Har vi egentlig brukt for SAS?

BU-veteran

Newcomer
Alle vet at SAS ikke tjener penger, tvertimot. Men det gjør SASBraathens. Det er bare det at penga havner i "det store sluket", dvs i Sverige og Danmark for å finansiere driften der. Hvorfor kan ikke SASBraathens skille seg fra moderselskapet, og heller bli et helnorsk selskap, som tjener penger, og tør satse på direkte ruter i mye større grad fra norske flyplasser? Alle slike planer blir jo stoppet av moderselskapet. Bli en skikkelig konkurrent til bl.a KLM som jo flyr fra stort sett alle flyplasser i Norge av en viss størrelse. Jeg mener Norge hadde vært mye mer tjent med å løsrive seg og drive et norsk flyselskap på egne premisser, uten innblanding fra Stockholm.
Kanskje normenn da igjen ville velge å fly norsk??:up:

Ha Ha, nå skal jeg vedde på at denne tråden gir respons.

Min egen tanke er at SAS hadde gjort seg mye bedre om det bare var et sammarbeide mellom Sverige og Norge. Nå ser sikkert danskene rødt, men uten å gå få dypt inn i det argumenterer jeg med at jeg synes det danske markedet og CPH ligger for nært AMS, Frankfurt og andre store hubber. Jeg tror Nordmenn og Svensker hadde sett seg bedre med en tydligere NordEuropeisk HUB lik det Finnair ser potensiale i Vantaa i dag!

Og for dansker med to like konsonanter som nick er dette ikke for å begi meg ut på hvilket land som er best!

Det kommer jo an på hvor lang horisont man ønsker å ha både fremover og bakover.

Hm, for 4 år siden så var det SAS (og ikke SAS Norge) som reddet Braathens, og nå sier man takk for hjelpa adjøss ? .

Det er vel ikke slik at ingen Normenn flyr med SAS , men en håndfull individer her på forumet
ynder å tro det.

Sjekket flight status på OSL en fordmiddag her i denne uken, SAS (alle de SAS'ene) hadde hatt 80 avganger, DY hadde 17 på samme tid. Vil vel tro at det var endel Normenn ombord i alle de avgangene.

Prøv heller en litt annen tilnærming til "problemet"....

Trenger og trenger ... Man faar definere hva man vil ha. Enten et 'komplett' rutesystem, som man vel kan si SAS tilbyr - eller et lokalt system med forbindelse til en allianse.

For et lite marked, som jo Norge er, spoers det om ikke det beste ville vaere aa ha et frittstaaende SAS Braathens (i konkurranse med DY etc) tilknyttet en allianse (Star, Sky...) som betjener langruter og mer fjerntliggende destinasjoner.

Dette gir markedet den fleksibilitet og konkurransestyrke det trenger. Aa ha egne langhaulfly er mest en prestisjesak, og man boer nok kanskje se mer paa kostnader og loennsomhet enn prestisjen.

Mine 5c for aa faa et loennsomt flytilbud i Norge ....

Når SAS kjøpte Braathens skulle aksjonærene fått samme andel i Braathens som de hadde i SAS. Hatt Braathens på børs som et frittstående selskap. Da kunne de som ikke var interessert i Braathens selge seg ut. Enkelt og greit. Ikke hatt noen problemer med sammenslåing osv. Det hadde det norske markedet vært tjent med på sikt.

Jeg tror nok at et isolert norsk SASBraathens som opererte kun på Europa, og knyttet seg opp til en sterk alliansepartner ville klart seg like bra som SAS i dag. I dag ligger det altfor mye sperrer mellom selskapene om representasjon og om hvor forskjellige divisjoner skal ligge osv. Synliggjøring av nasjonale interesser osv.

Å ha et sterkt norsk basert selskap med fokus kun på å tjene norske kunder ville fungere mye bedre i lengden enn å ha et selskap som i prinsippet er styrt fra et annet land hvor interessene er helt andre.

