Helikopterulykke ved Sandviken i Bergen 10MAY17

Concorde

BA Concorde Sep 1998
Helikopterulykke i Bergen
Et helikopter har gått i sjøen ved Sandviken i Bergen. Tre personer skal ha vært om bord. Alle er reddet opp og en av dem er skadet. Det opplyser redningsleder Jan Lillebøe i Hovedredningssentralen til VG.

Politiet opplyser at alle nødetater er på stedet.

– Det har blitt reddet tre stykker opp av vannet, og alt tyder på at det ikke var flere ombord i helikopteret. Det drives gjenopplivning på en av dem får vi informasjon om fra stedet, sier operasjonsleder Bjarte Rebnord til VG

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/bergen/helikopter-styrtet-i-sjoeen-i-bergen/a/23995147/
 
Last edited:
Re: Ny helikopterulykke

Aftenposten melder at ulykken kan ha skjedd i forbindelse med et helikopteranløp på en yacht som ligger for anker i området. Dette er ikke bekreftet riktignok. Men det kan vel være en viss mulighet for at helikopteret ikke nødvendigvis er på norsk register.

Helikopteret kan være tilknyttet en yacht som ligger ankret i området, men dette er ikke bekreftet.

– Det så ut som at noen skulle av eller på helikopteret. Da det skulle dra igjen, så det ut som at det fanget seg i noe, snurret rundt, og styrtet i sjøen, sier Damien Magrou, som så hendelsen fra Formanns vei der han bor.

http://www.aftenposten.no/norge/Helikopter-styrtet-i-sjoen--utenfor-Bergen-620941b.html
 
Ser ut til at de 3 slapp unna med livet i behold. Det er i det minste gode nyheter.

Og basert på hva vintner sier (selv om de ser det meste ved ulykker) så virker det som noe på båten var løst og har blitt blast opp i rotor. Noen rapporterte at en presenning etc.
 
Båten har nedfellbar flaggstang og sidevegger på toppdekket for å gjøre landing mulig. Også ganske interessant at en slik enmotors VFR sak krysser Nordsjøen, men med floats og god planlegging er det sikkert greit for noen...
 
Det er jo relativt tettpakket med plattformer og rigger der ut om man får problemer, det hjelper vel litt på sikkerheten og planlegging. Man blir vel ikke nektet å lande der i et nødstilfelle.
 
Også ganske interessant at en slik enmotors VFR sak krysser Nordsjøen, men med floats og god planlegging er det sikkert greit for noen...

Jeg er ikke så bevinget i rotorverdenen, men er det forskjeller på regelverket ift. fixed wing? Det er ikke noe problem å fly enmotors småfly over Nordsjøen eller andre hav for den saks skyld.
 
Kalles visst en non-CAT flyvning (?).

Foto av mannskapet da de dro fra Sumburgh:
https://www.flickr.com/photos/16633132@N04/34581836035/

Alle offshore-operatører i Nordsjøen flyr under CAT(Commercial Air Transport) regler. Vet ikke hvor du så det, men kanskje den var registrert som non-Cat siden flighten ikke oppfylte kriteriene som vanligvis kreves for persontransport i Nordsjøen?(Bare gjetter:)

Er samme regler for helikopter som fixedwing ang kryssing såvidt jeg vet, men synes vel det er litt hårete å fly single-engine det strekket, spesielt med betalende pax. Det klarnet opp utover kvelden i går, men det var temporært 4000 meter sikt og ceiling på 4-500ft rett sør av direkte track Sumburgh-Flesland på dagen i går.

Det er nok av plattformer i området men de er overhodet ikke interessert i å bli vurdert som nødlandingsplasser for andre enn offshoremaskiner. De yter selvsagt bistand under nød, men tanken på at en "fremmed" ukjent maskin som ikke er flydyktig skal bli stående i lang tid på deres dekk er nok ikke så fristende.
 
Back
Top