Here we go again 😁 Bali 2025

staale

Born to run
Hei godtfolk, tilbake etter en liten pause.

Onsdag gÄr turen igjen til Bali, og denne gang er det KÄnemor og meg som skal nedover.

Planen var Ä fly SVG-LHR-SIN-DPS, og biz-billettene ble kjÞpt og betalt tidlig i fjor hÞst. Men sÄ valgte som kjent SAS Ä legge ned ruten mellom Stavanger og London
. FÞkk liksom

Årsaken til at vi absolutt ville innom London var for Ă„ fĂ„ 380 og biz. Vi har flydd SQ 380 fĂžr og vi har flydd SQ biz fĂžr, men aldri SQ biz i 380’en.Etter veeeeldig mye frem om tilbake valgte vi Ă„ takke ja til ombooking OSL-LHR og sĂ„ videre, men vi mĂ„tte selv ordne billettene fra Stavanger til Oslo.

Denne gangen skal vi bo i Candidasa, Amed og Ubud. Sikkert gjÞre litt ting vi har gjort fÞr, men ogsÄ ting vi aldri har gjort fÞr, sÄ det blir nok en topp tur. Skal treffe alle kjente og skal garantert opp til gÄrden «vÄr».

Vi giftet oss pÄ ny pÄ Bali i 2015, 4.juli. Og siden vi kommer til Ä vÊre der 4.juli i Är, sÄ kommer vi til Ä feire 10-Ärs Balibryllupsdag der nede. Jeg har planlagt dagen fra morgen til kveld og hÄper den blir minneverdig
.

SÄ til dagens spÞrsmÄl, er det stemning for reisebrev a la StÄle her, eller bare kort og brutalt referat ?

Last edited:
Skikkelig reisebrev fra Bali hadde vÊrt artig, sÄ jeg finner ut hva jeg gikk glipp av da jeg var der i fjor.

Oh what a beautiful morning. Eller ikke helt, grÄtt og trist ute, med lett regn i luften. Men beautiful fordi vi nÄ skal starte turen til Bali. Stod opp i 7-tiden og fikk pakket siste rest og sÄ fikk vi i oss en kopp kaffe. Hadde booket taxi via Appen Taxifix, og som alltid fikk vi opp melding om at taxien var kommet. Og som alltid stod den i gata nedfor, slÄr aldri feil det der. Ringte sjÄfÞren og etter litt kom han inn riktig gate og til oss. Vi hadde mye bagasje og hadde lagt inn notat, men han kom i en vanlig Tesla, hvilket betydde en stor koffert i passasjersetet foran, litt i baksetet med oss og sÄ resten i bagasjerommet. Tok en mindre vellykket selfie fÞr vi gikk inn i bilen, hÄper bildene blir bedre fremover
.

lR3h5rl.jpeg

4f3wt2j.jpeg

Kom frem til flyplassen og gikk til manuell skranke for Ä se om de kunne klare Ä sjekke bagasjen helt frem til tross for at vi hadde to separate bookinger, men det gikk ikke, sÄ den ble bare sjekket inn til Oslo. Kjapt forbi security, der er det alltid gullfint Ä ha fast track! SÄ en litt mer vellykket selfie :
9JIntGC.jpeg

Og sÄ puttet vi oss selv inn pÄ Sirkus Renaa for Ä starte pÄfylling og vedlikehold av vÊskebalansen. Tuslet etter hvert mot gate 18 hvor dagens og turens fÞrste flyvemaskin var ventet inn hver Þyeblikk, og siden vi sitter langt fremme i flyet fikk vi ogsÄ komme om bord i fÞrste gruppe. Rigget oss til i setene, kÄnemor ved vindu, jeg i midten. Funker greit det pÄ en 40 minutters flytur.

Pushback og avgang fÞr tiden, og vi tok av fra nord pÄ RWY 18 og satte kursen mot Oslo.
SK 4016
Stavanger-Oslo
Reg nr OY-KAW
Airbus A320
Sete 5B

yCwPPXQ.jpeg

De 40 minuttene gikk fort, og sÄ landet vi litt fÞr rutetid, taxet til gate og husket heldigvis pÄ Ä gÄ til ankomsthallen og ikke til transfer. Litt kjipt Ä legge igjen all bagasjen i Oslo liksom
..Fikk sjekket oss inn pÄ ny og sendt bagasjen avgÄrde gjennom disse nymotens koffertspiserne. Kjapt igjennom security ogsÄ her, men vi opplevde begge at vÄr hÄndbagasje ble tatt til side for en ekstra sjekk. Har ingenting Ä skjule, sÄ det gÄr helt fint. Inn pÄ utland, opp i SAS lounge, og sÄ litt handling i Tax Free. KjÞper litt sjokolade til kabinbesetningen pÄ SQ, og litt rÞdvin som vi tar med oss, litt dÄrlig utvalg i god rÞdvin der nede dessverre. SÄ hÄper vi at disse to flaskene tÄler flyreisen og smaker like godt nÄr vi kommer frem. Tok oss litt Ä drikke og bittelitt Ä spise ogsÄ her i loungen, men tenker utvalget er noe bedre i London, og sÄ har vi jo bestilt Book The Cook pÄ de to neste flightene, sÄ vi mÄ ha plass til de mÄltidene og et glass el to med sjampis mÄ vite.

Utvalget i loungen her pĂ„ OSL er veldig begrenset. En suppe var varmretten, og et par salater samt brĂžd og ost var kaldmaten. Men Ăžl, brus og vin hadde de jo 😊

YWHwk59.jpeg

sw07GBn.jpeg

5dIxaR5.jpeg

Tuslet mot neste gate, gira pÄ Ä dra videre, men litt slukÞret fordi vi akkurat oppdaget at SQ i dag har kansellert samtlige flygninger mellom Singapore og Bali. TrÞsten fÄr vÊre at det er et dÞgn til vi skal ta den flighten, sÄ hÄpet er at ting ser bedre ut i morgen.
Kom oss om bord i neste flyvemaskin, ogsÄ dette en Airbus A 320.

