Har Ryanair ACARS (CPDLC)?

Re: Har Ryanair ACARS (CPDLC)

De flyver vel bare under FL290 og så blamer de myndighederne fordi de bruger extra fuel:colgate::colgate::colgate:
Hilsen Ole

Vi har pr øyeblikk ikke ACARS operativt i noen fly, og kan således ikke bestille wx printout eller ha contact med company, og heller ikke motta digitale klareringer i Maastricht :)

Det har vært montering av ACARS i et par fly, og det legges for tiden opp til montering for å møte kravene. Jeg vil uten å vite noe nøyaktig anta at det blir en ren ATC sak med digitale klareringer, og i ytterste fall kontakt med company, men absolutt ingen mulighet til å hente vær :)

Nå vet jeg ikke mye om dette, men hvorfor ikke legge tilrette for wx om ACARS først skal monteres og implementeres? Er det såpass store kostnader for å legge inn en slik funksjon? De flightcrewene jeg har snakket med om ACARS virker fornøyde med å slippe å bruke radio for å ringe opp ops, få wx/atis, etc.

Crewene er nok meget fornøyde, men slik jeg har oppfattet ting, så er det en kostnad pr service request via ACARS, og det er nok i tilfelle denne FR ikke er interessert i... Vi skal forsåvidt inn i Lufthansa sitt LIDO i vår, og der er det et par ting som visstnok skal implementeres mot ACARS

Crewene er nok meget fornøyde, men slik jeg har oppfattet ting, så er det en kostnad pr service request via ACARS, og det er nok i tilfelle denne FR ikke er interessert i...

Hos oss er det en viss datamengde som er inkludert i avtalen. Såvidt jeg vet er vi ikke i nærheten av nå denne mengden. Det det har vært noe usikkerhet om er hvorvidt det er ekstra kostnad om man får vær fra plasser som ikke har D-ATIS, siden det har blitt sagt at da blir ingitt manuelt til ekstra kostnad.

Liten update: Det blir ingen ACARS i Ryan sine fly, på tross av at funksjonaliteten er der i utstyret som monteres. CPDLC blir derimot tilgjengelig ettersom det blir et krav i nær fremtid. Som antatt dreier dette seg om driftsøkonomi, og ikke mulighetene i utstyret Ryan har investert i

Det var synd. Det er god hjelp i hverdagen å kunne bruke ACARS. Det er selvfølgelig ikke kritisk, men når man har dårlig vær, diversions, tekniske problemer, etc. så er det godt å ha.

Back