• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Har Svenskene C17 Globemaster

Hei stemmer det at det Svenske forsvaret har en C17 Globemaster?

Grunnen til at jeg spørr er at jeg ser det skal stille ut et slikt fly på slystevnet i Göteborg i slutten av august. Og det står ved Forsvarsmakten.

Men jeg var virkelig ikke klar over at svenskene hadde så digre transportfly.

SVerige har vel ikke deres egen C17..
Men de har del i de europæiske C17 baseret i Ungarn,,tror jeg nok.
Husker det ikke så nøje om det er en NATO ting eller en EU ting
Hilsen
Ole

SVerige har vel ikke deres egen C17..
Men de har del i de europæiske C17 baseret i Ungarn,,tror jeg nok.
Husker det ikke så nøje om det er en NATO ting eller en EU ting
Hilsen
Ole

Takk, det må vel isåfall være i EU regi. Siden Sverige ikke er med i Nato. Stod ihvertfall at det var Forsvarsmakten som hadde ansvaret.

Mener at have læst at der er skandinaviske piloter tilknyttet C17 projektet
Hilsen
Ole

Detta har väl varit uppe tidigare på forumet ? Sverige är ett av de deltagande länderna i operationen av tre C17 via Strategic Airlift Capability/Heavy Airlift Wing med bas i Ungern (Papa Air Base).

Takk, det må vel isåfall være i EU regi. Siden Sverige ikke er med i Nato. Stod ihvertfall at det var Forsvarsmakten som hadde ansvaret.

Det er NATO, men Sverige og Finland er også med i prosjektet. Sverige er faktisk nest største deltaker og har disponerer 550 flytimer med C17 maskinene i året, til sammenligning mot Norges 400 timer

Var på Papa AB i fjor og må si de maskinene er store! Både innvendig og utvendig! Det stod linet opp to stykker nese mot nese og da var lille DA-20 ikke mye å skryte av :P

Sverige er "nesten" med i NATO gjennom Partnership for Peace eller hva det heter nå. De har et nært samarbeid med sin tidligere "fiende" Norge på flere nivåer.

Dersom det kommer C-17 innom så er det fra sammarbeidet de har med NATO.

Det står forøvrig også "* Deltar om möjligt utifrån Försvarsmaktens beslut/pågående insatser" som kommentar på den.

Back