SK 809
Oslo-London
Reg nr SE-RZD
Airbus A320
Sete 3A

yMwXjlq.jpeg

OgfGvU9.jpeg

PÄ vei mot take off pÄ RWY 01R, pÄ rutetid, sÄ kom disse to opp bak oss, den bakerste er jo bare nydelig ?

HZErx4h.jpeg

PÄ vei mot London fikk vi servert en meget ok kyllingrett, grillet kyllingbryst med diverse tilbehÞr med fine navn. Og vi fikk sett litt av hvert ut vinduet, bÄde containerskip og ikke minst en A380 fra Singapore, rett og slett den samme som vi skal videre med (beklager elendig bilde der), og en fin utsikt over London City.
En liten kuriositet; kapteinen har sikkert vĂŠrt i gamet noen Ă„r, for han kunne Ăžnske velkommen til denne flighten med SAS og Sta
.. ee eee eee Sky Team til London 😊

uQWarGq.jpeg

UdAj4C8.jpeg

5gfLMtC.jpeg

Vi ble holdt i kÞ en liten stund fÞr landing, sÄ det ble en litt forsinket ankomst London. Og nok en gang ble vi tatt til side for en utvidet sjekk i security. All good, og sÄ videre til Silver kris Lounge i T2B. Riktignok etter en laaaang gÄtur og en laaaang rulletrapp.

LchlvoC.jpeg

OQop8EK.jpeg

Kom oss til Silver Kris Lounge, og etter en liten dokumentsjekk, printing av nye boardingpass osv sÄ var det klar for et par timer med avslapping fÞr neste etappe.

Loungen er nyoppusset og innbydende, har sittegrupper i alle former og varianter, en betjent bar, og et bra utvalg i mat. Tror vi var innom rĂždvin, brus, Ăžl og Mojito her, pluss litt til mat .

5OWtCz4.jpeg

jCgj577.jpeg

N3hWiAm.jpeg

FC8z3FA.jpeg

bOmYSvN.jpeg

NÄ blir det litt pause her, en kjapp freshen-up pÄ badet, litt mer og drikke, og sÄ kommer vi sterkt tilbake nÄr det nÊrmer seg boarding pÄ neste flight!

Last edited:
Vi gikk litt tidlig fra loungen og tuslet litt rundt i terminalen, tenkte at det snart ville bli nok timer med baken plantet i et sete, sÄ det var godt Ä strekke litt pÄ beina. Gikk etter hvert bort til gate B42, og tok plass der. Personalet gjorde et Êrlig forsÞk pÄ Ä koordinere og ordne kÞene, i de ulike kabinklassene og etter boardingprioritet, men det gikk bare sÄnn ca halveis, sÄ det ble en noe kaotisk start pÄ det hele. Ikke skjÞnner jeg helt at folk er sÄ gira og ivrige, vi skal jo inn pÄ samme fly, vi har alle et tildelt sete, og vi kommer alle frem til destinasjonen sÄnn ca samtidig.

GDQmrps.jpeg

vTWTlO6.jpeg

SQ 319
London-Singapore
Reg nr 9V-SKY
Airbus A380
Sete 14D

Kom oss om bord og fikk rigget oss til pÄ plassene vÄre, setene 14 D og F, i midten altsÄ. Midtdeleren ble senket helt ned, vi er tross alt gift, og enn sÄ lenge gode venner. Med midtdeleren helt nede blir det kun et lavt skille mellom setene, og nÄr vi skulle lage til sengene sÄ ble det bortimot en dobbelseng. Man kunne jo fort bli fristet til noe sÄnn mile-high greier da, men det lot vi klokelig vÊre
..

Sjampis ble servert fĂžr avgang, og vi fikk som vanlig hot towel til Ă„ freshe oss opp med, og det var HOT, nesten som om man brant seg litt. Mer sjampis fulgte og allerede nĂ„ begynte kĂ„nemor Ă„ lure pĂ„ hva det var med meg som gjorde at de stadig fylte glasset mitt 😊Hun mistenker nok at jeg har et litt flĂžrtende blikk, evt at jeg blunker litt mye, hehe. Vi hadde med oss noen gaver hjemmefra, i form av et par esker med Freia Melkehjerter, og hadde skrevet et lite kort med hilsen til kabinpersonalet, sĂ„ det fikk vi overrakt ved anledning.

Etter en drÞy halvtime begynte serveringen, og vi hadde bestilt hovedrett pÄ forhpnd, via Book The Cook tjenesten. Jeg gikk for fillet stek, indrefilet, og Wenche gikk for Chicken Byriani. Men fÞrst var det kylling satay, sÄ forrett, fÞr hovedretten ble servert. Etter hovedrett vanket ndelig iskrem til dessert, og gode og mette rigget vi til dobbelsengen og tok kvelden.

Her litt bilder fra denne flyturen:

7pRqcDx.jpeg

vxPR3Uc.jpeg

LAuX418.jpeg

kyLOh8R.jpeg

FhF4K9A.jpeg

Vi vÄknet etter hvert som personalet satte pÄ lysene i kabinen, hadde vel sovet i en 5-6 timer, og nÄ var det kun 2,5 timer igjen til Singapore. Var en del turbulens i dette omrÄdet, sÄ serveringen mÄtte pauses og den tok noe tid. En kommentar rundt akkurat det med serveringen, sÄ var den litt usynkronisert pÄ hele turen egentlig. Ene midtgangen fikk drikke lenge fÞr den andre, brÞdet ble (forsÞkt) servert fÞr bordene var dekket tils osv. Men uansett veldig veldig god mat, og superhyggelig og servicevennlig personale.

