganske skremmende at folk her forsvarer forholdene i Ryanair med at det finnes langt verre forhold for arbeidere i den 3. verden.

Så litt om å kjøpe seg jobb som pilot. Ser flere her mener det står mellom arbeidsledighet eller å kjøpe seg typerating for unge nyutdannede piloter som velger f.eks Ryanair. Det er i de fleste tilfellene bare pisspreik. De gidder bare ikke jobbe i mindre selskaper for dårlig betaling. De gidder ikke jobbe som instruktør på flyskoler eller klubber. Det er kun jet som teller,så hvis pappa eller banken kan betale for det, så velger de heller den enkle løsningen. At man ødelegger bransjen for fremtiden bryr de seg lite om.

Hangar.no og Harald Olsen sin artikkel er virkelig nok. Det er gjengivelse av fakta, og jeg kjenner folk som har jobbet der og vært gjennom den samme mølla. Det han skriver forteller generelt sett ikke stort mer enn at man som pilot i Ryanair er nødt til å betale mye selv før man en dag begynner å tjene penger. Og da tjener man faktisk ikke så ille, men jobber også deretter. Folk jeg kjenner som har jobbet der er stort sett fornøyd når dem først kommer så langt, men de gjør det for å skaffe seg erfaring før dem eventuelt kan komme hjem til Norge (eller sitt eget land) for å få jobb i et selskap som gjør at de kan bo nære venner og familie. Så mange bruker det kun som en step-stone og er dermed villig til å betale det det koster. Har man gjort hjemmeleksa si før man takker ja til jobb i Ryanair, så vet man også hvilke kostnader det medfører. Selv om IMM sier at det er piloter SAS og Widerøe som har gått til Ryanair, så kan vel det for Widerøe sin del telles på 1 finger, så det argumentet henger ikke på greip hvis det er for å fortelle at Ryanair faktisk ikke er så dårlig. Det er flere som har gått andre veien fra Ryanair til Widerøe. Heldigvis. Og de angrer ikke.

Nå er også pilotyrket noe spesielt. Man kjøper seg en dyr utdannelse. Noe særlig mindre enn 600.000 er det vel ikke mulig å få den til i dag. Helst nærmere 800.000. Etter utdannelsen står man med null erfaring, stort lån og som regel ingen som vil ansette deg. Så hva gjør du da? Tar 2-3 strøjobber rundt omkring for å kanskje klare avdragene på lånet samtidig som du bor hjemme hos mor og far? Det koster en del tusenlapper å holde sertifikater (både fly- og medisinske) vedlike hvert år, så kostnadene stopper ikke opp selv om man er ferdig utdannet. Så hvis Ryanair da er eneste alternativ, og selv om man kanskje må ut med 100.000,- (jeg aner ikke totalen) av egen lomme før man er ferdig utsjekket og mottar normal lønn fra Ryanair. Ja, da er ikke valget så vanskelig. Man får da gjort det man aller helst vil og har drømt om i alle år, nemlig å fly (og da også fly jet), og man får brukt utdannelsen som har koster skjorta. Sånn sett blir 100.000,- ekstra bare en liten investering for å sikre jobb, erfering og inntekt. Forhold og avstand til venner og familie får da komme i andre rekke.

En annen ting å merke seg, og som jeg selv har erfart, er at selv om ledelsen og selskapet man jobber for er noe "forbanna møkk", så sitter man sammen med en kollega i cockpit som er hyggelig. Og man klarer faktisk ha det hyggelig og koselig på jobb selv om lønna, administrasjonen og alt annet er dårlig. Så spør du Ryanair-pilot (eller kanskje kabinen for den saks skyld), så vil du få til svar at de har det fint på jobb. Men spør du om alt det andre, så får du nok høre hva de mener om det.

Forholdene i Norwegian og Ryanair kan nok ikke sammenlignes, selv om man i Norwegian også må kjøpe seg egen utsjekk på 737. Det har dessverre blitt en bransjestandard kan det virke som. Men...igjen, er du nyutdanna og har 180.000,- ekstra på konto, så gjør man vel det for å fly for Norwegian, bo hjemme på base, og leve livet?

Mer enn 100.000 er det.. Prøv 42000SEK for deres "anbefalte" MCC, deretter €30.000 for TR..

Ja, jeg holdt utgifter til TR utenfor siden det er noe man må ut med hos så mange selskaper uansett. Regner man inn det så blir utgiftene betydelig høyere, og selvfølgelig betydelig høyere enn det å få jobb hos Norwegian (nei, ikke la dette blir en Norwegian-diskusjon nå da)

Det er mye mer enn 100,000,- involvert her. Ryanair bruker Oxford Aviation Academy for deres self-sponsored Type Rating course, men jeg er ikke sikker på kostnadene her. Men jeg kjenner til endel andre programmer som blir brukt av både EasyJet, Etihad, Air Arabia og BMI for å nevne noen.

Programmet jeg vet mest om heter ATP, Airline Training Partnership ( http://www.simulator-experience.com/index.html ). Når man har fullført ATPL teorien med CPL og IR-ME sertifikater, kan man starte på programmet. Ett eksempel er A-320 Type Rating med Line Training i EasyJet (angivelig, det bli også nevnt at man ikke er sikret jobb etter dette, og også mulig Line Training i andre selskaper):

Type Rating: 32,995 Euro
Eventuell MCC: 1,850 Euro
Line Training inkl. ekstrakostnader: 11,600 Euro

Totalt: 46,445 Euro, eller 416,119,- NOK etter dagens kurs.

Dette inkluderer ikke bokostnader under treningen.

Jeg tror Oxford sitt Ryanair program er mye snillere enn dette, uten at jeg vet for mye om det. I tillegg får man jobb hos Ryanair, selv om man ikke er garantert flygetimer. Det er mer enn man kan si om andre opplæringsopplegg hvor de ikke garanterer noe som helst.
Og uten å vite hvor mye selskapene profitterer av disse opplæringene, så er det selvvalgt av selskapene å ta opp piloter som betaler så mye for å få jobb. Dette gjelder Ryanair, men også alle ovennevnte selskaper med fler.

Back