Det kan for meg se ut som Avinor har tenkt å sette hele Haugesund lufthavn ut på anbud, som et pilotprosjekt.
https://www.doffin.no/Notice/Details/2017-353723
https://www.doffin.no/Notice/Details/2017-353723
Hei
Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.
Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025
Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150krBetalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:
https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025
(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)
De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret
Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat
Det kan for meg se ut som Avinor har tenkt å sette hele Haugesund lufthavn ut på anbud, som et pilotprosjekt.
https://www.doffin.no/Notice/Details/2017-353723
I Sundvoldenerklæringa går det fram at regjeringa vil leggje til rette for at kommunar og private kan delta i utviklinga på og rundt flyplassar. Haugesund lufthamn, Karmøy blir i dag eigd og drive av Avinor AS, som ei av selskapet sine nasjonale lufthamner. Om lag 650 000 passasjerar nytta lufthamna i 2015. Rundt 200 000 av desse var utanrikspassasjerar. Etter avtale med Avinor AS har det lokale selskapet Lufthavnutbygging AS i fleire år drive med marknadsføring av Haugalandområdet og arbeidd for å få fleire utanlandsruter på lufthamna.
Samferdselsdepartementet vil i 2017 starte arbeidet med ein tenestekonsesjonsmodell på Haugesund lufthamn. Ein tenestekonsesjon inneber at Avinor held fram med å eige luftham-na, medan heile drifta av lufthamna blir sett ut til andre aktørar enn Avinor etter ein anbods-konkurranse. Tenestekonsesjonshavaren skal ta på seg heile drifts- og vedlikehaldsansvaret for lufthamna og vil stå fritt til å fastsetje lufthamnavgiftene og styre den kommersielle drifta. Det vil ikkje bli gitt tilskot til drifta av lufthamna. Tenestekonsesjonshavaren må vidare dek-kje kostnadene ved å nytte infrastrukturen. Før konkurransen vil derfor departementet, i samarbeid med Avinor og med ekstern hjelp, fastleggje årleg vederlag for bruk av lufthamna. Vederlaget skal gå til Avinor og må fastleggjast i tråd med statsstønadsregelverket. Avtalen vil gi rett til å bruke alle delar av lufthamnanlegget. Vidare vil det bli knytt vilkår om trafikkplikt til avtalen. Dersom konsesjonshavaren ikkje klarer å oppretthalde drifta, vil ansvaret bli tilbakeført til Avinor. Tenestekonsesjonen kan bli gitt for inntil 20 år.
Regjeringa legg ikkje opp til å endre Avinor-modellen, der det økonomiske overskotet på dei lønnsame lufthamnene dekkjer underskotet på dei ulønnsame. Regjeringa ønskjer derfor ikkje å utvide ordninga med tenestekonsesjon til andre lufthamner enn Haugesund.
Offentlige flyplasser i Norge skal driftes av AVINOR og de ansatte skal være ansatt i AVINOR (.)
Det er vel ingenting som hindrar AVINOR å legge inn anbud sjølv også? Eller blir det litt rart det?
Det er vel ingenting som hindrar AVINOR å legge inn anbud sjølv også? Eller blir det litt rart det?
Samferdselsdepartementet har bestemt at Avinor ikke kan delta i anbudsprosessen.
Espen
Det er med stor glede Widerøe Ground Handling (WGH) har mottatt melding om tildeling av kontrakt om leveranse av sikkerhetskontrolltjenester på Haugesund Lufthavn for Lufthavndrift AS (LUD) med virkning fra 1. september 2021.
WGH tar over driften av sikkerhetskontrollen på HAU fra 1. september
https://www.mynewsdesk.com/no/wider...4SUvS5-edW4h4LnqLtbh9KWH4VXe8WyS8-LwCJGmjBBpA
Selskapet er sikkerhetsgodkjent fraktleverandør på 39 av lufthavnene, og har på flere av disse egne sikkerhetskontrollører og eget utstyr for sikkerhetskontroll under et sikkerhetsprogram godkjent og overvåket av Luftfartstilsynet. WGH har egne sertifiserte instruktører i sikkerhetskontroll-fagene og innehar godkjenning som opplæringsbedrift for vektere og for sikkerhetskontrollører for flyplasstjeneste. Med overtakelse av sikkerhetskontrolltjenestene ved Haugesund lufthavn tar selskapet et viktig skritt i retning av å komplettere en allerede omfattende produktportefølje innen lufthavnrelaterte tjenester.
Vi vil nå etablere en dialog med eksisterende leverandør for å enes om en smidig overgang for de ansatte som blir berørt», sier Marius Myhre, administrerende direktør i WGH
Interessant. Visste ikke at WGH hadde anledning til å drive vaktvirksomhet. Dette må være noe nytt og første gang et handlingselskap overtar virksomheten fra de mer tradisjonelle vaktselskapene som f.eks Securitas og Avarn Security. Ved første gjennomlesing kunne det tyde på innleie av underleverandør, men:
Nå står vel WGH for sikkerhetskontrollen på mange av landets kortbaneflyplasser allerede, hvis jeg ikke tar helt feil? Så er vel ikke da nytt?
Nå står vel WGH for sikkerhetskontrollen på mange av landets kortbaneflyplasser allerede, hvis jeg ikke tar helt feil? Så er vel ikke da nytt?
Nei, det er Avarn som leverer sikkerhetstjenester på de aller fleste Avinor-flyplassene, inkludert hele kortbanenettet:
https://aktuellsikkerhet.no/nokas-vant-securitas-mister-39-flyplass-avtaler/133984
Nei, det er Avarn som leverer sikkerhetstjenester på de aller fleste Avinor-flyplassene, inkludert hele kortbanenettet:
https://aktuellsikkerhet.no/nokas-vant-securitas-mister-39-flyplass-avtaler/133984
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.