Helikopter slet med vinden

Limiten for landing offshore på Norsk sektor er 60kts. Over dette utsettes eller kanselleres flygningen avhengig av hvordan været utvikler seg. Denne begrensningen er satt fordi det kan være farlig for helidekkbesetning og passasjerer å bevege seg på helidekket og at det er vanskelig å holde kontroll på bagasje. Lite ønskelig at noe havner i rotoren eller på havet.

Å lande offshore i vindstyrke opp mot 60 kts er ikke noe problem og er heller ikke uvanlig på denne tiden av året. Enkelte plattformer har begrensninger når det gjelder vindretning og styrke på grunn av foreksempel konstruksjoner, kraner og derrick som kan skape turbulens. I enkelte tilfeller kan denne vindbegrensningen være så lav som 20kts. Hver enkelt plattform og rigg har sine egne Jeppesen plater hvor disse begrensningene fremkommer. Dette er også noe som inngår i det enkelte helidekk`s sertifisering.

På flyterigger er det også begrensninger i riggens bevegelse (pitch/roll/inclinasjon/heave og heaverate) som må vurderes før og under flyging.

Forøvrig har det vært flere dager med godt over 63 kts offshore de siste ukene, med andre ord orkan (full storm er 48-55kts, sterk storm 56-63kts). :)
 
Flyterigger og skip beveger seg for mye i sterk vind, både pga vinden selv og bølgene. Skip kan legges mot vinden og således minimalisere roll og pitch noe flyterigger ikke kan. Heave (båtens/helidekkets bevegelser opp og ned ) er det som oftest stanser helioperasjoner til/fra skip. Maks heave i dagslys er 1,3 meter per sekund i en 20-minutters periode og grensen i mørke er 1 meter om hukommelsen ikke svikter meg helt her.
 
Back
Top