• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Haugesund lufthavn - outsourcing av driften

Re: Haugesund lufthavn - total outsourcing ?

Det kan for meg se ut som Avinor har tenkt å sette hele Haugesund lufthavn ut på anbud, som et pilotprosjekt.

https://www.doffin.no/Notice/Details/2017-353723

Det ser ut som det har gått hele Flyprat hus forbi, men dette er tydeligvis i revidert statsbudsjett 2016.

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/prop.-31-s-20162017/id2521378/sec1

I Sundvoldenerklæringa går det fram at regjeringa vil leggje til rette for at kommunar og private kan delta i utviklinga på og rundt flyplassar. Haugesund lufthamn, Karmøy blir i dag eigd og drive av Avinor AS, som ei av selskapet sine nasjonale lufthamner. Om lag 650 000 passasjerar nytta lufthamna i 2015. Rundt 200 000 av desse var utanrikspassasjerar. Etter avtale med Avinor AS har det lokale selskapet Lufthavnutbygging AS i fleire år drive med marknadsføring av Haugalandområdet og arbeidd for å få fleire utanlandsruter på lufthamna.

Samferdselsdepartementet vil i 2017 starte arbeidet med ein tenestekonsesjonsmodell på Haugesund lufthamn. Ein tenestekonsesjon inneber at Avinor held fram med å eige luftham-na, medan heile drifta av lufthamna blir sett ut til andre aktørar enn Avinor etter ein anbods-konkurranse. Tenestekonsesjonshavaren skal ta på seg heile drifts- og vedlikehaldsansvaret for lufthamna og vil stå fritt til å fastsetje lufthamnavgiftene og styre den kommersielle drifta. Det vil ikkje bli gitt tilskot til drifta av lufthamna. Tenestekonsesjonshavaren må vidare dek-kje kostnadene ved å nytte infrastrukturen. Før konkurransen vil derfor departementet, i samarbeid med Avinor og med ekstern hjelp, fastleggje årleg vederlag for bruk av lufthamna. Vederlaget skal gå til Avinor og må fastleggjast i tråd med statsstønadsregelverket. Avtalen vil gi rett til å bruke alle delar av lufthamnanlegget. Vidare vil det bli knytt vilkår om trafikkplikt til avtalen. Dersom konsesjonshavaren ikkje klarer å oppretthalde drifta, vil ansvaret bli tilbakeført til Avinor. Tenestekonsesjonen kan bli gitt for inntil 20 år.

Regjeringa legg ikkje opp til å endre Avinor-modellen, der det økonomiske overskotet på dei lønnsame lufthamnene dekkjer underskotet på dei ulønnsame. Regjeringa ønskjer derfor ikkje å utvide ordninga med tenestekonsesjon til andre lufthamner enn Haugesund.
 
Re: Haugesund lufthavn - total outsourcing ?

Jeg og andre fra distriktet har vel vært litt dårlig med info der.... Men det har vært en del usikkerhet vedr. Avinor, som virker som de har trenert saken.

https://www.h-avis.no/nyheter/flypl...sommel-kan-stoppe-spania-rutene/s/5-62-404949

Men siden anbudet nå ligger ute, så blir det spennende. Her trenger de ikke å bruke mange millioner på å bygge nytt, selv det ikke hadde gjort noe, slik de gjorde på Rygge.
Jeg er selv skeptisk til hva som blir enden på visa, når man må inngå hestehandel med lavkost selskaper, som snur ryggen neste dag.
Andre skeptikere mener flyplassen blir lagt ned den dagen Rogfast åpner. Men klarer de å etablere sunn drift, og ett marked, så er HAU ikke så langt unna for siddisene heller den dagen[emoji6].
 
Det er vel ingenting som hindrar AVINOR å legge inn anbud sjølv også? Eller blir det litt rart det?
 
Det er vel ingenting som hindrar AVINOR å legge inn anbud sjølv også? Eller blir det litt rart det?



Ikke helt det samme. Men på Sola la Avinor inn anbud selv på PRM-tjenesten og vant.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Haugesund Lufthavn privatiseres

Da er det avgjort at Lufthavnutbygging og Widerøe Ground Handling vil overta driften HAU i 20 år fra Q1 2019.
Skal bli spennende å se om de klarer dette, gir de 2-3år, så tror jeg vi ser konturene av enten det går bra eller eller de for opp.


https://nforeningen.no/sikret-drift-i-20-ar/


Hva med avgifter, må de forholde seg til det samme som andre lufthavner eller kan de de rabatt for f.eks. oppstart av nye ruter?
 
Blir spennende å se...Vet ikke om Haugesund har nytt godt av inntektene som Avinor har på de større flyplassene. Det koster mye penger å holde en flyplass åpen...
 
WGH tar over driften av sikkerhetskontrollen på HAU fra 1. september

https://www.mynewsdesk.com/no/wider...4SUvS5-edW4h4LnqLtbh9KWH4VXe8WyS8-LwCJGmjBBpA

Selskapet er sikkerhetsgodkjent fraktleverandør på 39 av lufthavnene, og har på flere av disse egne sikkerhetskontrollører og eget utstyr for sikkerhetskontroll under et sikkerhetsprogram godkjent og overvåket av Luftfartstilsynet. WGH har egne sertifiserte instruktører i sikkerhetskontroll-fagene og innehar godkjenning som opplæringsbedrift for vektere og for sikkerhetskontrollører for flyplasstjeneste. Med overtakelse av sikkerhetskontrolltjenestene ved Haugesund lufthavn tar selskapet et viktig skritt i retning av å komplettere en allerede omfattende produktportefølje innen lufthavnrelaterte tjenester.

Interessant. Visste ikke at WGH hadde anledning til å drive vaktvirksomhet. Dette må være noe nytt og første gang et handlingselskap overtar virksomheten fra de mer tradisjonelle vaktselskapene som f.eks Securitas og Avarn Security. Ved første gjennomlesing kunne det tyde på innleie av underleverandør, men:

Vi vil nå etablere en dialog med eksisterende leverandør for å enes om en smidig overgang for de ansatte som blir berørt», sier Marius Myhre, administrerende direktør i WGH
 
Interessant. Visste ikke at WGH hadde anledning til å drive vaktvirksomhet. Dette må være noe nytt og første gang et handlingselskap overtar virksomheten fra de mer tradisjonelle vaktselskapene som f.eks Securitas og Avarn Security. Ved første gjennomlesing kunne det tyde på innleie av underleverandør, men:

Nå står vel WGH for sikkerhetskontrollen på mange av landets kortbaneflyplasser allerede, hvis jeg ikke tar helt feil? Så er vel ikke da nytt?
 
Nå står vel WGH for sikkerhetskontrollen på mange av landets kortbaneflyplasser allerede, hvis jeg ikke tar helt feil? Så er vel ikke da nytt?

Det var akkurat det jeg ikke var klar over. Regnet med at Securitas nærmest hadde monopol på slike tjenester. Men det er åpenbart en stund siden.
 
Back
Top