Etter at SASBraathens ble eget selskap har rutetilbudet blitt betrraktelig bedre fra Norge, det skal sies til SAS`s fordel. Forut for dette var det enkelte medlemmer her inne på forumet som sa at det knapt var lønnsomt å drive rutene til London og Paris, for noe tull..... Det viser seg i ettertid at nordmenn også vil ha direkte forbindelser ut i verden, noe de nå viser til fulle å benytte seg av. Dette er gledlig!

Jeg ser ikke på SAS som et virkelig globalt selskap i dag. Føler SAS falmer mer og mer for hvert år som går og at det kanskje om noen få år er redusert til et nisje-selskap som kun satser på Asia som Finnair eller Nord Amerika som Icelandair. I sånn situasjon er vi like tjent med et norsk selskap som flyr oss til en stor hub eks. AMS, LHR eller FRA hvor vi onestop kan komme oss til alle verdens hjørner. Det gjør vi dessverre ikke via CPH engang i dag.... og der står vi!!

Det man altså søker er et "SAS Braathens" med stor handlefrihet, handlefrihet får man gjerne innen store konsern når man leverer resultater ((slik vel f.eks WF er et eksempel på ) , slik at man da kan håpe at BUSK kan operere relativt selvstendig vs SAS group slå lenge de leverer $$, og kan da muligens komme i en posisjon hvor de kan jobbe tettere mot LH og United/AC , siden vi vel alle har spådd SAS intercont down the drain innen kort tid.

Er ikke dette farlig likt debatten rundt SAS og Braathens for fire år siden? Noe av dette har definitivt gått ut på dato, men hovedbudskapet gjelder fortsatt: SAS med datterselskaper er stor i den lille andedammen, men liten, veldig liten, i den store. SASBraathens er enda mindre.

Vi lever i en stor verden og selv om vi er en avkrok må vi forholde oss til den (på tross av eventyret som nå skrives på Soria Moria). Verden har forandret seg kraftig siden årtusenskiftet. Men globaliseringen (på den måten at de rike landene handler mer med hverandre og stenger de fattige ute-og det kaller vi rike bra) fortsetter. Dette gjelder også innen luftfarten. Hvis vi ønsker oss et lite, ubetydelig regionalt flyselskap (i en større sammenheng) trenger vi ikke gjøre annet enn å legge ned SASBraathens. Vi har Widerøe. Trenger vi noe annet? Om vi da kommer oss ut av Norden blir en annen sak. Men hvem bryr seg om dét bare det er billig?

Jeg glemte en ting: Norwegian er så vidt jeg vet, norsk. De flyr jo også til utlandet. Hva er det jeg ikke forstår her?

Norwegian har vel overtatt statusen som flaggbærer etter at Braathens ble skandinavisk.

Med mindre noen rike onkler bestemmer seg for å kjøpe fri SAS Braathens tror jeg ikke at det er noen overhengende fare for at SAS bare skal slippe Braathens fri helt uten videre. :up:

Gir bedre pris ... ???

Selg skiten til Kjos - slaa den sammen med DY - bygg opp samarbeid med Skyteam og faa en skikkelig vinner!! Da faar vi garantert Oslo-Atlanta, ogsaa!! :nor :musikk :nor

Og nei - jeg har ikke drukket ...... :smokin

Originally posted by LN-MOW
Gir bedre pris ... ???

Selg skiten til Kjos - slaa den sammen med DY - bygg opp samarbeid med Skyteam og faa en skikkelig vinner!! Da faar vi garantert Oslo-Atlanta, ogsaa!! :nor :musikk :nor

Og nei - jeg har ikke drukket ...... :smokin

Kanskje det hadde vært noe. Kanskje ikke Kjos alene, men med flere. Fred Olsen, Olav Nils Sunde & Co.

Jeg synes allerede det er tegn på gang for at en SAS splittelse er mulig, dog lengre frem i tid. Oppsplittelsen av SAS i nasjonale (interkontinental) enheter, har ført til en veldig sterk synliggjøring av hvem som gjør det bra, og hvem som ikke gjør det bra.

