Hele sørlige Amerika.

SudCaravelle

ScanFlyer Rusty
Medlem
Hele sørlige Amerika.

Hola.. Ser på julen og det er mye merkelig priser der ute.. Thailand og USA har tatt helt av og Dubai er på oligark-nivå.

Har en del kompiser og kollegaer som reiser (da uten barn) til forskjellige områder i Brasil, Colombia etc. Hele den røde tråden for min del er sikkerhet!

Så.. Noen som har noe tips om Sør Amerika i julen hvor:

1. Det er ganske trygt med barn (hvis man er litt street smart)
2. Været er utmerket i DEC/JAN
3. Selvfølgelig møkkafint.
4. Maks et stopp med fly (Helst stjerne alliansen)

Gracias/abrigado.

Re: Hele sørlige Amerika.

Hola.. Ser på julen og det er mye merkelig priser der ute.. Thailand og USA har tatt helt av og Dubai er på oligark-nivå.

Har en del kompiser og kollegaer som reiser (da uten barn) til forskjellige områder i Brasil, Colombia etc. Hele den røde tråden for min del er sikkerhet!

Så.. Noen som har noe tips om Sør Amerika i julen hvor:

1. Det er ganske trygt med barn (hvis man er litt street smart)
2. Været er utmerket i DEC/JAN
3. Selvfølgelig møkkafint.
4. Maks et stopp med fly (Helst stjerne alliansen)

Gracias/abrigado.

Har reist på kryss og tvers av Syd Amerika i mange år.
Tror Santiago kommer på toppen av listen din, har vært der sikkert 50 ganger inkludert på ferie.
1. Har bestandig følt meg trygg der.
2. Været er nok bra der på vinteren, men hae ikke statistikk på det.
3. Møkkafint
4. Mange store selskaper flyr dit, sikkert stjerne alliansen også.
5. God mat og drikke. (Pisco Sour må prøves)
6. Sist, men ikke minst: Folket er hyggelige og høflige.
7. Se på Sheraton Santiago, bra hotell med stort basseng.

Har også andre favoritter: Montevideo, Buenos Aires, Lima..
I Brasil's storbyer kan det være endel kriminalitet, men fint der også i Rio og Sao Paulo, men likte de mindre byene bedre, Belo Horizonte for eksempel.

Kan skrive hele dagen om Syd Amerika, trives de fleste plassene der, skjønt ikke så mye i Venezuela, vært endel i Caracas og Maracaibo.
Colombia produserer vel de peneste damene på det kontinentet, samt utmerket nese pulver, men er vel best å styre klar av begge deler:)

Henger meg på det LN-RTP skriver.

Skulle til å si Santiago eller Buenos Aires. Jeg har alltid følt meg trygg i begge. Ville satt BA øverst kanskje pga super mat og at mine kunder i Santiago maser om at det slett ikke er så sikkert lenger som man kan få inntrykk av.

I Santiago har jeg alltid bodd på Ritz og det området rundt der er helt trygt. Mer downtown er det ikke fullt så greit.

I BA har jeg bare vært et par ganger og det var for noen år siden, men da tok jeg turbuss rundt om og det var veldig ok.

Skulle jeg tatt med samboeren min og fløyet Star Alliance hadde det nok blitt Buenos Aires eller Bogota. Begge ble betjent av Lufthansa før Covid ihvertfall. Santiago eller evt Fortaleza etter dette, men noe mer kukete å fly til med Star.

Lima er spennende men jeg hadde ikke tatt med barna dit. Brasil forøvrig hadde jeg også styrt milevis unna med familie.

Tenker hardt... BUENOS AIRES uten å blunke.

Oooh... bonus fra Buenos Aires er jo at du kan svippe opp til Foz de Iguazu. Har bare vært på den Brasilianske siden, men det er veldig kult for hele familien. Rib-tur i fossefallene og sånt... Så ut som om det var hoteller og samme ordnings på Argentinske siden.

Og så er du jo i nærheten av Friendship bridge som går over over til et land som ligger betydelig høyere på crime ratingen til @LN-RTP. :)

Nå skal jeg holde tåta.

