Helt eller idiot? Fløy inn i haglstorm

LN-MOW

Flyklapper
Medlem
Helt eller idiot? Fløy inn i haglstorm

Er man helt for å komme seg helskinnet ut av en slik situasjon eller idiot for å fly inn i den? Andre skal ha valgt å fly utenom uværet ..

http://www.dailymail.co.uk/news/art...es-plane-cracked-windshield-damaged-nose.html

Flight 1889 from Boston, Massachusetts, to Salt Lake City, Utah, made emergency landing in Denver at 9pm
The hail in eastern Colorado damaged nose of the Airbus 320 and the aircraft's GPS navigation system
Pilots made landing with limited visibility because of major cracks in the windshield

Read more: http://www.dailymail.co.uk/news/art...ed-windshield-damaged-nose.html#ixzz3iGNZ2qB7
Follow us: @MailOnline on Twitter | DailyMail on Facebook

2B3604B200000578-3190510-image-a-48_1439059363606.jpg
 
Re: Helt eller idiot?

Flaks det gikk bra. Idiot, så "helt" for å lande med så skadet frontrute, men mest idiot etter min mening.
 
Re: Helt eller idiot?

Er det krav til at fly er utstyrt med værradar dersom det er meldt torden på ruten?
Grunnen til at jeg spør er at sist Fredag 7/8 på SK1462 ble vi forsinket pga gate og fly bytte på den avgangen fordi opprinnelig fly ikke var utstyrt med Værradar, var i allefall det kapteinen sa.

Fikk OY-KAL vet ikke hvilket som egentil skulle blitt brukt på avgangen.
 
Re: Helt eller idiot?

Ja, det skal være godvær for at maskinen kan releases med inoperativ værradar.

Det var spådd dårlig vær på strekningen og jeg så en FB-kommentar fra en eks-kollega som var i samme området, at de hadde filet sin flightplan i god avstand fra stormen. Egentlig derfor jeg formulerte overskriften som jeg gjorde..
 
Re: Helt eller idiot? Fløy inn i haglstorm

Nå er ikke jeg ekspert, men er det ikke værradaren som er inni den moste nesa der?

Uansett - jeg stemmer på idiot. Jeg vil heller ha Hareide enn John Wayne som pilot.
 
Re: Helt eller idiot? Fløy inn i haglstorm

Hagel syns väldigt dåligt på väderradar som enbart skickar reflektioner av vatten. Stora hagelbyar kan se ut som lätt regn på radarn om man har otur, så ta det lite lugnt med idiotförklaringarna.

Stormceller kan gömma sig i annan molnighet och vara svåra att urskilja och vädret i USA:s inland kan skifta mycket snabbt på sommaren...

INGEN pilot flyger medvetet genom ett CB/ stormcell... Radar liksom annan teknisk utrustning kan sluta och fungera, ibland vid sämsta möjliga tillfälle. Har själv varit med om att en radar slutat fungera precis när vi behövde den som mest!
 
Re: Helt eller idiot? Fløy inn i haglstorm

Han gjorde neppe dette med viten og vilje. Men når andre går rundt uværet, er det rart at ikke denne maskinen gjorde det samme. Kanskje han trodde været ikke var så ille, men fikk seg en overraskelse. Vanskelig å si.
Mener å ha sett bilder av en SAS maskin med store ødeleggelser etter haggel. Prøvde å lete litt men fant ikke noe.
 
Re: Helt eller idiot? Fløy inn i haglstorm

Knut Arild eller Åge?

Knut Arild. Og det er det eneste jeg vil han som. Når han ikke flyr i tordenvær kan han fortsette permisjonen sin - slik alle gode toppledere pleier å gjøre i tunge tider. :)

Åge ville sagt: "Jo, me kræsja og alle døde. Men det er viktig å se bak resultata. Fram til vi blei ramma av haggel var det ei fremragende flyvning." Så, nei til han.
 
Re: Helt eller idiot?

Er det krav til at fly er utstyrt med værradar dersom det er meldt torden på ruten?
Grunnen til at jeg spør er at sist Fredag 7/8 på SK1462 ble vi forsinket pga gate og fly bytte på den avgangen fordi opprinnelig fly ikke var utstyrt med Værradar, var i allefall det kapteinen sa.

Fikk OY-KAL vet ikke hvilket som egentil skulle blitt brukt på avgangen.

MEL (Minimum equipment list) på B737 sier når det gjelder vær radar "may be inoperative provided operations are conducted in day VMC only"

Når det gjelder den SAS MD 80´n som fløy inn i en CB i Finland, hadde de så vidt jeg vet ikke på radaren, og når de gikk inn i CB´n ble antennen slått i stykker.
 
Back
Top