Frokost ble servert, selv om klokka var langt pĂ„ ettermiddag. Og en times tid fĂžr landing fikk vi besĂžk av Chief Stewardess for Ă„ takke for sjokoladen de fikk, og til gjengjeld kom hun med et par amenity kits fra Suites, en til ham og en til henne. Hyggelig gest. Hun la merke til min SQ tatovering, sĂ„ da vi skulle gĂ„ av flyet huket hun tak i meg og mĂ„tte vise de andre at han galningen i 14D faktisk hadde en SQ tatovering pĂ„ armen 😊

Vi landet litt fÞr rutetid pÄ Changi, turen tok 12t og 40 min, akkurat passe! Vi takset inn til gate A2, og tok bare Airtrain over til T2 og etter hvert gate F58 hvor neste avgang skulle gÄ ifra. Kikket oss litt rundt i T2 og fikk tatt noen bilder fÞr vi gikk igjennom security og til boardingomrÄdet.

uA73Voc.jpeg

AUYfZY7.jpeg

SQ 946
Singapore-Denpasar
Reg nr 9V-SCB
Boeing 787-10
Sete 12K

Boarding pÄ tid ogsÄ her, og vi var tidlig pÄ plass i setene vÄre. Noen mÄ ha fanget opp at jeg var tÞrst etter forrige flytur, eller at noe skulle feires, for sjampisen min ble fylt pÄ 3 ganger fÞr vi taxet ut. En av flyvertinnene holdt pÄ Ä Þdelegge overraskelsen, for hun spurte om hun kunne ta et bilde av oss, og nevnte at vi skulle feire noe. Taxet ut til rullebanen, men mÄtte vente i 25 min fÞr vi kunne ta av. Kort tid etter avgang ble det servert mat igjen, denne gangen gikk vi begge for Chicken Rice, ogsÄ denne retten fra BTC. VELDIG god kylling og kyllingkraft. En times tid fÞr landing kom Chief og Leading stewardess til oss med kake og blinkende lys, hÄndskrevet kort og en hilesen fra crewet til oss. Siden vi tross alt var pÄ vei til stedet der vi giftet oss pÄ ny for 10 Är siden, sÄ hadde jeg arrangert for en kake til kÄnemor. Den spiste vi sammen, og jaggu vanket det ikke enda mer sjampis her ogsÄ.

AR3L4xy.jpeg

gKBNfqI.jpeg

uRS1Azq.jpeg

1PyqZHi.jpeg

Landet inn fra vest, med alle fiskebĂ„tene og Jimbaran ut til hĂžyre for oss. Takset inn til gate og var blant de fĂžrste til Ă„ komme oss i land. Vi hadde gjort alle nĂždvendigheter online; evisa, tolldeklarering, helsepass og turistskatt. Da kunne vi bruke autogates for pass i fĂžrste omgang. Wenche rett igjennom, men jeg mĂ„tte prĂžve 4 ganger og i 2 ulike sluser fĂžr jeg kom igjennom. Fikk kjapt bagasjen vĂ„r, og sĂ„ scannet vi QR koden fra tolldeklareringen, og gikk rett igjennom der ogsĂ„. Vi hadde deklarert personlige medisiner, det er de veldig strenge pĂ„ her. Alt av reseptpliktige medisiner mĂ„ oppgis, med type/mengde/verdi. Og man mĂ„ kunne fremvise resept. PĂ„ tolldeklareringen gĂ„r dette under «drugs», men frykt ikke 😊

20 minutter etter at vi landet mÞtte vi sjÄfÞren Ketut (ikke «vÄr» K, men en annen som kjÞrer for villaen vi skal til) Tok som vanlig 90 min opp til Villa Dewi Sita i CD, og der mÞte vi housekeeper Taman og utvekslet varme hilsener og takket for sist. Var forresten noen heftige regnbyger pÄ turen opp. Fikk nÞkkelen, sjekket at kjÞleskapet var fylt opp, og sendte Taman hjem. SÄ var det striptease pÄ terrassen og en liten skinnydip fÞr vi tok kvelden.

mwWVvoH.jpeg

iuo9pid.jpeg

Startet neste morgen med frokost og massasje rett oppi gata her, sÄ blir det chilling resten av dagen.

Nydelig.. Flott med Bali og SQ rapport igjen.. Bra vulkanen var pÄ deres side da. Husker vi ble boende pÄ Hong Kong aiport to dager pÄ vei til DPS pÄ grunn av sinna fjell.

Nydelig.. Flott med Bali og SQ rapport igjen.. Bra vulkanen var pÄ deres side da. Husker vi ble boende pÄ Hong Kong aiport to dager pÄ vei til DPS pÄ grunn av sinna fjell.

Ja, vi var heldige der. Selv om vi ikke stresset all verden, tenkte at det max ble en dag to i Singapore, og det er jo ikke feil det heller. Men lettet ble vi da vi kunne sjekke avganger fra Changi og sÄ at det sÄ bra ut.

PS, har prÞvd Ä rette opp i litt skrivefeil, men den vil ikke akseptere endringene jeg gjÞr, sÄ bÊr over med meg
.. fillet stek skal vÊre Beef Fillet. Osv. Skal prÞve Ä rette opp nÄr hjemme igjen og raskt/stabilt nett. Det rare er at selve posten i dag gikk rett pÄ.

Etter massasjen tuslet vi til nÊrmeste minibank for Ä ta ut litt mer kontanter, sÄ tilbake til villaen for Ä slappe av ved, og for Ä bade i bassenget her. Overskyet vÊr, glimt av sol, men en fin bris og helt ok temperatur. Gikk opp til frokostrestauranten og bestilte litt fries og stekt ris til lunsj, 10 minutter etterpÄ var maten levert her ved bassengkanten. Kan definitivt ikke klage pÄ beliggenheten her, helt i vannkanten. Litt overkill for 2 personer, men vi likte oss sÄ godt her sist at vi ville bo her denne gangen ogsÄ. 3 soverom, tre bad, kjÞkken og stue. Stor hage og eget basseng. Vi sover pÄ ene soverommet, har koffertene pÄ det andre, og det tredje i reserve. Kan jo vÊre at kÄnemor snorker mÄ vite. Vi fikk forresten bruk for dette tredje rommet allerede natt nr 2. AirCon pÄ hovedsoverommet tok kvelden og begynte Ä lekke masse vann, sÄ vi skrudde den av, og flyttet inn pÄ det tredje soverommet. Her er bassenget og utsikten mot havet, Nusa Penida ligger i skodda rett ut herfra.

xbQI6TL.jpeg

zW3P5aA.jpeg

Vi sjekket vÊrmeldingen for de neste dagene og booket hesteridning til sÞndag morgen, det var den dagen med mest lovende vÊr, sÄ da skal vi hentes kl 0520 for en 90 minutters ridetur. Lykke til til meg sier bare jeg

Blir ca en time pÄ stranden for Ä se soloppgangen, og sÄ en liten halvtime i jungelen etterpÄ.

