• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Hei

tiedomi

Newcomer
Jeg er ny her og ville vel egentelig bare si hei. Jeg har vært i bransjen i hele mitt voksne arbeidsliv. 3 år på 335 skv frem til 89 ( verneplikt og grenader ) på Line. 89-90 hos Braathens på Fornebu og deretter over i SAS KR siden 90 hvor jeg er fortsatt. Jeg har hatt en veldig interesse for luftfart , men desverre med årene har denne interessen vært meget dalende. Dette av forskjellige årsaker . Man får barn og andre ting å tenke på, man får smake på en del negative ting ved å være ansatt i en bransje hvor ting går litt opp og ned å jeg dro vel mye av dette med meg hjem i privatlivet og har derfor valgt å stenge dørene for flyprat når jeg ikke er på jobb.

Bransjen har gitt meg mye godt, men den har også gitt meg noen kraftige spark.

Heldigvis så er reiselysten fremdeles der og jeg bruker id muligheten ofte enda selv om jeg kanskje har sett det som er av interesse for meg rundt i verden.

Jeg kommer nok til å være ett stille medlem av dette forumet, men vil bare si at jeg er veldig overasket over kunskapene til enkelte av medlemene å det er intressant for meg å lese deres syn på saker som er aktuelle for oss i bransjen .

En god dag til dere alle

Hei! Velkommen til forumet. Hadde satt pris på å få høre noen av dine erfaringer innimellom. Men først og fremst lurer jeg på: Hva betyr "SAS KR"?

Velkommen!

Men først og fremst lurer jeg på: Hva betyr "SAS KR"?

I SAS sin handling-avdeling har de egne koder. Er ikke dypt inne i de, selv med en far som har jobbet i de fleste gjennom 30 år, men mener å huske at KR er "ramp" avd. til SGH.

KR er en kode som blir brukt for ramp handling delen av SAS. Jeg kommer nok til å poste en og annen erfaring der hvor jeg føler at jeg kan bidra med noe fornuftig, men kompetansen i dette forumet er høy . Mye høyere enn hva andre lingnede forum kan by på.

I SAS sin handling-avdeling har de egne koder.

KR kommer fra SITA adressen OSL-KR-SK som er som sagt ramp, LB er bag-sortering (PMZ (som kommer av Pier Markup Zone som stod på plantegningen over pirene på OSL) i motsetning til de som jobber på "apron"/"tarmac"). KE er hele trafikk, KP sjekkinn, KD innenland, KT utenland. HZ er billettkontoret, LL er ankomst osv. O-koder er for de flyvende slik som OA/OD/OK. Kundeservice er SK, toppadministrasjonen har D* koder. Frakt har F* koder, salg har H*, revenue R*... og mange flere.

Ellers velkommen til trådstarter, og forstår godt det med turbulens i bransjen. Det gjør vel de fleste som befinner seg/har befunnet seg nylig i den.

Velkommen til forum. Altid dejligt at få nye til der ved lidt om branchen og kan bidrage :)

Back