• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Her må Høybraaten varsles!

Re: Her må Høybraaten varsles!

Originally posted by Someone

CBS som jeg skal begynne på har nettopp blitt røykfri ;)

...men hvor flinke er danskene til å forholde seg til slike regler..? Franskmenn er kanskje hakket verre enn dansker i forhold til mangel på respekt for lover og regler, og da jeg oppholdt meg ved Universitetet i Toulouse var det røykeforbudsskilt i gangene - og like under skiltet var det satt opp askebeger....:D

Veldig synd at det ikke har gått an å skille røykere/ikke-røykere på en vettug måte, men der har bransjen seg selv å skylde fordi de ikke tidsnok laget egne rom.

Kan ikke begripe at brune kaféer ikke kunne fått lov å være bemannet av røykere.

På større fly med adskilte kabiner burde det gått an å modifisere aircond slik at røyken ikke plaget allergikere etc. Men pytt, det finnes jo nikotinplaster for lange reiser.

Hehe, husker da en norsk journalist var på jakt etter den norske delegasjonen i Brüssel - han fant dem røykende på fortauet utenfor hotellet mens alle andre nasjoner røykte inne i lobbybaren.

:old

:) Ja, det er laga mange artige lover. Nokre er fullt forståelige, andre gir ingen meining i det heile tatt. I grunn kan eg forstå dei som hyller røykeloven, og samtidig dei som forbanner den. Og ja, det er igrunn idiotisk at røykeloven ikkje tilrettelegger for ein mulig løysing mhp røykere på offentlige plasser.

Som ex-røyker; ja, eg har faktisk ikkje tatt ein einaste sigarett sidan eg kutta tvert for 2,5 år sidan, så eg har igrunn sansen for røykeloven. Det gjere meg ingenting om nokon tar ein blås i samme rom som meg, men eg kan godt sei, at når 25 stk tar seg ein blås i samme rom som meg, blir det mindre hyggelig.

Eg skal ikkje prøve å opptre som noko formanande mamma her; men, eg kan ikkje finna ein einaste GOD grunn til å røyke. Derimot finnes det mange grunner for IKKJE å røyke; som

* smakssansen kommer tilbake
* luktesansen kommer tilbake
* ein sover bedre
* ein puster lettere
* fysisk arbeid blir lettere
* ein kan bruke samme klær meir enn ein dag (røyklukt forsvinner)
.....og her er det bare å fylle på.....

MEN: Å klare å slutte krever at ein VIRKELIG har motivasjon, så DET veit eg er hinderet....

Detta er kanskje litt på sida av tema, men litt tema likevel, for me trenger jo stort sett ikkje røykekupe på anna enn lengre flighter, for det er her det er problemer med å komme seg ut i frisk luft, liksom.... Korte distanser syns eg einkvar røyker bør klare å holde seg.

Dette er da ikke noe nytt, zico77! Røykerne kjenner selvsagt til alle de "riktige" argumentene for å slutte å røyke.

Når vi likevel velger å røyke, - ja, jeg velger å røyke -, og er ikke interessert i å slutte, så får man tredd nedover seg alle disse skrekkscenariene og pekefingerholdningene som alle tantene må påpeke ustanselig. Hvorfor det? Det er ikke bra å spise for mye biff heller, eller drikke for mye melk, eller rødvin. Det er statistisk sett farlig å kjøre bil og i det hele tatt er det visst svært lite man overlever her i verden. Likevel er det altså røykerne som skal stigmatiseres så til de grader.

Jeg koser meg med røyken, kjederøyker ikke og greier fint en flytur på 2-4 timer uten å røyke. Men du verden så godt det smaker etter landing!

Hm, det må være varmen som får opp temperaturen på tastaturet her ...;)

Edit: Hadde glemt et viktig "slutte" i andre setning!

Man lukter ikke pyton eller blir syke av at andre spiser biff, drikker mye melk eller rødvin. DET er en vesentlig forskjell.

Originally posted by TG923

Man lukter ikke pyton eller blir syke av at andre spiser biff, drikker mye melk eller rødvin. DET er en vesentlig forskjell.

...men det er farlig for deg at andre (og du selv) kjører bil, og bilkjøring er fortsatt lovlig....

Jeg er personlig veldig glad i røykeloven og mener bestemt at utelivet er mye mer behagelig nå i forhold til tidligere, men så røyker ikke jeg heller.

Nisser og sytere, nå får min santen slutte å mobbe oss stakkars røykere :exclamati
Vi er hensynsfulle så og selv når jeg tar meg en røyk ute stiller jeg meg i downwind for å ikke plage de sarte ikke-røyk-sjeler med sterkt uttynnet røyk. Og så sponser vi dere ikke-røykere med innbetaling av avgifter til trygd (som vi ikke benytter siden vi dør så tidlig) og rundt 10% av gjennomsnitlig BNP pr. innbygger i bare avgifter hvert år (hvis det er mer enn 8-10 år mellom hver gang vi er inne til kreftoverhaling vil dere ikke-røykere får et overskudd)........

:-p

Fin fin din Fly high :up:

Smokers unite :exclamati

Originally posted by TG923

Men har du noen gang truffet på kvinner som har tatt en overdose med parfyme? Det grenser til det svimeslående ... Forby! Forby! Bileksos? Forby! Og jeg kunne nevnt i fleng, men nå skal jeg innta godstolen med en rødvin og ... ja nettopp: En røyk! Ha en fin kveld til dere alle, røykere og ikkerøykere! :D

Originally posted by LN-KGL

Nisser og sytere, nå får min santen slutte å mobbe oss stakkars røykere :exclamati
Vi er hensynsfulle så og selv når jeg tar meg en røyk ute stiller jeg meg i downwind for å ikke plage de sarte ikke-røyk-sjeler med sterkt uttynnet røyk. Og så sponser vi dere ikke-røykere med innbetaling av avgifter til trygd (som vi ikke benytter siden vi dør så tidlig) og rundt 10% av gjennomsnitlig BNP pr. innbygger i bare avgifter hvert år (hvis det er mer enn 8-10 år mellom hver gang vi er inne til kreftoverhaling vil dere ikke-røykere får et overskudd)........

