Hard skyts fra Luftfartstilsynet til SAS

Håller med, men det spelar liksom inte så stor roll...
Orättvist - JA
Bryr sig folk om det är "orättvist" - NEJ
Skadar detta SAS - ABSOLUT!

Nu måste SAS bli bättre på hur de möter upp den här kritiken!
Jag tyckte faktiskt SAS gjorde ett dåligt jobb i bemötandet på SVT eftersom han avslog påståendena totalt utan att ge folk en anledning att förstå varför man kan göra det. Och när det är förstanyhet på TV, i tidningen, på radio etc... Då kan man inte skydda sig bakom att det är dålig journalistik, då måste man istället hitta sätt att återfå kundernas förtroende! Och det är ett jättejobb!

Ja, og det første man må gjøre hvis man skal rette på noe, er å innrømme at noe er feil.
 
Last edited:
Pressemelding
Trygt å fly med SAS
I en rapport fra mars 2007, utarbeidet på vegne av de nordiske luftfartsmyndigheter, rettes det kritikk
mot SAS SOM sine vedlikeholdsrutiner. Etter den kritiske rapporten har SAS SOM tatt grep i
organisasjonen. Selskapet har endret og styrket både organisasjonen og sine vedlikeholdsrutiner
gjennom blant annet utskifting og rekruttering av fagpersonell. Luftfartsmyndighetene er på bakgrunn
av de endringer som er gjort trygge på at selskapet ivaretar sikkerheten på en tilfredsstillende måte.
I enkelte medier har det fremkommet at luftfartsmyndighetene fastholder sine uttalelser om at SAS
SOM er et skjørt og sårbart flyselskap, og at det derfor bare er et tidsspørsmål før en alvorlig ulykke
inntreffer. Dette er ikke tilfelle. Myndighetene er trygge på at SAS SOM per i dag opprettholder
flysikkerheten.
Rapporten omhandler SAS SOM og ikke SAS NORGE. Det har derfor ikke vært rettet kritikk mot
SAS NORGE som organisasjon eller mot selskapets vedlikeholdsrutiner.
Luftfartstilsynet konkluderer med at det er trygt å fly med SAS.
For nærmere informasjon:
Informasjonsdirektør Bjørn A. Takle Friis 98 26 17 12
Presse- og myndighetskontakt Anna Brandal 98 26 17 47

http://www.luftfartstilsynet.no/multimedia/archive/00004/Pressemelding_-_Trygt_4238a.pdf
 
hehe, jeg lurte på det samme, og søkte litt på google. SAS SOM er visst SAS International.
Ikke rart at folk blir forvirret, når ikke engang alle flyentusiaster skjønner seg på alle disse SAS selskapene.
 
Mja, SAS SOM er vel det felles Scandinaviske AOC som "resten av SAS" operere på , altså Ikke SAS Norge som har eget AOC , men SAS.ic , SAS.se og SAS.dk
 
Og den interne loyaliteten mellom selskapene er på top når man får seg til å kaste ut pressemeldinger av typen "det er DE, ikke OSS". For mannen i gaten er det vel SAS alt sammen?

-A

Notera att pressmeddelandet kom från Norska luftfartstilsynet och inte SAS... De kände väl sig lite delaktiga i all mediahysteri kring detta! :rolleyes:
 
Klevan har uttalt at SAS har gått fra og være et sikkert og robust flyselskap til et skrøpelig og sårbart selskap. Mangel på styring og kunnskap i vitale ledd.

Hva skjer i selskapet for tiden:question:
 
Hva blir det neste en hører om SAS?Hvis den almindelig reisene får inntrykk av en alvorlig ulykke trolig vil ramme SAS,hven i h.....,tør reise med selskapet SAS når en hører slik:question::question::question:
Er det rart att aksjen er under 80 nkr.:cry::cry::cry:
 
Ja, SAS har et problem, også på vedlikeholdsiden, men det forandrer ikke saken at dette er noe tabloid møl og en dårlig artikkel, skrevet av ubruklige journalister.

Ja, det er en velprøvd teknikk å forsøke å dreie debatten over på noe som ikke har med saken å gjøre .... :mol
 
- Det finnes ingen grunn til å stille spørsmål ved sikkerheten til SAS. Den flysikkerhetsmessige utviklingen i selskapet er generelt tilfredstillende, sier Kurt Lykstoft Larsen som er drektør for SLV- Statens Luftfartsvesen i Danmark. Les også: - En alvorlig ulykke kan skje i SAS"

Den danske avisen Jyllandsposten refererer onsdag (21.11.2007) den norske sikkerhetseksperten Kjell Klevan, som hevder at flysikkerheten i SAS er i fare.

Klevan har utarbeidet en rapport etter at et Airbus 340-fly slo halen (tail strike) ned i rullebanen etter en avgang fra Shanghai i august 2005. Avisen viser også til en annen hendelse i Shanghai, hvor et SAS-fly skal ha tatt av tiltross for brennstofflekkasje fra den ene vingen.

- Begge "Shanghai-hendelsene" er rapporterte til myndigheterne, skriver SAS i en pressemelding. Granskingen er ferdigbehandlet og avsluttet av myndighetene og SAS har gjort flere grep for å hindre at lignende ikke skal skje i fremtiden.

- Hendelsene i Shanghai er unike og uakseptable og de skulle aldri ha funnet sted, men vi vil på det sterkeste ta avstand fra Kjell Klevans uttalelser om at det generelt skulle finnes problemer med flysikkerheten til SAS, sier visekonsernsjef John Dueholm i SAS.
 
Back
Top