Har Norwegian egne bagasjeregler på Gardermoen?

Dag Viking

ScanFlyer Mile High Club
Har Norwegian egne bagasjeregler på Gardermoen?

Skulle fly fra Oslo til Bergen i dag, og med sommer-rutetider passet det best å fly med Norwegian. Automaten ville ikke sjekke meg inn (men det er en annen historie), så måtte sjekke inn manuelt. Overraskelsen var stor når jeg fikk beskjed om at bagen måtte sendes som spesialbagasje. Dette ga en total-tid på innsjekk og bagdrop på 30 minutter. Denne bagen har vært med på mellom 100 og 150 flighter de siste 4 årene, så spørsmålet er som følger:

Er det nye regler på Gardermoen, eller har Norwegian andre regler for hva som må sendes som spesialbagasje enn andre selskap?

Så får vi se hva som blir enden på visa, om jeg bytter bag eller flyselskap neste gang jeg skal på tur.

Re: Har Norwegian egne bagasjeregler på Gardermoen?

Du kan jo begynne med å forklare hvordan type bag det er, da blir det litt enklere å gi deg et svar.

Bagen er en duffelbag på ca 60 liter, vekt på 9kg

Har opplevd å måtte levere en sportsbag til spesialbagasjen (regner med at det var på grunn av skulderreima), men det var på CDG.

Sikkert på grunn av løse remmer. Slike er notoriske til å sette seg fast i bagasjeanleggene. Derfor bør man alltid ta av elle remmer som kan tas av før man sender en slik bag.
Mange steder har man 'tubs', men remmer har likevel en tendens til å henge over kanten ..

Ikke OSL akkurat, men sist jeg var på MAN med en gjeng besøkende så måtte alle med duffelbags levere baggasjen på spesialbaggasje. Det var med SAS.

Baggasjeanlegget på OSL er kjent for å voldta bagger, spesielt NorthFace o.l. Er nok derfor innsjekspersonalet ikke helt følte seg bekvem med å sende den 'the long way', men rett ned i oversizebingen.
Men for all del, om du hadde insistert å skrevet under på at du tok på deg det hele ansvaret selvom bagen din ikke dukket opp i andre enden, hadde du sikkert fått lov å sende den på vanlig bånd? :)

Last edited:

Alle flyplasser har sine lokale regler gjeldende bagasje, og det er en følge av flyplassens og bagasjehåndteringsanleggets størrelse og utforming, ikke som en definisjon som spesialbagasje i seg selv. Man kan jo ikke forvente at et helautomatisk bagasjeanlegg på storflyplass blir håndert på samme måte som på en liten plass som f.eks. Rørvik.

Det gjør det selvfølgelig litt vanskelig å gjøre noe med.

Det er noen remmer på bagen ja, men de har aldri blitt slitt av. Bagen har nok nærmere 50 avganger fra OSL tidligere, men som regel i plast-balje. Jeg måtte også signere før jeg fikk sendt den som spesialbagasje i dag.

Det er noen remmer på bagen ja, men de har aldri blitt slitt av. Bagen har nok nærmere 50 avganger fra OSL tidligere, men som regel i plast-balje. Jeg måtte også signere før jeg fikk sendt den som spesialbagasje i dag.

Norwegian har ikke plastbaljer på den normale insjekkingen(bagdropp/manuel). Derfor du må til spesialbagasjen. Det samme gjelder med type backpacker som må knytes og stroppes før de kan sendes ned. Remmer hektes ofte fast på vei ned til PMZ, og da stopper båndet i mange timer om man er uheldig.... Jeg jobber tilfeldigvis på insjekk i Norwegian så det er bare å spørre om man lurer på noe om bagasjeregler etc :)

Norwegian har ikke plastbaljer på den normale insjekkingen(bagdropp/manuel). Derfor du må til spesialbagasjen. Det samme gjelder med type backpacker som må knytes og stroppes før de kan sendes ned. Remmer hektes ofte fast på vei ned til PMZ, og da stopper båndet i mange timer om man er uheldig.... Jeg jobber tilfeldigvis på insjekk i Norwegian så det er bare å spørre om man lurer på noe om bagasjeregler etc :)

Vel fremme på spesialbagasjen fikk jeg beskjed om at det ikke var nødvendig med platbalje, og heller ikke at noe annet måtte gjøres med bagasjen. I det store og hele litt pussig, men man gjør jo som man får beskjed om.