Etter Ă„ ha badet og slĂžvet litt sĂ„ var det tid for en dusj og et klesskift, sĂ„ tok vi turen til Vincent’s for middag om kvelden. Det var her i Candidasa vi giftet oss pĂ„ ny i 2015, og «bryllupsmiddagen» den kvelden ble inntatt pĂ„ nevnte restaurant. De har veldig god mat, og er et skikkelig koselig sted med hyggelig betjening. Vi traff et par av de ansatte som vi har mĂžtt fĂžr, og stemningen var pĂ„ topp, med god mat og drikke. Wenche kjĂžrt som vanlig biff, jeg prĂžvde meg pĂ„ en Tomahawk. Yummmmmy

mgGQ6nZ.jpeg

s8a4Cj0.jpeg

ct7xGbv.jpeg

Jeg nevnte vel sÄ vidt at vi fikk hver vÄrt amenity kit pÄ vei ned, og her er innholdet i min: godlukt, lipbalm, hudlotion og facial mist fra Lalique.

cVuh0HR.jpeg

NÄ har vi akkurat fÄtt levert frokost pÄ dÞra her, og skal slappe av litt fÞr vÄr gode og kjÞre venn Ketut kommer for Ä hente oss. Tenker vi tar en tur opp til gÄrden, sÄ til Tengenan fÞr vi finner en fin lunsjrestaurant hvor vi kan kose oss med en god lunsj.

Litt forsinket dukket Ketut opp, litt fordi GPS’n hans ledet ham pĂ„ villspor. Men plukket opp ble vi, og vi var enige om Ă„ starte oppe pĂ„ gĂ„rden. Det var nesten litt trist Ă„ komme opp dit, for det har vĂŠrt helt dĂždt siden Covid, og det begynner Ă„ se forfallent og slitt ut. De har nesten ikke hatt besĂžkende der de siste Ă„rene, av ulike Ă„rsaker. Og der det tidligere var 16 griser i bingen var det helt tomt. Alt var solgt unna for Ă„ brĂždfĂž familiene. Pamela som var primus motor er blitt eldre og svak, og klarer ikke bidra mer, sĂ„ da er egentlig Ketut og familien overlatt til seg selv, og de har null datakunnskap med tanke evt nettside, markedsfĂžring eller andre tiltak. Uansett, det var jo kjekt Ă„ komme dit igjen, vi har bidratt med veldig mange dugnadstimer for Ă„ hjelpe til, og har sendt ned veldig mye penger til Ă„ stĂžtte prosjektet og driften av gĂ„rden.

Man kan fortsatt besÞke gÄrden, fÄ en omvisning, spise en lunsj eller middag, fÄ noe Ä drikke og evt overnatte. De dyrker ris og masse ulike frukter og grÞnnsaker, og de dyrker masse medisinske urter. SÄ litt drift er det fremdeles.

3tSTa1R.jpeg

0wKi7mr.jpeg

A6vvujZ.jpeg

Ketut fikk overlevert ca halvparten av de kosedyrene vi hadde pakket med oss, og pÄ veien ut fra gÄrden stoppet han ved en gjeng unger som alle fikk hver sitt kosedyr. Utrolig kjekt Ä se smilene og de gode klemmene ungene gir kosedyrene. Hvert smil gir ny motivasjon til Ä samle inn klÊr, kosedyr, skolesaker eller andre ting til turene vÄre.

Vi kjÞrte tilbake til Candidasa og lunsjet fÞr vi kjÞrt opp til Tenganan, en av Balis eldste og mest tradisjonelle landsbyer. Der fikk vi kikket oss litt rundt, og fikk hÞre at det de neste to dagene vil vÊre en slags festival her, en festival der halvnakne mannfolk dÊljer lÞs pÄ hverandres overkropper med blader med smÄ pigger pÄ. HÞres blodig alvorlig ut. Den kalles Perang pandan, og er en rituell «krig» til Êre for krigsguden Indra.

Ønsker du Ä vite mer om denne landsbyen, sjekk Google.

Vi fikk demonstrert hvordan de skrev pÄ bark fra trÊr lenge fÞr det kom papir og blyanter, og vi kjÞpte selvsagt med oss en liten souvenir. De risser fÞrst inn mÞnster eller bokstaver og tegn fÞr disse pÄfÞres aske, sÄ tÞrkes asken vekk, og kun den som ligger igjen i «sporet» viser.

lJ5mG09.jpeg

LIYpAkt.jpeg

jpXE6Dk.jpeg

s7oDrNV.jpeg

Her er de tre musketerer

0NXFvT3.jpeg

SÞndag morgen kom, og vi hadde satt vekkerklokkene pÄ 0450, for vi skulle bli hentet 0520. I tilfelle noen trodde at vi dro hit for sene morgener, sene kvelder og late dager ved bassenget, sÄ stemmer altsÄ ikke det sÄ godt. Vi hadde booket ridetur med Horse Bali Candidasa og etter en 15 minutters kjÞretur var vi fremme ved stallen. Det var bekmÞrkt ute, sÄ vi ventet litt mens de ansatte gjorde klar hestene, sÄ fikk vi pÄ oss hjelmer fÞr vi gikk for Ä bestige hestene. (Er det lov Ä si forresten ??) Wenche drev med hest i sine yngre Är, men jeg har vel knapt vÊrt i nÊrheten av en hest tidligere og det var tydelig. Jeg var livredd i starten, ustÞ som en full sjÞmann og med ca null kontroll pÄ hesten. Slet litt med bÄde ratting og bremsing for Ä si det slik, mens hun galopperte i vei, frem og tilbake pÄ stranden. Klasseforskjell altsÄ. Etter litt begynte solen Ä titte frem, og jeg fikk litt mer kontroll pÄ hesten. Spesielt etter at vi byttet hest slik at jeg fikk en som var litt tregere.