:-p

Fin fin din Fly high :up:

Smokers unite :exclamati

Ja, bra du viser hensyn.
Var det ikke en FRP politiker som syntes at det var helt horribelt og gjøre terminalen på OSL røykfri? Han mente at røykerne tok hensyn, hvis man var plaget av røyken kunne man bare be personen stumpe røyken. Problem solved :drunk: Utrolig gjennomtenkt...

Men har du noen link til informasjon som viser at dere røykere betaler så himla mye mere i avgifter enn det sykdomsutgiftene koster samfunnet?

En person med kreft i arbeidsfør alder = tapt arbeidsinntekt = mindre trygdeavgift + sykepenger + penger til en utrolig dyr medisinsk behandling?

Samme med hjerte og kar sykdommer.

Det er ikke bare kreft dere får, KOLS er også vanlig. hva med å bli arbeidsufør 45 år gammel, tror du at du har rukket å betale nok i avgifter til å dekke uføretrygd i 20 år + medisinsk behandling??

Jeg vet ikke, jeg bare tipper på at utgiftene til behandling OSV er dyrere enn staten tar inn i avgifter. Skulle gjerne ha sett ett regnestykke selv om det sikkert er vansklig å finne ut hva som skyldes røyking.

Ellers så mener jeg at folk gjerne må røyke så mye dem bare orker så lenge jeg ikke blir plaget av det. Og der er røykeloven ett godt skritt i riktig retning..
Egne områder eller rom fungerer bare ikke. Det er sjelden god nok lufting.

edit:manglet ett viktig ord inne der et sted...

Skal vi være personlige her memphis_belle, så har jeg passert 45 og KOLS og andre ulumskheter har ennå ikke påvist - i tillegg til det sitter jeg med to kreftoverhalinger til gode. Og med et forventet mindre forbruk av trygd på 10 år ligger jeg med full sparekonto, men hjelper ikke oss så mye så lenge sykeøkonomene i dag bare vil gi kr 350.000 pr. overhaling (det er her BNP pr. innbygger kommer inn - og da kan du også regne ut innbetalte avgifter og antall sigaretter pr. dag også), så ser det ut til at den norske stat får et riktig godt overskudd på undertegnede. Ekstra galt gjør det også at årslønnen min ligger en del høyere enn gjennomsnittlig BNP pr. innbygger. Trenger ikke å være nobelpristaker for regne ut at jeg ligger et betydelig millionbeløp foran ikke-røykerne i innbetaling av skatter og avgifter - og dette kommer dere syklige ikke-røykere til gode på eldre dager på sykehjem og andre sinilinstitusjoner. Nei, dere får slutte å klage og takke oss røyke for sponsingen.

Så litt til det litt mer upersonlige, syting og klaging er ålreit så lenge det har noe substans (syting og klaging fra FrP har absolutt ingen substans - det vet de fleste her etter å ha fått med seg noen kommentarer fra Sandberg vedrørende luftfarten). Med de røykelover og forhåpentlig hensynsfulle røykere er det ingen ikke-røykere som lider overlast. Nå går vi kanskje inn på det personlige igjen - jeg har lagt merke til at noen av de verste ikke-røykere er tidligere røykere som har store problemer med den fristelsen vi illustrerer. Kanskje også samholdet oss røykere i mellom savnes av de ikke-røykende tidligere røykere i deres nå så isolerte ikke-sosiale situasjon. Dette har blitt ekstra forsterket med den nye røykeloven hvor vi røykere SAMLES rundt et askebeger utenfor restauranten eller kontorlokalet i frisk luft - og kommer frisk og opplagt inn i gjen med både nye impulser og lettet for noen ord.

Hva kan så gjøres? Ikke-røykere må finne seg alternative sosial aktivitet - og vi røykere kan være behjelpelig med det (vi kan det). Hva kan disse aktivitetene så være? For eksempel flytitting SAMMEN med andre flytittere eller delta på Fly&Vin hvor tattletøyet kan trenes.........

Og hvis enkelte ikke har lagt merke til det, så har deler av både dette innlegget og mange andre av mine innlegg her på forumet inneholdt ironi, ja til dels også selvironi (jeg kommer fra sørvestlandet og der har vi selvironi i bøttevis og vi er ikke redd for å kunne le av oss selv). Jeg har også utpreget rettferdighetssans så nå er dere varslet - ikke mobb noen hvis de er røyker, har svart hår, ikke ser, ikke forstår, stemmer på feil parti, hører til feil religion, ikke er religiøse, bare liker Boeing, ikke drikker, kommer fra Sunnmøre, ikke greier å holde kjeft.

:old

Originally posted by memphis_belle
En person med kreft i arbeidsfør alder = tapt arbeidsinntekt = mindre trygdeavgift + sykepenger + penger til en utrolig dyr medisinsk behandling?
Satt litt på spissen så medfører dette at det er en annen som slipper til på arbeidsmarkedet.
Og de arbeidsledige koster penger.. tro meg, jeg er i dyr i drift :p
Så allt i allt tror jeg kanskje at 'vinninga går opp i spinninga' her..

Og joa, jeg røyker jeg ;)

Back