Heart Aerospace - Svensk elfly produsent

Someone

Moderator
Medlem
Nok en aktør som skal forsøke seg på elfly. Svenske Heart Aerospace, jobber i første omgang med en 19 seter som skal være klar i 2025 med ca 400km rekkevidde, og deretter en 48 seter senere.

Utfordringen er vel som oftes om de klarer skaffe nok finansiering?

https://www.flightglobal.com/news/a...-airliner-project-claims-carrier-back-460327/

Scandinavian operators SAS, BRA and Wideroe have expressed tentative interest in an electric regional aircraft project being undertaken by a Swedish start-up company.

Gothenburg-based Heart Aerospace is aiming to produce and certify an initial 19-seat aircraft by 2025. It says the aircraft's range of around 400km means it could be deployed on a third of Swedish domestic routes.
 
Re: Heart Aerospace - svensk elfly produsent

Litt mer om planene og tankene deres bak her:

https://atwonline.com/opinions/analysis-momentum-builds-small-electric-airliners

Gothenburg-based Heart Aerospace plans a ground-based demonstration of a full-size electric drivetrain by summer 2020, founder and CEO Anders Forslund said. The startup plans to fly a proof-of-concept aircraft in 2022 and is targeting entry into service in 2025 for its 250-nm-range ES-19 airliner.
 
Re: Heart Aerospace - svensk elfly produsent

Ser man på endel av tegningene de har presentert så snakker vi kanskje et comeback for 4 motors propellfly i passasjertrafikk [emoji6]
 
Re: Heart Aerospace - svensk elfly produsent

78250775_752032838541729_9124270159035367424_o.jpg


Svenske staten går inn med midler i prosjektet.
Kanskje Norge burde spytte inn litt her også, er nok mange norske bedrifter som kan bidra inn her.
 
Re: Heart Aerospace - svensk elfly produsent

For å være litt negativ så høres tidsplanen usannsynlig ut. Tipper 2030 "in service" om prosjektet ikke strander før det.
 
Re: Heart Aerospace - svensk elfly produsent

Mye mulig de er vel fremoverlent, men viser jo også at de prøver å komme først i kappløpet.

Alltid lurt å komme først å skaffe seg erfaringsdata fra testing og drift. Da kommer man først til 2.0, som ofte er vesentlig bedre på alle vis.
:colgate:
 
Re: Heart Aerospace - svensk elfly produsent

78250775_752032838541729_9124270159035367424_o.jpg


Svenske staten går inn med midler i prosjektet.
Kanskje Norge burde spytte inn litt her også, er nok mange norske bedrifter som kan bidra inn her.
Fint fly da :-)
Men hvor realistiske er et slikt prosjekt ?
Hvor mye batterier skal det til for å få et slikt fly i lufta og holde det der en stund ?
Etter det jeg har lest og hørt så er energiinnholdet i JetA1 50 ganger høyere pr. Kg enn det er i batterier. Det vil jo si at dersom et Dash8-200 for eksempel bruker 500 Kg drivstoff på en gitt tur, så må et tilsvarende elfly ha 25 tonn (!) batterier for å fly den samme distansen....
Sorry, men dette har jeg absolutt ingen tro på :-/
 
Re: Heart Aerospace - svensk elfly produsent

C130 said:
Etter det jeg har lest og hørt så er energiinnholdet i JetA1 50 ganger høyere pr. Kg enn det er i batterier. Det vil jo si at dersom et Dash8-200 for eksempel bruker 500 Kg drivstoff på en gitt tur, så må et tilsvarende elfly ha 25 tonn batterier

Det stemmer at med dagens batteriteknologi er det 30-50 ganger mer energi i én kilo fossilt drivstoff enn én kilo batteri. Ila. ti år er det anslått at batterieffektiviteten vil tredobles, dvs at vi er nede på 10-15 gangern. I tillegg kommer at elektriske motorer er mye mer energieffektive enn forbrenningsmotorer og/eller turbiner, slik at den nødvendige totalenergimengden for en sammenlignbar flytur blir vesentlig mindre med et elfly.

Et sted må man starte, fremskritt og utvikling skjer ikke ved at man sitter og venter på at «noen» skal finne opp en 100% perfekt løsning før man tør å begynne med noe som helst.

Og jada, tidsplaner -og ikke minst budsjetter- vil ryke, uhell og ulykker vil dessverre skje, og mange vil gå konk på veien. Men skal vi få til fremgang og progresjon er vi avhengig av at noen går foran og prøver seg frem -mens andre står på stedet hvil og sier «det der kommer aldri til å funke!»
 
Re: Heart Aerospace - svensk elfly produsent

Mye mulig de er vel fremoverlent, men viser jo også at de prøver å komme først i kappløpet.

Alltid lurt å komme først å skaffe seg erfaringsdata fra testing og drift. Da kommer man først til 2.0, som ofte er vesentlig bedre på alle vis.
:colgate:

Husk at det er svært mange som nå forsøker seg på lignende konsepter. De færreste vil lykkes, men en eller flere vil klare å få til en fly av denne typen: Les et relativt lite passasjerfly, for et dusin eller så passasjerer, som vil være veldig egnet for korte distanser

Men hvem som tilslutt kommer seirende ut er umulig å vite

Ellers er det ofte lurt å ikke være først. La heller andre prøve og feile, og lær heller av dem. Eventuelt kjøp opp greie når den funker, så man selv kan høste fremtidig gevinst ;)
 
Re: Heart Aerospace - svensk elfly produsent

LItt mer info om prosjektet er nå presentert. De nevnes i første omgang 400km rekkevidde, men usikker på om det er snakk om faktisk rekkevidde med hensyn til reserver etc? Og behov for 750m rullebane

https://www.ainonline.com/aviation-...al&utm_source=linkedin&hss_channel=lcp-389487

Heart Aerospace on Wednesday unveiled the electric propulsion system that will power the ES-19 regional airliner it claims will be ready to enter commercial service in the summer of 2026

Hvis man tar behovet på det norske kortbanenettet: på hvilke ruter vil en slik maskin potensielt kunne brukes både med hensyn til rekkevidde og passasjerkapasitet? Et vesentlig spørsmål er kanskje hvor lavt de klarer få priset flyet?
 
Gjennom blant annet United Airlines, og oppkjøpsfond som EQT, har Heart hentet inn 300 millioner i friske midler
 
Widerøe er nevnt i post 1, men 400km rekkevidde gjør jo at de ikke engang klarer Oslo-Vestlandet uten ladestopp på Haukeli ….
 
Hvordan blir da regnestykket på en B737/a320 look alike med batterier.....her vil jo uansett Max Landing Weight være = det som blir reduced Takeoff Weight, eller bommer jeg her ??....for en B738 er det rundt 66 ton som er max landing weight...max takeoff er rundt 78.0 ton...hvordan skal man kunne fly en narrowbody 737/320 size med batterier f.eks OSL LPA ?? Jeg bare lurer....Eller blir batteriene lettere ??
 
Last edited:
Det blir vel max structural weight og ikke noe annet. Lasta endrer seg jo ikke, så utregningen blir jo enklere.
Man vil muligens få forskjellige batterikonfigurasjoner. Dette kan i tilfelle påvirke payload, men det vil kanskje også avhenge av batterienes plassering i skrog og vinger.
 
Last edited:
Back
Top