Har valget betydning for flybransjen?

robertaas

Helgeturekstremist
Medlem
Siden valget er over tør jeg stille et muligens betent spørsmål om valget vil ha noen betydning for rammevilkårene for flyselskapene, de som jobber i bransjen eller for passasjerene?

Bortsett fra enkelte partier som har ønsket å så godt som forby flyreiser, men som ikke fikk noen innflytelse på Stortinget gjennom dette valget, har det egentlig vært noen forskjell mellom de andre partiene?

Godt spørsmål. Det eneste jeg har plukket opp er at Høyre bekreftet at de heller ikke ville endre utlendingsloven for Norwegian.

MDG med sitt ene mandat får i hvert fall ikke gjennom en egen flyskatt på 600 kr i Sør-Norge. ;)

Den nye regjeringen vil vel lettere kunne gi grønt lys til Arendal lufthavn Gullknapp. Sitat fra hjemmesiden:

25. juni 2012 sendte Arendal lufthavn AS søknad om endret konsesjon til Luftfartstilsynet. Luftfartstilsynet kom 19. mars i år med en positiv innstilling i saken. Konsesjonssøknaden ble så oversendt til Samf.dep. for endelig avgjørelse.

Stortingsreprsentant Ingebjørg Godskesen (FRP) stilte i Stortinget spørsmål til Samf.minister Marit Arnstad om når søknaden ville bli behandlet. Ministeren svarte at departementet er godt i gang med å behandle saken og tar sikte på en avgjørelse i løpet av høsten 2013.

NHO Luftfart og Avinor er i sine høringsuttalelser negative til at det gis konsesjon til flyplassen. Dette begrunnes mellom annet med at en er bekymret for fremtidig rutetilbud på Kristiansand lufthavn, Kjevik.

Aust-Agder fylkeskommune, fylkesmannen i Aust-Agder samt kommunene Arendal og Froland er positive til konsesjonssøknaden.

Blir også interessant å se hva Staten vil gjøre de neste årene med sin eierandel i SAS og om et regjeringsskifte vil ha betydning for den diskusjonen.

Blir også interessant å se hva Staten vil gjøre de neste årene med sin eierandel i SAS og om et regjeringsskifte vil ha betydning for den diskusjonen.

Problemet her har vært og er å finne kjøpere. Selv Giske har jo vært villig til å selge

Men tilbake til trådstarters spørsmål: Mest sannsynlig svært lite

Tipper ganske lite, med mindre Sandberg blir samferdselsminister ;)

Høyre har vel programfestet at det skal kunne legges opp til flere private lufthavner om det er ønskelig.

Etter å ha kritisert privatflyfesten til Jonas & Jens, vil det bli interessant å se om de borgerlige klarer å moderere bruken noe. Det vil i så fall gå utover flyutleierne. Tror for øvrig de borgerlige er fornøyd med å slippe å ta stilling til bonuspoeng innenlands, og jeg anser det som helt usannsynlig at de vil forsøke å på ny komme opp med et forbud mot poengopptjening innenlands.

Ingenting som tyder på noe annet, so far.

TCAS: jo, Sandberg vil legge ned flere av flyplassene på kortbanenettet.

Den nye regjeringen vil vel lettere kunne gi grønt lys til Arendal lufthavn Gullknapp. Sitat fra hjemmesiden:

Det er ingen ting som tyder på at en enslig stortingsrepresentants spørsmål i spørretimen skal taes til inntekt for ei ny regjerings flyplasspolitikk.

Enig med de fleste andre, at dette regjeringsskiftet betyr fint lite for flybransjen i Norge.

Jeg tror kanskje det er andre overordnede regler som kan få større inngripen på norsk luftfart enn hva et stortingsvalg medfører (og en tidligere prosessoperatør fra Nord-Trøndelag kan stelle i stand). Hvis dere ikke har sett forslaget til statsstøtte til flyplasser og flyselskap fra European Commision, så får dere ta en titt på den her:
http://ec.europa.eu/competition/consultations/2013_aviation_guidelines/aviation_guidelines_en.pdf

Denne har potensialet å velte hele finansieringsordningen til flertallet av norske flyplasser.

Tror i hvertfall man slipper å bekymre seg for nye miljøavgifter med en regjereing dominert av Høyre og Frp.

MDG med sitt ene mandat får i hvert fall ikke gjennom en egen flyskatt på 600 kr i Sør-Norge. ;)

Er det programfestet? Det er det latterligste jeg har hørt siden forslaget om parkeringsrestriksjoner på Forus...

MDG vil jo også legge ned flytrafikken mellom OSL-BGO, OSL-SVG og OSL-TRD, og heller satse på jernbane. Måtte de aldri få inn mer en ett mandat!

Valget vil få en betydning hvis det oppstår en ny SAS-krise i løpet av de neste fire årene. Høyre og spesielt Frp har vært tydelige på hva de ville og ikke ville ha gjort. Ingen av partiene som kan inngå i en mulig ny regjering har varme følelser overfor SAS.

Jeg tror kanskje det er andre overordnede regler som kan få større inngripen på norsk luftfart enn hva et stortingsvalg medfører (og en tidligere prosessoperatør fra Nord-Trøndelag kan stelle i stand). Hvis dere ikke har sett forslaget til statsstøtte til flyplasser og flyselskap fra European Commision, så får dere ta en titt på den her:
http://ec.europa.eu/competition/consultations/2013_aviation_guidelines/aviation_guidelines_en.pdf

Denne har potensialet å velte hele finansieringsordningen til flertallet av norske flyplasser.

Siden hverken AVINOR eller noen norske lufthavner mottar statsstøtte, men kryssubsidieres av Avinors egne midler får dette EU-dokumentet intet å si for finansieringen av norske lufthavner.

En avvikling av taxfree-salg derimot..... Men det har vel ingen av de nye potensielle regjeringspartnerne på programmet, såvidt jeg vet.

Wig-wag, jeg snakker ikke om drift, men investeringsbiten. Opptak av lån for f.eks. en utbygging av en flyplass med mer en 5 millioner passasjerer skal være på kommersiell basis, og selv en garanti fra en statlig eier vil bli sett på som subsidie og dermed være ulovlig. FrP har vært talerør for statlig investering i infrastruktur, men innen luftfarten vil det være uhyrlig vanskelig uten å bryte de forordninger EC ønsker å sette i verk.

Back