Det ble en kjempefin opplevelse, vi koste oss begge to. Og bÄde hestene og stallene sÄ veldig velholdte og fine ut. Vi hadde hver vÄr hjelper med oss, slik at vi var ivaretatt under hele turen. Vi var pÄ forhÄnd enige om Ä avlyse rideturen hvis vi sÄ tegn til at hestene ikke var sunne, eller ble behandlet dÄrlig, for dyrevelferd setter vi veldig hÞyt. Men her sÄ alt ut til Ä vÊre pÄ stell i fÞlge hun som har drevet med hest i 20 Är, hestene var fine og blanke i pelsen, sÄ velfÞdde og godt ut, ingen sÄr eller skader. Vi hadde hÞrt litt ulike historier om disse aktivitene, sÄ vi ville vÊre litt fÞre var. Men dette selskapet kan trygt anbefales.

TQJRuZ4.jpeg

xCRnUDs.png

Dro tilbake til villaen, med innlagt frokoststopp pÄ Candi Moka. Ligger 1 minutt fra villaen, og har en helt ok frokostmeny. I dag ble det croissant med bacon og tilbehÞr, kaffi og litt avocadojuice. Gode og mette, og mette pÄ gode opplevelser gikk vi ned til villaen, satte pÄ en vaskemaskin med salte, vÄte og skitne sko. Og sÄ var det tid for litt bading og soling ved bassengkanten.

tfEyvU6.jpeg

Last edited:
Kvelden i forveien hadde vi leid oss en aldri sĂ„ liten moped, nĂ„r vi er pĂ„ slike rolige steder som dette sĂ„ fĂžler vi oss sĂ„ pass trygge at vi alltid pleier Ă„ gjĂžre det. Jeg har vel strengt kun lov Ă„ kjĂžre opp til 50ccm, men med 2 stk pĂ„ sĂ„ er en Nmax pĂ„ 125 ccm Ă„ foretrekke. Bare ikke onkel P finner utav det sÄ .. Egen moped er en magisk mĂ„te Ă„ komme seg rundt i nĂŠromrĂ„det pĂ„, man opplever mye, ser vi, og kan stoppe akkurat hvor man vil

Her er her og fru motocross

dvGuudv.jpeg

Vi sÄ ogsÄ denne miljÞstasjonen, tror det er fÞrste gang vi har sett noe som ligner pÄ kildesortering her, sÄ det er jo gledelig. Men mÄ innrÞmme at jeg er litt usikker pÄ videre nedstrÞmslÞsninger for de ulike fraksjonene her. Havner alt pÄ en fylling, eller gjenvinnes hele eller deler av avfallet ?

xW7sYye.jpeg

Som nevnt var vi pÄ vei opp til denne festivalen, og det var utrolig mye mer folk der i dag enn da vi var der i gÄr. ForstÄelig det, all den tid selve festivalen var sÞndag og mandag, med hoveddelen pÄ mandagen. Men vi skal vÊre i Sidemen med Nyoman pÄ mandag, sÄ vi mÄtte opp i dag. Kom opp, fikk parkert mopedillen og donert noen rupier for adgang til omrÄdet. Spurte en av de lokale om det stemte at det startet ca 12, men svaret var vel sÄnn ca at «this is Bali time, it starts when it starts». Noe vi ikke akkurat ble sjokkert over, ref tidligere erfaringer her nede.

Vi er relativt smÄvokste, sÄ vi fant oss en opphÞyd plass, i skyggen, og rigget oss til der. Men sÄ gikk jo minuttene og timene da, og sola stakk jo frem, og varmt ble det. Vann og solkrem pÄ hÞygir en periode der. Etter ca 90 minutters forsinkelse startet balubaen, fÞrst med litt gamelanspilling, sÄ litt hoiing og skriking fÞr de aller yngste var i gang. Tenker vi holdt ut en ca 20 minutter fÞr vi fÞlte vi hadde sett nok, og var sÄ kokte at vi bare ville hjemover til basseng og aloe vera. Her noen bilder fra begivenheten i landsbyen, og som dere ser av siste bilde, uten opphÞyd plass hadde vi ikke sett en puck.

HIF4jgA.jpeg

St5LLIg.jpeg

a2fUYRl.jpeg

agx3hNZ.jpeg

Fikk ogsÄ tilsendt noen bilder fra Ketut, fra gÄrsdagen hvor han ser ut til Ä ha fÄtt delt ut litt flere kosedyr.

xV0uzKQ.jpeg

uP8yzEB.jpeg

NÄ er vi tilbake i villaen, har fÄtt dusjet og stelt oss, og sÄ blir det en rolig kveld fÞr vi blir hentet av Nyoman kl 0830 i morgen.

Last edited:
Mandag morgen (tror jeg) og 23.juni og sikkert St.Hans feiring i gamlelandet. Vi stod opp kl 0730 og som vanlig opp til Candi Moka for Ä bestille frokost. I dag gikk vi for pannekaker , bacon og avocadojuice. Betalte der oppe, og kort tid etter var frokost levert pÄ terrassen. God timing, for akkurat i det vi var ferdige med Ä spise tikket det inn melding fra Nyoman om at han var pÄ plass. Vi tok en siste finpuss pÄ oss selv, fant frem kofferten med resten av kosedyrene, og ikke minst caps og solkrem siden jeg var rimelig rÞd etter gÄrsdagen og ikke hadde behov for Ä bli sÊrlig rÞdere i pannen. NÄ skulle det vise seg at begge deler var bortkastet, for det var overskyet, regnbyger, og vind helt til vi kom tilbake til villaen om ettermiddagen.

MÞtte Nyoman, fikk utvekslet noen gode klemmer og sÄ satte vi kursen mot Sidemen. Turen dit tar som vanlig hvor lang tid tipper du? Helt riktig , one and halp hour, altsÄ 90 minutter

PÄ veien opp gikk drÞsen godt, og vi fikk utvekslet informasjon om hva vi hadde opplevd pÄ hver vÄr kant de tre Ärene som var gÄtt siden sist vi mÞttes. Nyoman kunne for eksempel fortelle at han nÄ hadde 11 griser, og at de egentlig var klare for salg.

