SE-DYD
ScanFlyer Gold
Helmax på MAKS 2011(mange bilder)
Hei!
Min drøm gjennom mange år er oppfylt! I år tok jeg steget ut, og dro til Moskva og MAKS 2011 (Moskva Airshow) sammen med JørgenS. MAKS er ikke som andre airshow. Det er mer en slags salgsutstilling for den russiske våpenindustrien, hvor de presenterer siste nytt innen våpen i luft, luft til bakke og bakke til luft. I tillegg presenteres nye sivile fly, samt fly i aktiv tjeneste. I tillegg til dette arrangeres et airshow for å betale morroa. MAKS 2011 startet 15 august, men tidsrommet 15-18 aug var forbeholdt industrien. 19-21 aug var allmuen invitert, og ila de 3 dagene var ca 500 000 tilskuere innom. Vi hadde billetter for 20 og 21 aug, men etter å ha stått i kø i 5 timer lørdag (i øs pøs og 300 000 mennesker i kø) orket vi ikke tanken på en slik kø til, så vi fant på noe annet på søndag (det var forøvrig enda mer regn på søndag). Vi fikk dessuten med oss det vesentligste på lørdag til tross for regn mesteparten av dagen, dog med et par solgløtt.
Starter bildeserien med ett par passende bilder fra Moskva- Kreml (Fredagen var selfølgelig strålende sol, men vi hadde ikke bilett til airshowet da
)
Her er gutta som passer på
Vi tok dessuten en tur på elva med sightseengbåt, og da vi passerte Gorkij Park åpenbarte denne seg som stu utstilt til allmenn skue; Romferga Buran OK-TVA
Vel lørdagen startet med frokost kl 7, og vi kom oss avgårde kl 8 og antok at vi ville ankomme Flyplassen Zhukovsy Ramenskoye innen 10 da showet startet. Men i Russland går alt mye tregere enn ellers i verden erfarte vi fort. Kø for å få togbilett tok cas en halv time....men vi kunne ikke betale med kort i den køen, så vi ble henvist til en annen kø. Ny halvtime, men dama i bilettluka kunne bare russisk. Heldigvis vart det ei jente som hadde sneket seg foran meg som kunne engelsk (faktisk den eneste russer mi møtte på hele turen som kunne det- utenom på hotellet) Så hadde vi togbilett da- også var det å finne ut hvilket tog vi skulle med. Det var åpenlyst. Det var det toget som det ikke var flere plasser igjen på. Vi fikk trykket oss inn. Der sto vi som sild i tønne i over en time. Toget stoppet fire ganger underveis, og hver gang trøkket det seg enda fler inn. Verstye togreise vi har opplevd!!
Stasjonen Otdykh Vokzal lå bare 5 min busstur fra Ramenskoye Airfield, men det tok altså ca 1 time i kø i øspøs for å komme fram til sikkerhetskontrollen (slik man har på flyplasser du vet) for å komme på bussen som forøvrig var gratis.
Da vi endelig var framme, var det bare en kø igjen, men den var til gjengjeld 100meter lang og 100meter bred. Igjen en ny sikkerhetskontroll (i teltet til høyre på bildet)- her har vi stått en time og er halveis. På andre siden av teltet forsatte køen fram til bilettlukene. Vi hadde biletter, men det gikk ikke fortere for det. Foruten om det med lange køer - var flyshowet eksemplarisk bra, vi gikk bare glipp av 3 timer- og det var begrenset hva vi kunne ta av bilder i køen, da vi for det meste ble hindret av 1000 paraplyer.
Vel innenfor portene, gliste Tupolev 144 i mot oss, og vi ble i godt humør igjen
Og politiet passet på
Og masse mennesker var det, til tider var det vanskelig å komme fram til flyene. Det bare tøt av folk over alt. Il-A50
Su-34
Tu-95
Hei!
Min drøm gjennom mange år er oppfylt! I år tok jeg steget ut, og dro til Moskva og MAKS 2011 (Moskva Airshow) sammen med JørgenS. MAKS er ikke som andre airshow. Det er mer en slags salgsutstilling for den russiske våpenindustrien, hvor de presenterer siste nytt innen våpen i luft, luft til bakke og bakke til luft. I tillegg presenteres nye sivile fly, samt fly i aktiv tjeneste. I tillegg til dette arrangeres et airshow for å betale morroa. MAKS 2011 startet 15 august, men tidsrommet 15-18 aug var forbeholdt industrien. 19-21 aug var allmuen invitert, og ila de 3 dagene var ca 500 000 tilskuere innom. Vi hadde billetter for 20 og 21 aug, men etter å ha stått i kø i 5 timer lørdag (i øs pøs og 300 000 mennesker i kø) orket vi ikke tanken på en slik kø til, så vi fant på noe annet på søndag (det var forøvrig enda mer regn på søndag). Vi fikk dessuten med oss det vesentligste på lørdag til tross for regn mesteparten av dagen, dog med et par solgløtt.
Starter bildeserien med ett par passende bilder fra Moskva- Kreml (Fredagen var selfølgelig strålende sol, men vi hadde ikke bilett til airshowet da


Her er gutta som passer på

Vi tok dessuten en tur på elva med sightseengbåt, og da vi passerte Gorkij Park åpenbarte denne seg som stu utstilt til allmenn skue; Romferga Buran OK-TVA

Vel lørdagen startet med frokost kl 7, og vi kom oss avgårde kl 8 og antok at vi ville ankomme Flyplassen Zhukovsy Ramenskoye innen 10 da showet startet. Men i Russland går alt mye tregere enn ellers i verden erfarte vi fort. Kø for å få togbilett tok cas en halv time....men vi kunne ikke betale med kort i den køen, så vi ble henvist til en annen kø. Ny halvtime, men dama i bilettluka kunne bare russisk. Heldigvis vart det ei jente som hadde sneket seg foran meg som kunne engelsk (faktisk den eneste russer mi møtte på hele turen som kunne det- utenom på hotellet) Så hadde vi togbilett da- også var det å finne ut hvilket tog vi skulle med. Det var åpenlyst. Det var det toget som det ikke var flere plasser igjen på. Vi fikk trykket oss inn. Der sto vi som sild i tønne i over en time. Toget stoppet fire ganger underveis, og hver gang trøkket det seg enda fler inn. Verstye togreise vi har opplevd!!
Stasjonen Otdykh Vokzal lå bare 5 min busstur fra Ramenskoye Airfield, men det tok altså ca 1 time i kø i øspøs for å komme fram til sikkerhetskontrollen (slik man har på flyplasser du vet) for å komme på bussen som forøvrig var gratis.

Da vi endelig var framme, var det bare en kø igjen, men den var til gjengjeld 100meter lang og 100meter bred. Igjen en ny sikkerhetskontroll (i teltet til høyre på bildet)- her har vi stått en time og er halveis. På andre siden av teltet forsatte køen fram til bilettlukene. Vi hadde biletter, men det gikk ikke fortere for det. Foruten om det med lange køer - var flyshowet eksemplarisk bra, vi gikk bare glipp av 3 timer- og det var begrenset hva vi kunne ta av bilder i køen, da vi for det meste ble hindret av 1000 paraplyer.

Vel innenfor portene, gliste Tupolev 144 i mot oss, og vi ble i godt humør igjen


Og politiet passet på

Og masse mennesker var det, til tider var det vanskelig å komme fram til flyene. Det bare tøt av folk over alt. Il-A50

Su-34

Tu-95
