Harald Oanes sine modeller ?

Hmm, jeg visste ikke om denne tråd en gang - fantastisk å få sin egen tråd uten å vite om det... Men takk. Her er noen av mine modeller, jeg samler kun i 1:400 for å et likt størrelsesforhold til hver av modellene. Jeg liker jo best det som er gammel, men noe nytt må man jo også ha...

PS. Selve fotograferingen har jeg ikke brydd meg en tanke om, her er det fort & galt med et kompaktkamera av den virkelig kompakte utgaven, som teller...

SAS hadde Airbus for lenge siden, A300
HO9_5886.jpg

Jeg lurer på om alle på forum virkelig er klar over hvilken rolle SAS hadde ved oppstarten av Thai...
DSCN1243.jpg

Finnair DC-9-41
DSCN1180.jpg

747 var det faktisk noen av hos SAS, som de fleste andre flyselskap på den tiden, her en 200-maskin:
DSCN1194.jpg

og en til...
DSCN1239.jpg

En DC-10-10 med orasje mavebelte
DSCN1187.jpg

Og en 30-maskin med riktig mavebelte:
dc10.jpg

En Delta DC-8
DSCN1190.jpg

En 737-200 i Sør-Afrika farger:
DSCN1198.jpg

737 har vokset en del med årene...
DSCN1200.jpg

En 707 var uendelig stort for en som var barn på 60-tallet:
DSCN1208.jpg

Kanskje noe av det råeste som var med pax i luften i min oppvekst, noen var jo også med SAS-farver, en 990:
DSCN1252.jpg

Og så en TriStar, tenk alt den oppvoksende generasjon gikk glipp av - nå handler jo alt om to fabrikanter...
DSCN1251.jpg

SAS var faktisk veldig tidlig ute med Airbus, A319 var i flåten allerede lenge før produksjonen begynte...
DSCN1244.jpg

Hadde man nevnt 380 da jeg var liten gutt, hadde man ikke en gang i fantasien kunnet ane størrelsen på noe sådan...
DSCN1204.jpg

Nå er t.o.m. en 737 vokset seg stor:
DSCN1201.jpg

Jeg var SÅ skuffet da dette var flyet som skulle føre folk fra Scandinavia over Atlanteren, når vi først hadde blitt vant til 747:
DSCN1242.jpg

God Jul...
DSCN1247.jpg

En del lengre -300`en ja...
DSCN1248.jpg

forsettes...

Last edited:
del 2

A321 liker jeg størrelsen på, men den er ikke like "stram" som en 757-200 i fremtoningen:
DSCN1250.jpg

Hm, ja, den ble ikke noe vakrere i modellfly-verdenen, stygg - men vanvittig begivenhetsrik...
DSCN1253.jpg

Mye finere enn en A380!
DSCN1255.jpg

DSCN1256.jpg

Er bare helt RÅ!
DSCN1257.jpg

Ok, jeg er nok et B-menneske, selv om jeg også liker A-:
DSCN1261.jpg

DSCN1260.jpg

Det får være nok for denne gang...

hei å hå

H

Huff... jeg ser at jeg har glemt å gå ned i forum-størrelse på en del av bildene... Dette blir gjort om ikke så lenge, orker ikke akkurat nå...

H

Så fine modeller! Morsomt med nærbilder!
Jeg samler også på 1:400. Må få lagt ut samlingen min her snart. Skam å si ligger alt nedpakket pga plassmangel, så det krever litt å få alle ut av eskene.

Min aller første flytur gikk i en Spantax 990. Et fantastisk fly. Jeg har AeroClassics-modellen med de "gamle" fargene, før de begynte med den skrekkelige fonten.

Morsomt med den DC8'ern til THAI/SAS. Først nå ser jeg at dragehodet til SAS ble til en "hongsa" i thai-livery. Hongsa er en mytologisk, svaneliknende skikkelse. Den lever videre den dag i dag i form av The Royal Barges, altså de kongelige seremonielle båtene. Den største og fineste er Suphannahongsa - den gylne svane.

Det ser ut til at denne svanen har nisselue på - er det spesielt for anledningen? :p

Last edited:
Kjære Hr. Oanes.

Du leverer igjen! :devot:

Dette er første tråden i samlerhjørnet jeg har sett på med interesse. Det er noe med bildene og kommentarene dine som alltid fenger!

God Jul!
Hilsen Wig-wag

Der kom samlingen til Harald også
Har venta noen uker på den ja
Av de der er det ikke mange jeg ikke har selv nei.
Men kommentarene dine er jo av en helt annen verden :)

Kjære Hr. Oanes.

Du leverer igjen! :devot:

Dette er første tråden i samlerhjørnet jeg har sett på med interesse. Det er noe med bildene og kommentarene dine som alltid fenger!

God Jul!
Hilsen Wig-wag

Nå rødmer jeg... Tusen takk (selvsagt til alle andre også), og god jul til deg også:-)

hei å hå

H

Der kom samlingen til Harald også
Har venta noen uker på den ja
Av de der er det ikke mange jeg ikke har selv nei.
Men kommentarene dine er jo av en helt annen verden :)

Takk takk Lennart... Går det virkelig an å finne noen du ikke har i samlinga din? :-) Må snart invitere meg inn på Røyneberg, bare han travle taxi-mannen kunne parkert hesten litt...

H.

Og så en TriStar, tenk alt den oppvoksende generasjon gikk glipp av - nå handler jo alt om to fabrikanter...
DSCN1251.jpg

Tristar er alltid digg. Dette er faktisk en godbit - det er en kopi av en av svært få (fire?) som ble konvertert til fullfrakter. Denne endte forøvrig sine dager i Roswell NM hvor den sist ble observert i 2003.

Så fine modeller! Morsomt med nærbilder!
Jeg samler også på 1:400. Må få lagt ut samlingen min her snart. Skam å si ligger alt nedpakket pga plassmangel, så det krever litt å få alle ut av eskene.

Min aller første flytur gikk i en Spantax 990. Et fantastisk fly. Jeg har AeroClassics-modellen med de "gamle" fargene, før de begynte med den skrekkelige fonten.

Morsomt med den DC8'ern til THAI/SAS. Først nå ser jeg at dragehodet til SAS ble til en "hongsa" i thai-livery. Hongsa er en mytologisk, svaneliknende skikkelse. Den lever videre den dag i dag i form av The Royal Barges, altså de kongelige seremonielle båtene. Den største og fineste er Suphannahongsa - den gylne svane.

Det ser ut til at denne svanen har nisselue på - er det spesielt for anledningen? :p

Här en gammal Boeing 732 i Spantax färger. Skala 1/100
/Hans

Attachments

• DSCN7074.jpg
    DSCN7074.jpg
    26.6 KB · Views: 234
Imponerende samling! Ble ikke så rent lite jaloux på de der ja!

Takk for du delte med oss!

BF:cool2

Finnes her, JetCollector:

Aeroclassics SAS (Old Livery) B767-300 1:400 Scale

Quantity in Basket: None
Code: ACSAS036
Price: $29.95
Status is: Available

Back