• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Har dette flyet enormt med medvind?

Enormt med medvind? Nei. Vinden er omtrent rett fra høyre, fra 273 grader og har en fart på 112 knop. Groundspeed er 487 knop, og ca 280KIAS.
Jeg vet ikke hvorfor standby-høydemåleren er off med 200 fot

Edit: 280KIAS er forresten helt vanlig for et fly i den høyden.

På dette bildet snakker vi vind! 168 mph i motvind, vi sneglet oss fra IAD til ORD med 744

Attachments

• P1010007.jpg
    P1010007.jpg
    70.3 KB · Views: 33
Skjønner ikke helt hva vinden har å si her, men uansett..

På FMC ser du at destinasjon er VHHH (Honky Kong :p) - OM dette flyet kommer fra Europa så er vel sjansen stor at den flyr over Russisk luftrom, og som de fleste vet så brukes det ikke feet der, men meter.

Dette kan være grunnen til at altimeter ikke ligger AKURATT på 37000.. (Det skal vel forestille 11400m)

Originally posted by Thomas

Dette kan være grunnen til at altimeter ikke ligger AKURATT på 37000.. (Det skal vel forestille 11400m)

Men stanby och vanliga skall väl inte ha en diff. på 200 fot för det?

BTW tack för SMSet slog på Svenska telefonen idag.

Ser på "tv-skjermen" at QNH er satt til 1022, mens den på den andre høydemåleren er satt til 1013. 1013 HPA brukes så vidt jeg vet [les: husker :) ], når man passerer transition-level og skal fly på flightlevels. Ser ut til at det er på veg opp fra FL 370, i og med at den kunstige horisonten viser ca. 5 grader climb. Dermed tror jeg ikke det er stor grunn til å blande inn i hvilken stats luftrom flyet p.t. befinner seg...

Men selvsagt, her finnes sikkert noen yrkesflygere som kunne ha forklart oss nyskjerrige litt av hvert..., etter at jeg har tråkket i den store salaten med begge beina:)

På glasset står det også STD, dvs at altimeter-setting på PFD også er 1013. På 744 er det en knapp man trykker når man passerer transition level for å bytte mellom standard og lokalt, slik at man slipper å skru settingen for hver gang. Da står den lokale settingen under STD, selv om det er STD som er aktiv.

Climb? Nei. VSI viser 0fpm, og dessuten er autothrottles i cruise-mode.

Men vertical speed er da 0ft/min, så den er nok ikke i climb.
5* opp er nok rett og slett fordi 747'en må ha den pitch'en for å holde høyden,
pga. høy vekt og lavere IAS, så må den ligge og 'streke' i vinden.

Originally posted by LN-SSL
....når man passerer transition-level og skal fly på flightlevels.

Mer korrekt...når man passerer transition ALTITUDE på vei opp, og tilbake til lokal QNH når man passerer transition LEVEL på vei ned :)

CL

Takker og bukker! Greit med nye ting man lærer..., og den siste der viste jeg egentlig, det var bare fingrene som gikk litt fort over tastaturet. :)

Originally posted by Thomas
På FMC ser du at destinasjon er VHHH (Honky Kong :p) - OM dette flyet kommer fra Europa så er vel sjansen stor at den flyr over Russisk luftrom, og som de fleste vet så brukes det ikke feet der, men meter.

Dette stemmer, bortsett fra at flyet er over Kina. (som også bruker meter)
Ser at flyet er 98 NM ute fra Jintang VOR.

Back