Helsereise til Freetown

Freetown står sammen med Monrovia, Lagos og Strømstad på skjærtorsdag nederst på feriemålslisten min ...

Hehe, strømstad på skjærtorsdag ja... det er vel en opplevelse i seg selv.

For min del er Freetown et svært så spennende og godt reiesmål. Jeg elsker livet i gatene, humøret, og den lekne og uformelle måten å være på. Selv om jeg har vært ute for et par særdeles skremmende opplevelser så reiser jeg mer enn gjerne tilbake. Ja, jeg vil faktisk anbefale folk å reise dit, for folk som er litt spesielt interesserte selvfølgelig, for det er jo ingen typisk charter destinasjon akkurat.

Klimaet er som i Karibien, strendene er svært gode, og reiser man litt ut fra byen, vil man finne nesten urørte strender.

Her er en artikkel fra en lokal avis, om hvor fint det er å komme til Sierra Leone: http://www.thepatrioticvanguard.com/article.php3?id_article=4025

Veldig bra det her! Flott at dere får det til, og at du ble "kurert".
Når det gjelder BMI var jo dette ganske likt den opplevelse jeg hadde til Beirut, hvor turen nedover hadde et famlende og relativt uinteressert crew, mens det på returen var helt topp.
Freetown som by og flyplass ser jammen ut til å ha sine utfordringer ja, og det er synd at et slikt vakkert land skal ha så dårlig infrastruktur.
Hadde denne vært bedre vil jeg tro at Sierra Leone kunne ha vært et glimrende ferieland, hvor turismen kunne ha bidratt mye til bedre velstand der.

Jeg har glemt å nevne en god nyhet fra Sierra Leone: De har fått minibanker der. 4 stykker, fikk vi høre. Jeg tok ut penger i en av disse (som var bevoktet 24 timer i døgnet), og max uttak var 200 kroner (sikkert på grunn av fysiske begrensninger, da 200 kroner blir en ganske solid bunke penger).
En annen god nyhet jeg fikk høre, var at landet hadde fått 10 megawatt mer strøm fra kraftverket. 10 megawatt er kanskje ikke så mye, men det hjelper.

Det er ihvertfall bedre tider enn for noen år siden. Her er en dokumentar om Operation Barrass, også kalt Operation Secure Death.
Britiske SAS (selvfølgelig ikke flyselskapet) hevder dette var den største og vanskligste operasjonen deres etter andre verdenskrig. Dette var i år 2000.

Serien er i 5 deler, her er link til første episode, så kan de som er interesserte sikkert finne resten selv.

http://www.youtube.com/watch?v=GURC9Qtc6D0

Beklager at jeg fortsetter tråden litt, om ting som faktisk ikke omhandler min reise. Men jeg nevnte i tråden at nytt siden siste besøk, var at Sierra Leone nå hadde fått 4 minibanker (over 6 millioner mennesker bor i landet).
I går var landets president på en messeog fikk se en av disse! Ja du leser riktig. Man skulle ikke tro vi lever på samme planet.

Her er historien sakset fra allafrica.com:

Filed under Business on Thursday, April 23, 2009.
--------------------------------------------------------------------------------

President Ernest Bai Koroma has urged the country's private sector to work with his government to achieve long lasting and sustainable economic growth, especially at a time when it was going through several economic problems.

He was addressing the opening ceremony of the Sierra Leone chamber of commerce and agriculture trade fair on Monday at Miatta conference center in Freetown.

Following the official launch, the President toured the Trade Fair grounds to inspect the booths of all participants. The United Bank for Africa (UBA), one of many participating banking institutions in this year's Trade Fair drew a huge crowd as the President toured their booth and inspected their ATM alongside the bank's Managing Director/CEO, Abdulrahman Yinusa.

UBA is the only bank that has a fully operational ATM at the Trade Fair. Immediately following the President's inspection, the Managing Director/CEO made a statement affirming the innovative products and services that UBA has brought and continues to bring to the Sierra Leone market.

Back