Når SE og DK strever, og har en vanskelig konkurranse situasjon, og i tillegg har hatt en pågående kutt strategi i de siste fire årene, så står vi snart igjen med ett norsk selskap som driver det bra mens søsterselskapene hele tiden krymper.

Har stor tro på at DNL gjenoppstår som selvstendig selskap.

Argumentet og hovedgrunnen for å samarbeide de tre landene i mellom for å danne SAS, ses ut til å stadig bli visket ut, og motvirke selskapet SAS, kostnadene er større pga tre store hubs veldig nærme hverandre, fagforeninger i drøssevis med sprikende krav og avtaler, som fører til indre misnøye og uro.

Det er bare ett tidsspørsmål, det er i hvertfall min mening.

Originally posted by LN-AFG
Jeg synes allerede det er tegn på gang for at en SAS splittelse er mulig, dog lengre frem i tid. Oppsplittelsen av SAS i nasjonale (interkontinental) enheter, har ført til en veldig sterk synliggjøring av hvem som gjør det bra, og hvem som ikke gjør det bra.

Når SE og DK strever, og har en vanskelig konkurranse situasjon, og i tillegg har hatt en pågående kutt strategi i de siste fire årene, så står vi snart igjen med ett norsk selskap som driver det bra mens søsterselskapene hele tiden krymper.

Har stor tro på at DNL gjenoppstår som selvstendig selskap.

Argumentet og hovedgrunnen for å samarbeide de tre landene i mellom for å danne SAS, ses ut til å stadig bli visket ut, og motvirke selskapet SAS, kostnadene er større pga tre store hubs veldig nærme hverandre, fagforeninger i drøssevis med sprikende krav og avtaler, som fører til indre misnøye og uro.

Det er bare ett tidsspørsmål, det er i hvertfall min mening.

Jeg tror SAS ville hatt stor nytte av å bli splittet opp i nasjonale enheter igjen. Da ville de fått blanke ark og mulighet til å rebrande og restrukturere det kaoset som mange anser SAS som idag. Hvis Norges avdeling hadde tatt navnet DNL (Norwegian Airlines på engelsk?) ville det etter min mening vært topp. Navnet har en historie samtidig det ville hatt en "uskyld"; noe annet enn SAS-navnet som, beklagelig, er lite populært i Norge.

La dem overta SAS Braathens sine 737NG og F50, og vi har et nytt Norsk flyselskap.
:up:

Du verden (eller kan man si Du norge?) Skulle SAS Sverige beholde WF på det norske markedet da?

P.A. Viking... Nå er jeg riktignok ikke noen eksperet på dette ommeråde, men jeg har sett flere ganger at mange sitter med en oppfatning at
for 4 år siden så var det SAS (og ikke SAS Norge) som reddet Braathens...
og dette mener jeg er en helt feil framstilling. Dette var en ren business bestemmelse og ikke noen "redningsdåd"... og var sett på som en strategisk invistering. Det samme var tilfelle med SAS og Continental tidlig i 90 årene... men den investeringen var ikke like vellykket. SAS tapte de aksjene, men det de fikk ut av dette var å skifte operasjonen fra JFK til EWR som hadde mange flere connections den gangen. Noen år senere kom Air Canada inn og gjorde det samme... og de tjente hundretusenvis av $$$ på aksjene sine...!

For dere som følger med her borte så var mange under den oppfatningen at AA "reddet" TWA også... man da sparekniven kom var de fleste TWA ansatte de første ut døren og St. Louis operasjon ble nedlagt.

Om SAS skulle brytes fullstendig opp i de enkelte operasjonene har jeg ikke noe formening om, men jeg vet etter vel 20 år i denne industrien at det er vansklig nok å styre "en" operasjon... og skal man da ta hensyn til en masse andre avtaler, kontrakter, nasjonale og personlige følelser osv. i tillegg, som ikke har noen direkte tilknytning til operasjonen, så stiller man med et handikap... :( Dette er ren business, og klare man ikke å omstille seg til et skiftende marked, og ikke lenger er støttet direkte eller indirekte av lokale myndigheter, vil man ikke overleve.

Mine 2c... ;)

Dag

Back