Det mest trygge man kan oppleve framstår for meg som Montevideo, 1 stopp via Madrid med... eh. Hvem det nå er igjen.

Støtter det som er skrevet om Argentina. Og kan gjerne kombineres med Uruguay. Ta båt fra Buenos Aires til Colonia, og dra videre til Montevideo. Biffer som er minst like gode som i Argentina.

Men ellers slår jeg gjerne et slag for er av de tryggeste landene i Latin-Amerika, nemlig
Costa Rica. Med utgangspunkt i San Jose kan man besøke både stillehavsiden og den karibiske siden. Førstnevnte litt mer «amerikansk» og kanskje mer i Süd-stil. På den karibiske siden er det litt mer laid back og uformelt. Men har man et par uker ferie anbefales det å besøke begge sider. Massevis av strender, nasjonalparker og naturopplevelser. På den karibiske siden kan man f.eks bo i Cahuita , Puerto Viejo og Punta Uva.

Kan skrive hele dagen om Syd Amerika, trives de fleste plassene der, skjønt ikke så mye i Venezuela, vært endel i Caracas og Maracaibo.

Venezuela anbefales ikke, selv om det var paradis på jord for noen år siden. Nå er det vel mest bare fattigdom og kriminalitet .. :(

Har kun vært i Buenos Aires, og det anbefales. Verdens beste biff og rødvin som matchet.

Er det i hele tatt noen som selger reiser til Venezuela? Mange derfra som rømmer inn i Colombia. Der føler jeg meg ganske trygg, men vet ikke om jeg ville tatt med barn. Costa Rica er veldig bra, har ikke vårt der grunnet mye regn på sommeren. Men det er mellom amerika, været er fint der, men i jula er det full sommer i sør.

Støtter anbefalingene over om Chile og Argentina. Vil minne om at Chile er veldig mye mer enn Santiago. Vil man ha sydenstemning drar man til Viña del Mar ved kysten; for ski og fjelllandskap er det bare noen timer i motsatt retning. Nordover har man den fantastiske Atacama-ørkenen og sørover vingårder og innsjøer. Med normalt sunn turistfornuft føles det helt trygt. Ekstra trivsel dersom man kan knote litt på spansk.

Har selv vurdert Panama med fam. men er usikker. Noen med erfaring?

Har ikke tatt ferie i Panama, men vært der på jobb endel ganger.
Hadde nok dratt til Costa Rica og andre land fremfor Panama.
Kan egentlig ikke begrunne det, bare trives mye bedre i Costa Rica.
Panama er jo interessant pga kanalen og alt arbeid og engineering for å få den til, imponerende for å si det mildt.

Har selv vurdert Panama med fam. men er usikker. Noen med erfaring?

Har en kamerat som flyr for Eurowings Discover og er i Panama City for 3. gang akkurat nå. Han ville ikke dratt dit med ungene som han sier, men mere fordi han mener byen er ganske kjedelig for unger/tenåringer. Men slikt blir jo gjerne ganske individuelt.

Hele sørlige Amerika.

Har en kamerat som flyr for Eurowings Discover og er i Panama City for 3. gang akkurat nå. Han ville ikke dratt dit med ungene som han sier, men mere fordi han mener byen er ganske kjedelig for unger/tenåringer. Men slikt blir jo gjerne ganske individuelt.

Skal være mye ran og småkriminalitet på gata, særlig etter mørkets frembrudd.

Nordfra.: Panama og Costa Rica helt topp

Colombia: Flott spes Bogota og Cartagena

Venezuela : Styr unna, langt unna

Peru : Machu Picchu MUST. Cuzco must. Lima OK

Brasil og Rio must.