Men kiloprisen pÄ en slakteklar gris er for tiden 40 000 IDR pr kilo, en slakteklar gris veier ca 100 kilo noe som ville gitt ham 4 000 000 IDR pr gris. Men sÄ har det seg slik at han har brukt mer enn dette pÄ Ä kjÞpe grisen, vaksinere den og mate den, sÄ hvis han selger nÄ sÄ gÄr han med tap. Han ville derfor vente litt og sÄ an prisen fÞr han evt selger. En babygris selges pr stk, ikke pr kilo, og koster ca 1 700 000 IDR. SÄ med en god salgspris pÄ voksne griser, kan han kjÞpe mange babygriser og sÄ fostre disse opp for salg senere.

(1 000 000 IDR tilsvarer i dag ca 650 NOK)

En liten digresjon nÄr vi fÞrst er inne pÄ temaet «penger». Vi slet med Ä ta ut penger pÄ kredittkortet fra SR Bank i gÄr, feil i alle minibankene og «ikke dekning pÄ konto» osv. Vi har en konto med alle lommepengene pÄ, sÄ tar vi ut pÄ kredittkortet og overfÞrer det vi har tatt ut, eller det vi betaler fra kontoen til kredittkortet. Men jeg var ikke klar over at vi hadde en grense pÄ uttak pr mnd, sÄ der sa det stopp. Men da var det jo bare Ä bytte kort, sÄ var den floken lÞst.

FÞrste stopp var Agung Silver, samme sted som vi lagde nye gifteringer ved siste besÞk. Ble tatt godt i mot, og denne gangen ville vi lage et par sÞlvringer i stedet. I Är er det 20 Är siden fÞrste gang vi dro til Bali, og 10 Är siden vi giftet oss pÄ ny her, sÄ disse ringene blir et slags symbol pÄ det.

En »avtale» her koster 350 000 IDR og inkluderer 7 gram rent sÞlv. Bruker man mer sÞlv enn 7 gram sÄ betaler man ekstra for det. VÄre ringer endte opp med Ä veie 19,4 gram til sammen, sÄ vi betalte 999 000 IDR, ca 650 norske kroner for det hele. Da inkl sÞlvet, hjelp underveis til Ä lage ringene, de ferdige ringene og litt drikke underveis.

FÞrst ble vi enige om design og stÞrrelse. SÄ smeltes ca 50 gram sÞlv om slik at det blir flytende, og det flytende sÞlvet helles i en form der det stivner til en firkantet «stang». SÄ hamres denne grovt til den blir litt flatere og litt lengre fÞr den rulles om og om igjen gjennom en trommel for Ä bli til en lang plate med samme bredde som de ferdige ringene, ca 7 mm.

Wenche er tydeligvis happy og klar til Ă„ lage ringer :

w40Pxu1.jpeg

Her blir vi enige om design og stÞrrelser, og sÄ gÄr vi gang med smeltingen:

dk52ril.jpeg

gOacnPU.jpeg

RwuDHIf.jpeg

HX9Hn1J.jpeg

Disse lengre platene klippes sÄ til noenlunde riktig lengde fÞr de med hammer og meisel dekoreres pÄ inn- og utside, vi tilpasser stÞrrelsen og sÄ pusser og polerer til slutt. (Vi fikk forresten polert opp gifteringene i mellomtiden, sÄ de ser ogsÄ splitter nye ut nÄ)

cuCgvDR.jpeg

hzBsIOC.jpeg

sCruPNO.jpeg

e90zkhD.jpeg

Og her det ferdige resultatet

WNiLzUM.jpeg

Vi kjÞrte sÄ til Nyomans warung(landhandel). Han Äpnet den for to Är siden og selger for det meste mat til dyr der. Kundene er bÞnder fra de omkringliggende landsbyene. Men han hadde ogsÄ for salg litt dagligvarer, rÞkelse, drikker osv. Hvis denne butuikken blir lÞnnsom hÄper han Ä utvide med en liten warung for folkene i landsbyene, da med mer mat som mel, egg, matolje osv. Og kanskje til og med et kjÞleskap til kald brus og Bintang. Vi ville kjÞpe noen pakker med rÞkelse og et par Cola Zero, men de ville ikke ta betalt. Vi insisterte jo pÄ Ä betale, og endte opp med Ä betale 30 kroner for det hele.

Et par av hanene til Nyoman var ogsÄ pÄ plass her, og noe motvillig turde jeg Ä holde den ene
.

2VG76CG.jpeg

ehp5xou.jpeg

Vi kjÞrte sÄ mot Cepik Villa hvor vi skulle lunsje, men Nyoman ville vise oss en Bali Swing de hadde i landsbyen. TÞff i trynet utfordret jeg ham til Ä vÊre med meg, men da vi kom frem og vi sÄ hÞyden over bakken sÄ bakket jeg ut, feig som en kylling.

EJUe5NY.jpeg

Vi sattte sÄ kursen mot Cepik Villa for lunsj, men sÄ skjedde det som ofte skjer pÄ Bali, en lokal seremoni blokker veien og tiiiiiing taaaaaar tiiiiiiiiid. Denne gang en begravelsesprosesjon som selvsagt skulle samme vei som oss. Men hey, de har prioritet, vi venter. Masse folk gikk foran bilen, og noen unggutter kom bak oss med denne her saken.

OX8T5if.jpeg

Vi kom til slutt frem og fikk tatt oss en god lunsj sammen, og fikk utvekslet enda flere minner og vi hadde en god drÞs. Tror nesten at vi allerede har avtalt at vi kommer tilbake til Bali om 2 eller 3 Är, og at vi da skal bo i Sidemen og pÄ Cepik Villa. Og garantert at vi skal vÊre sammen med Nyoman ogsÄ den gangen. Dette var 5. Äret vi har mÞttes 1 eller flere ganger, fra fÞrste gangen vi mÞtte ham ved Pasar Agung, til han tok med guttene vÄre til toppen av Agung og til nÄ i dag. Da vi satte oss ned pÄ Cepik takket han ydmykt for at han fikk vÊre med og sÄ han var beÊret over Ä fÄ vÊre vÄr venn. Hva svarer man til sÄnt ? Jeg sa at det var vi som var beÊret over Ä fÄ lov Ä vÊre hans venn, og fÄ lov bli med ham hjem, fÄ bli kjent med familien og for at han tar sÄ godt vare pÄ oss. Jeg tror oppriktig at Nyoman er det beste mennesket vÄr familie noen gang har mÞtt, han er en helt fantastisk person rett og slett.

