Hawaiian Air GEN-MSP-BGO 1990

SQ 777

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
Før jeg tar kvelden får jeg feie i hop en super kort TR, inspirert av dc 8-63 og LN-MOW..

Den 17. juli 1990 ruslet jeg rundt i Lillestrøm og kjedet meg. Fruen var bortreist og intet å finne på i felllesferien. Så traff jeg en venn fra Nedre Romerike Flyklubb utenfor postkontoret og ha spurte meg om jeg hadde lyst til å dra til MSP dagen etter og hjem derfra 6 dager senere. Svarte hvorfor ikke. Han arrangerte charter for enten Nordmannsforbundet eller Sons of Norway..Pris kr. 1.500 t/r cash..

Svært få vet at Hawaiian Air fløy en charterserie fra Norge til MSP den sommeren med DC 8-62Q.

Neste dag avgårde med fargerike CA's fra HA og skikkelig lokal Hawaii musikk i høytalerene.

MEN, ombord var mange kjente felespillere fra Vestlandet. Vil ikke nevne navn, men super lokal kjendiser. Hardingfele hele veien til MSP, i midtgangen.:lol:

Jeg hoppet på en Greyhound til Kansas City og videre til Topeka, KS og besøkte venner.. Dagen før hjemreise fløy jeg PA 727-200 MCI-MSP og sov siste natta på Holiday Inn på MSP..

Utpå natta, ble jeg vekt av en fra resepsjonen , som jeg hadde snakket med tidligere. Han lurte på om jeg kunne hjelpe han med å snakke norsk til felespillere som tydeligvis hadde smakt mer alkohol enn de var vant med i de indre fjordstrøk på Vestlandet. Jeg snakket norsk til de samme som var med på turen over, og loset dem til sengs. Dro dyna over et par og gikk og la meg..:drunk::drunk:

Veldig, veldig stille på flyet hjem til BGO. Selv kjøpte jeg billett på SK til FBU..:nor
 
Herlig rapport....svaert synd at den ikke startet paa FBU (for da hadde Fellowship garantert hatt bilder...)...traff en gjeng fra Hawaiian som ogsaa jobbet i en surf sjappe pa North Shore...de hadde herlige historier fra Dc-8 flygningene...HA hadde 2 DC-8-62 og en DC-8-63...sammen med 5 L-1011....1990 var det en del endringer i flaaten, de faset ut DC-9-80 som jeg floey i April 1990 HNL-OGG-HNL....og erstattet dem med DC-9-51 saa naar jeg avr tilbake den 01 August 1990 var det kun DC-9-51....
 
Svært få vet at Hawaiian Air fløy en charterserie fra Norge til MSP den sommeren med DC 8-62Q.

Stemmer det, og jeg mener de også fløy en sesong Gardermoen-Miami. De fløy også en periode fra andre plasser i Europa, bl.a. ZRH.

De ga vel opp dette omtrent da Saddam invaderte Kuwait og fokuserte på militærchartere. Jeg har en kompis fra Seattle som jobbet for HA på den tiden og tilbrakte et års tid på mer eller mindre konstant flyttefot mellom Roma, Athen, Kairo og diverse 'undisclosed locations' rundt omkring i Midt-Østen.
 
Det var vel Tower Air som fløy halvveis charter ( Tjæreborg ) / rutefly til MIA og JFK rundt 1990. Hadde de tre ganger til MIA, 1989,90 og 91...

Noen episoder fra disse turene også. Loslitte ex-PA 747-100 men god plass ombord... Spesielt en landing på ARN før GEN..:(
 
Herlig :-)

Skulle gjerne visst om denne, hadde nok prøvd å få en tur over dammen i en DC-8.
Fløy GEN-MIA i -92 med Tower, vel så mye for å fly (min første) 747 som å besøke Miami, selv om det og var stas ! Husker godt flightene; vi måtte gå ned i Goose Bay pga. passasjer med hjertetrøbbel, ekstremt øde sted, skikkelig vintervær, stoor kontrast til den varme, fuktige luften som møtte oss i Miami noen timer senere. Tror jeg sov i 9 timer i strekk på hjemveien, våknet rett før landing på Arlanda. Laaang tur hjem derfra; tåke over Gardermoen, etter å ha sirklet i 2 timer satte vi kursen mot Fornebu, stas å lande med Jumbo der ! :) Noen andre som har gjort det ?
Og ja, har også vært i det store utland med (vest)norske (harding)felespillere, vet godt hva du snakker om ;)
 
Last edited:
...etter å ha sirklet i 2 timer satte vi kursen mot Fornebu, stas å lande med Jumbo der ! :) Noen andre som har gjort det ?

Dette skjedde vel bare en eller to ganger, så sjansen for at jeg sto og møtte dere var stor .. ;)

Parkering Gamle FBU og bussturen til terminalen var vel like lang som flyturen .. hehe ..
 
Det var tider. Husker saa vidt foerste gangen jeg var med fattern til Florida. Var paa begynnelsen av 80 tallet og turen gikk med Sterling 727 med to fuelstopp. Litt av ett opplegg
 
Dette skjedde vel bare en eller to ganger, så sjansen for at jeg sto og møtte dere var stor .. ;)

Parkering Gamle FBU og bussturen til terminalen var vel like lang som flyturen .. hehe ..

Da var dette sikkert 2. gangen; prata litt med en av kabinpersonalet i gally mens vi sirkla, han fortalte at de hadde tatt med seg ´litt av rullebanen´ved takeoff etter forrige diversion, han mente at sånt sett var ikke Tower og 747 så veldig populære på FBU .. (?) :)
 
Last edited:
HA 6 DC8

Flöy nyligen Hawaiien fra SEA til HNL. Det var helt ok. Gratis mat bl.a. DC8 hadde jeg mya av för med SAS. CPH-DUS-Lagos men det var i "gode gamle" SAS dager.
 
Back
Top