Argentina: Buenos Aires og IGUAZU ( verdens største mmust )

Uruguay: koselig med Montevideo

Paraguay: Styr langt unna,

100% enig i Buenos Aires - ser at vaart favoritt hotell - Sofitel er stengt pga oppussing, Hyatt som er vaar # 2 ligger godt over Los Angeles i pris (USD 620.00 pr.natt) Hyatt er en oase - men de fleste andre 5 stjerners hotellene ligger rundt USD 200.00 - Hilton med en suveren beliggenhet, Faena (lokal kjede - definitivt mer i retning av W (og kanskje et stykke forbi W ;-) )

Buenos Aires blir jo storby ferie, det er absolutt ingen badeby ! Paa grunn av hav stroemmene utenfor er det baade kjoeligere og ikke minst meget grumsete vann utenfor Buenos Aires, de samme stroemmene gir det helt motsatte resultat for Montevideo - nydelige strender og flott vann.

Argentinere, som ikke drar til Montevideo, drar ned til Mar del Plata for badeferie. Patagonia er ogsaa utrolig flott, Bariloche med Hotell Llao Llao - tenk en ganske oppgradert Nordmarka - det er noe av det flotteste vi har opplevd.

Som mange nevner, det er en stor fordel aa ha basis spansk, mye blir bedre (den lille italienerinnen snakker ikke bare spansk, men har Argentinsk Accent - mange doerer aapner seg ;-)

100% enig i Buenos Aires - ser at vaart favoritt hotell - Sofitel er stengt pga oppussing, Hyatt som er vaar # 2 ligger godt over Los Angeles i pris (USD 620.00 pr.natt) Hyatt er en oase - men de fleste andre 5 stjerners hotellene ligger rundt USD 200.00 - Hilton med en suveren beliggenhet, Faena (lokal kjede - definitivt mer i retning av W (og kanskje et stykke forbi W ;-) )

Buenos Aires blir jo storby ferie, det er absolutt ingen badeby ! Paa grunn av hav stroemmene utenfor er det baade kjoeligere og ikke minst meget grumsete vann utenfor Buenos Aires, de samme stroemmene gir det helt motsatte resultat for Montevideo - nydelige strender og flott vann.

Argentinere, som ikke drar til Montevideo, drar ned til Mar del Plata for badeferie. Patagonia er ogsaa utrolig flott, Bariloche med Hotell Llao Llao - tenk en ganske oppgradert Nordmarka - det er noe av det flotteste vi har opplevd.

Som mange nevner, det er en stor fordel aa ha basis spansk, mye blir bedre (den lille italienerinnen snakker ikke bare spansk, men har Argentinsk Accent - mange doerer aapner seg ;-)

Ja, Hilton har topp beliggenhet, bodd der mye med forskjellige flyselskap.
Var visst også et Sheraton i nærheten, også på havna bodde der og.
Fløy en stund på wet-lease for Lan Chile, da fikk vi alle mulige slags hotell i BA og i Santiago, dem hadde vel kontrakt med 30 forskjellige hotell, mest for pax etter kanselleringer og slikt, men vi som var kontrakt crew ble plassert hvor det var ledig. (New day, new hotell)
Ikke noe å si på små hotellene i bakgatene, meget sjarmerende og rent og fint.

Hadde min første solo som skipper på jumbo fra BA's EZE flyplass til Santiago's SCL for noen år siden, nærmere bestemt 11. April 1996.
Hadde fløyet som pax med UA dagen før og lå over i BA med mannskapet mitt. (Det var 2P og FE, Laste mester og mekaniker var allerede i BA på hotell.
Neste dag var jomfruturen, var ikke lang tur over fjellheimen, men måtte passe på nedstigning til SCL i mørket, mye fjell i veien og ikke glass cockpit til å lede seg ned med Vertical Navigation.
Beholdte den fly planen som suvenir.

Det ble en lang dag og lang natt, etter lasting i SCL bar det mot Miami, men vi var så tung at vi måtte lande i Lima for mere brennstoff.
Hver stopp er minst 2 timer så det var vel godt over 20 timers arbeidsdag, men det var greit, dette va jo spennende og da skal man ikke sove bort sommernatta. :colgate:
Den turen snudde jeg meg til venstre som vanlig hvis det var spørsmål om noe, og så bare speilbilde av meg selv i sidevinduet. :8:

Attachments

• 6D9E74D1-0C33-4E24-B25F-A83B742E42E2.jpeg
    6D9E74D1-0C33-4E24-B25F-A83B742E42E2.jpeg
    305.4 KB · Views: 202
Back