All bagasje som blir sendt fra den "normale" innsjekkingen havner i egen plastbalje. Og jeg har tilfeldigvis vært i op-sentralen for bagasjeanlegget på OSL :-) Og det er heller ikke remmer som hekter seg fast som er den vanligste grunnen til drifststans. Men derimot kapasiteten til anlegget, etterfulgt av brukerfeil.

All bagasje som blir sendt fra den "normale" innsjekkingen havner i egen plastbalje. Og jeg har tilfeldigvis vært i op-sentralen for bagasjeanlegget på OSL :-) Og det er heller ikke remmer som hekter seg fast som er den vanligste grunnen til drifststans. Men derimot kapasiteten til anlegget, etterfulgt av brukerfeil.

De sa det hektet seg fast på vegen ned på kurset jeg gikk på i hvertfall... Om det ikke hadde gjort det, så hadde jo rygsekk og andre ting bare blit sendt som normal bagasje ;)

Vel fremme på spesialbagasjen fikk jeg beskjed om at det ikke var nødvendig med platbalje, og heller ikke at noe annet måtte gjøres med bagasjen. I det store og hele litt pussig, men man gjør jo som man får beskjed om.

Mulig de sendte den ned til PMZ med heisen ;) Jeg er ikke helt sikker på hva de gjør der siden jeg aldrig har jobbet på Oversize/spesialbagsje før...

De sa det hektet seg fast på vegen ned på kurset jeg gikk på i hvertfall... Om det ikke hadde gjort det, så hadde jo rygsekk og andre ting bare blit sendt som normal bagasje ;)

Da vil jeg anbefale deg å ta med de som holder de kursene i RF med i PMZ en tur. Er nok å slå en knute på lange remmer, for å forhindre at de stikker utenfor plastbaljen som suser rundt i anlegget, og til rett binge. Har selv reist med ryggsekker og bager, alltid gått bra med å slå knute :-)

Da vil jeg anbefale deg å ta med de som holder de kursene i RF med i PMZ en tur. Er nok å slå en knute på lange remmer, for å forhindre at de stikker utenfor plastbaljen som suser rundt i anlegget, og til rett binge. Har selv reist med ryggsekker og bager, alltid gått bra med å slå knute :-)

Det går selfølgelig å sende rygsekk ned, men da må de være stroppet å knytet som jeg har sakt litt lengere opp... Hadde man sendt de ned uten å ha vært knytet så hadde de kunne settet seg fast.(det de sa på kurset) :)

Man får prenta inn når man begynner at remmer o.l setter seg ofte fast i BHSen om det ikke sendes fra spesialbåndet, så i dette enkelte tilfellet var det nok en fersk ckin-agent som "played it safe" og valgte å sende Northface/HH duffelbaggen fra OZ. Selv om det ikke er noe problem fra det vanlige båndet...som du sier, bare knyt sammen løse remmer, så går det helt fint.

Kan også nevne at en liten del av grunnopplæringen i RF på trafikk foregår i PMZ, som bagasjesorterer ved bingene...alle har vært der og vet hva det dreier seg om.

Last edited:

Problemet at ting setter seg fast er sjeldent nå, og det er siden alle handlingsselskapene har vært flinke til å sørge for at ting sendes fra OZ.

Ulempen nå med OZ på G er at kapasiteten der går kraftig ned, spesielt når ting sendes fra OZ, ettersom de tar mye større bit av kapasiteten.

I tillegg er selvfølgelig ting aldri helt tipp topp når den værste rushen av sommerferien kommer.

Sender svært sjelden bagger/ryggsekker over 2kg på OZ ber bare PAP knytte eller drar taggen rundt slik at det holder seg sammen :)

Feste remmer med tag er en utmerket måte å miste tagen på. Hva skjer når stueren tar tak i en rem for å løfte baggen? Rip - så er baggen tagløs. Bag tagging 101.

Back