Tanken var Ä kjÞre innom Gembleng Waterfall pÄ veien, men klokka var blitt sent, og vÊret vestlandsk ala Stavanger, sÄ vi satte bare kursen mot Candidasa. Lite Ä berette fra den kjÞreturen, men jeg hadde neeesten lyst Ä be Nyoman stoppe den ene plassen:

Litt foran oss pÄ venstre side av veien sÄ jeg en prest pÄ et jorde, og han hadde to store gassbrennere foran seg, med full fyr i dem begge. I skrÄningen ved siden av satt en 75-100 nydelig kledde balinesere og bivÄnet det hele. Det som da lÄ mellom de to brennerne var et lik, og det vi var vitne til var rett og slett en kremasjon. Litt makabert, litt spesielt, men tross alt slik det gjÞres enkelte steder her. Men det ville selvsagt vÊrt respektlÞst av oss Ä stoppe og i alle fall ta bilder tenker jeg. Dog, artig Ä ha sett det.

Kom oss til Candidasa og fikk tatt farvel for denne gang, men vi mĂžtes igjen om litt, da han skal kjĂžre oss fra Amed til Ubud litt senere i ferien.

NÄ har vi forresten fÄtt overrakt alt vi hadde med oss ned hit, kosedyr til Ketut og Nyoman, og en del penger som de har fÄtt overrakt. Takk til dere der hjemme som har bidratt !!

Akkurat nÄ regner det godt her i Candidasa. Vi satt ute og spiste frokost da en grÄ vegg kom nÊrmere og nÊrmere kysten, og kombinert med pÄlandsvind ble det litt vÄtt utenfor her. Ingen krise, dette er vel fÞrste regnbygen siden den kvelden vi kom, og vi hadde uansett ikke lagt all verdens til planer siden dette var siste dagen her, og siden vi hadde fartet rundt ganske mye dagene i forveien.

I gĂ„r tuslet vi egentlig bare litt gatelangs her, tok en drink og eller en Ăžl her og der, stakk innom en butikk og to, og sĂ„ ble det jo bĂ„de lunsj og middag. Var for eksempel innom Vincent’s igjen der vi fortsatte de gode samtalene med Wira og Taleman, og vi var borte pĂ„ You & Me bar for lunsj den ene dagen. Her er Wira og Taleman linet opp sammen med oss for et aldri sĂ„ lite bilde, og sĂ„ et par matbilder i tillegg.

nrnqBqQ.jpeg

sk5WnnL.jpeg

YJwG1CO.jpeg

Og litt andre bilder fra Candidasa. Candidasa, eller tchandidasa som de lokale sier, er en ganske rolig by helt oppe i nord-Þst, og har en hovedgate som gÄr fra ene enden til den andre enden, og pÄ begge sider finner man diverse overnattingssteder og barer/restauranter. Mye gjennomgangstrafikk er det her, spesielt pÄ dagtid.

AIV4QEi.jpeg

FL1d64a.jpeg

92wU3qT.jpeg

uJhp5De.jpeg

I nordenden av byen svinger veien krapt til venstre, litt innover fra kysten. Akkurat i svingen der er det en liten avstikker til hÞyre og inn der bor vi. Da er vi et par hundre meter fra hovedveien, og helt i vannkanten. De eneste lydene vi hÞrer er bÞlgene og havet, samt duren fra alle bÄtene som krysser utenfor her pÄ vei til Gili. I gÄr gikk vi for fÞrste gang litt lengre innover gata her, videre nordover, og fant ut at det var riktig sÄ koselig der ogsÄ, med massasjesalonger, villa/hotell og restauranter. Den ene sÄ koselig ut sÄ vi bestemte oss for Ä gÄ der og spise middag senere. Ganesh Lodge heter den, og kan anbefales. Da vi kom var det kun 1 ledig bord, og det var fullsatt ogsÄ i balene ute i hagen. Ingen jazz- eller gamelanmusikk, heller mer kÞntriorientert musikk , men ikke helt YiHaaaa heller. Riktig trivelig og god mat og drikke hadde de ogsÄ.

pZhrKYf.jpeg

En ting mange spÞr oss om er hva det er med Bali som gjÞr at vi reiser tilbake gang etter gang, og jeg tror det vi svarer oftest er «menneskene der». De er sÄ herlige, ydmyke, hÞflige, kjÊrlige, morsomme, glade, Êrlige, tilltitsfulle osv osv. Og sjargongen og samhandlingen/interaksjonen er bare helt herlig. By pÄ deg selv og de byr pÄ seg selv i retur. NÄr vi tusler gatelangs mÞter vi den ene etter den andre, og det blir som regel alltid litt lÄtt og lÞye. (morsomheter pÄ Þstlandsk). Veldig vanskelig Ä beskrive pÄ en god mÄte men for eksempel:

Langs veikanten sitter et par tre karer/sjÄfÞrer. De ser oss komme og spÞr om vi trenger transport, samtidig som de gjÞr rattbevegelser med hendene. Vi svarer nei takk, og viser med fingrene at vi bare skal bruke beina og gÄ selv. Da sier de «ok, but maybe tomorrow» og vi svarer «maybe tomorrow». Men nÄ kjenner vi jo dem igjen og de kjenner oss igjen, sÄ jeg er som regel fÞrst ute nÄr vi nÊrmer oss dem neste gang, og sÄ spÞr jeg dem pÄ samme mÄte om de trenger transport, og da ler de godt alle sammen og viser med fingrene «only walking today sir».

En annen plass stÄr en kar med et lite kjÞkken pÄ mopeden, spiller litt musikk, danser litt og selger soto ayam. Samme sted hver kveld, og vi hilser hver gang. Her om dagen satt han et stykke vekke fra mopeden, hvorpÄ jeg da stiller meg opp, tar noe teite forsÞk pÄ moves og later som om jeg skal servere en porsjon suppe til Wenche. Da ler han seg skakk og mener jeg bare kan ta over businessen hans.

