Havarirapport Junker JU- 52 HB-HOT Schweiz 2018

oy-viv

ScanFlyer Silver
Jeg kan ikke finde noget på forum om den Junker JU 52, der styrtede ned i de schweiziske alper den 4. august 2018. Ellers kan moderator mingelere!
Det var en grim ulykke; et 79 år gammelt fuldt lastet fly (3 crew/17 pax )crashede ved Piz Segnas, en route
fra Locarno til flyets base i Dübendorf uden for ZRH.
Det blev snart konstateret, at crashet ikke skyldtes deciderede tekniske/mekaniske fejl. Flyet blev ført af to pensionerede
trafikflyvere (ex Swissair/Swiss), uddannet i det schweiziske luftvåben.

Sidst i januar 2021 kom havarirapporten. Det er uhyggelig læsning!
https://www.sust.admin.ch/inhalte/AV.../HB-HOT_EN.pdf

Hvis linket ikke virker, må I/dere hente det på www.sust.admin.ch
 
Last edited:
Jeg beklager at jeg ikke kunne kopiere linket til selve rapporten
ind i min første post - kopiering af links er åbenbart ikke min
spidskompetence! ^_^.
Jeg fandt linket til rapporten på pprune.org under
"Accidents and close calls",
men det er også muligt at finde den på sust.admin.ch linket, som
fungerer! Tak for jeres forståelse!

Once again: det er skræmmende læsning!
 
Harro Ranter har laget en god oppsummering her.

LN-KOG: Det er en meget nøgtern opsummering, men den forudsætter at
forhistorien om flyvningen og valget af ruten allerede er bekendt! Det
kan man læse i den officielle rapport!

Jeg skal prøve at fatte mig i korthed:
HB-HOT var ejet af det schweiziske luftvåben, som udlånte flyet
til deres venneforening. Med en håndfuld ansatte og en gruppe
frivillige drev venneforeningen JU- AIR, som lavede rundflyvninger og
diverse udflugter i Schweiz. Ulykkesflighten var returen af en to-dages tur til Locarno.

På hjemturen vælger piloterne at vise pax Martinsloch, et 17 x 19 m
stort hul i en bjergvæg/fjellvegg på Tschingelhörner og tilsyneladende
en populær attraktion for fjellturister. For at passere Martinsloch måtte
flyet ind i en “ blind dal” ( eng. “ box canyon” ).
Efter passage af Martinsloch ( 2600 moh) skulle flyet lave et venstresving og flyve ud af dalen over Segnespass.

På vej ind i dalen sætter flyet både fart og højde ned. Det sidste
skyldes sandsynligvis også de vindforhold, der er karakteristisk
for bjergflyvning.
Fotos fra omkomnes mobiltelefoner viser, at flyet næsten var
i øjenhøjde med Martinsloch, om end på afstand. Derefter svinger
flyet let til højre, inden det tager det store venstresving for at passere
over Segnespass. I dette venstresving staller flyet og styrter næsten
lodret ned. Alle 20 ombord omkommer.

Rapporten afslører bl.a.
at ydeevnen på flyets motorer var reduceret ( for at minimere slitage)
at weight & balance var sløset udført
at flyet ikke var helt i balance på flyvningen
at tilsynet med JU-Air var mangelfuldt, næsten ikke eksisterende.
at mange JU-Air piloter tog risici når de fløj i bjergene
at især det makkerpar, der fløj ulykkesflyet ofte
havde foretaget risikoprægede flyvninger (havarikommissionen
analyserede over 200 radar tracks).
at tilsynet med piloterne også var mangelfuldt, og selv på
check- flights blev diverse “cowboy manøvrer” ikke påtalt.
at flyet var i langt dårligere vedligehold, end JU-Air var klar over.

Jeg har fulgt denne ulykke, fordi jeg ikke anede, at disse gamle Junckers
fløj endnu, endda med betalende passagerer! Jeg måtte bare vide, om
flyet var faldet fra hinanden, motor stop eller hvad der var sket med
to så erfarne lokalkendte piloter i cockpittet.

Man tror det er løgn! Svaret er skræmmende!
 
Last edited:
. The flight crew was accustomed to not complying with recognised rules for safe flight operations and taking high risks.

Det gjorde vi som ferskinger, etter litt erfaring slutter man med slikt, hvis man vil bli gammel og grå. :angry:
 
Jeg har fulgt denne ulykke, fordi jeg ikke anede, at disse gamle Junckers
fløj endnu, endda med betalende passagerer! Jeg måtte bare vide, om
flyet var faldet fra hinanden, motor stop eller hvad der var sket med
to så erfarne lokalkendte piloter i cockpittet.

Man tror det er løgn! Svaret er skræmmende!
Virker som et godt eksempel på "normalization of deviance", mange små ignorerte avvik senker lista for sikkerhet nesten umerkelig over tid.
 
Virker som et godt eksempel på "normalization of deviance", mange små ignorerte avvik senker lista for sikkerhet nesten umerkelig over tid.

Ja, det er endel slikt i denne bransjen.
Det går en stund, men så går det gærnt til slutt, hver gang.:cry:
 
Back
Top