Denne typen mĂžter fĂžler jeg vi har overalt alt alltid, og jeg mener dette er mye av grunnen til at vi elsker folkene her nede.

Leste et sted at mange sliter med Ä finne en fin mÄte Ä avslÄ alle disse henvendelsene man fÄr nÄr man gÄr gatelangs, det vÊre seg sjÄfÞr, massasje, butikker eller restauranter som tilbyr en eller annen tjeneste til alle som gÄr forbi. Men det er jo dritenkelt: et smil og et hÞflig avslag, sÄ er alt ok, ingen sure miner i det hele tatt. Behandle folk med respekt, folkeskikk og hÞflighet, sÄ fÄr du 10-gangen i retur. Karma rett og slett.

I gÄr hadde vi dialog med tattoo studioet i Ubud, der vi snakket med eieren. NÄ plutselig kunne han fortelle at studioet vill vÊre stengt den dagen vi skulle komme, 5. juli. Men vi kunne dra hjem til tatovÞren og bli tatovert der. Men han bor liksom en time unna der vi skal bo. Kom sÄ i kontakt med Gustut, tatovÞren selv, og han kunne fortelle at studiet skulle stenge permanent, for eieren hadde leid ut lokalene til en annen virksomhet svigerfaren drev med. SÄ vi ble enige om at Gustut kommer til oss pÄ hotellet og gjÞr jobben der. NÄ driver vi Ä diskuterer ulike designer, vi har sagt hva vi Þnsker oss, og han lager utkast. Tipper vi ender opp med Ä bli enige, og at vi blir fornÞyde. Gustut har laget samtlige tatoveringer vi har fra fÞr.

I skrivende stund har regnet stoppet, og vi kan igjen se Nusa Penida i det fjerne. Men uansett, villaen her mer enn nok plass til oss to, og nÄ sitter vi her i stuen og kikker «ut mot havet» som Rune Rudberg vel sang en gang. SÄ det er absolutt ingen krise om vi mÄ krype innendÞrs noen timer.

4mLcmwm.jpeg

QShUrCO.jpeg

Onsdagen kom og det gjorde regnet denne morgenen ogsÄ. Skikkelige byger fÞrst, men sÄ klarnet det opp. Vi sjekket med villasjÄfÞren om han kunne kjÞre oss til Goa Lawah, men han hadde et annet oppdrag, sÄ vi bestemte oss for Ä leie moped igjen. Sjakktrekk skulle det vise seg, for etter 5 minutter Äpnet alle himmelens sluser seg, og vi ble rett og slett sÞkkvÄte.

SÄ sÞkkvÄte at jeg/vi mÄ ha glemt en turistfelle eller to, for da vi kom frem til GL ble vi lurt til Ä kjÞpe sarongene vi trengte for Ä besÞke tempelet. Og ikke fÞr jeg hadde betalt kom jeg pÄ at man slett ikke trenger Ä kjÞpe disse, man kan bare lÄne ved inngangen

Brukte det jeg hadde av kontanter pÄ de to sarongene, sÄ adgang til tempelet ble betalt med kredittkort, 2 x 30 000 IDR

..

Tempelet er ogsÄ kjent som «flaggermustempelet», dette pga av de mange tusen flaggermusene som holder til i en grotte der. Legenden sier at denne hulen strekker seg blant annet helt opp til Besakih, ca 30 km unna, og at det bor en slangelignende drake ved navn Basukiis der. Kildene her skal sies Ä vÊre noe usikre, og hverken hulen lengde eller dragens eksistens er verifisert.

Her noen bilder fra tempelet

3Wdykk1.jpeg

etPAh4N.jpeg

FSVsGni.jpeg

Og fra flaggermus/slangedrage-hulen

OEXi19C.jpeg

zt8dj6K.jpeg

Torsdag, og vi skulle sjekke ut av villaen i Candidasa. Fikk som vanlig servert frokost fra Candi Moka, og sÄ fikk vi pakket sammen kofferter osv og slanget oss ned ved bassenget frem til Ketut kom og hentet oss som avtalt kl 1145. Han mÄtte et Êrend innom bakeriet for Ä kjÞpe brÞd med til Pam pÄ gÄrden, men sÄ gikk turen mot Amed. Ketut er veldig godt kjent her, sÄ for Ä unngÄ mesteparten av tungtrafikken sÄ kjÞrte vi via diverse smÄveier oppover. Dette er noe av det kuleste med Ä forflytte seg pÄ Bali, vi kommer innom den ene landsbyen etter den andre, Ketut forteller hva den heter og hva de driver med der. Tror han kjenner alle landsbyene pÄ hele Þya
.. Noe steder har de feiret ditt eller datt og flott Penjors stÄr igjen i veikanten. Ikke sÄ lett Ä ta bilde gjennom frontruta, men dere ser tegningen ?

2 flotte Penjors pÄ hÞyre side av veien

6SFCskW.jpeg

Videre oppover mot Amed, grÞnt og fint pÄ alle kanter, gjennom Amplapura og videre oppover og sÄ nedover igjen, da men nÊrmer seg Amed. Passerte avkjÞrselen til Villa Agung hvor vi bodde sist, og sÄ videre til hÞyre frem til Amed Beach Resort. Ligger helt ved stranden, og man mÄ igjennom en trang passasje for Ä komme hit. Herlig beliggenhet.

Stakk ut for Ä lunsje, og sÄ gikk vi langs stranden tilbake til hotellet.

Noen bilder herfra

lQvbEPF.jpeg

Vi bor oppe i 2. etg her

VgKkVDw.jpeg

n7tzGHL.jpeg

Utsikten fra rommet vÄrt

gsLFAwJ.jpeg

Fra stranden litt ved siden av oss

lAe1m9x.jpeg

I kveld tenker vi finne oss en ok plass for middag, sÄ booke moped i morgen, for da vil vi rundt og utforske litt i omrÄdet. Er i kontakt med en lokal bÄtfÞrer som vi tenker booke noen turer med ogsÄ. PS, skulle jo postet noen krembilder av Mt Agung, men mer enn halve fjellet er dekket av skyer enn sÄ lenge.

Back