Håp for Rygge

Re: Håp for Rygge

Kan ikke se noe annet som logisk!!
Sameferdeseldepartementet eier Avionor, Avinor eier Gardermoen.
Hvis det blir ett nei kan jeg ikke skjønne at det er for noe annet en at de mener Gardermoen ikke skal få konuranse.

I tillegg er ikke 30 min om morran og 30 om kvelden mye mer støy for beboerne men har stor betydning for flyselskapene... Jeg er selv på rygge vær dag og støy fra E6 er ett mye større problem spør du meg!!

Desuten er det nesten ett krav at så folketette områder som Moss, Sarpsborg, Fredrikstad har en egen lufthavn når små steder som f.eks Molde har det!

I tilleg til en stor befolkning i østfold på ett relativt lite område sett med Norske øyne er det ikke mye lengre til Rygge en til Gardermoen.. Svenske byer kan også melde seg på faktisk, f.eks Uddevalla som ligger mitt mellom RYG og Landvetter.

Nå håper jeg bare politikerne får fingern ut å gir konsesjonen så På Tanberg & Co kan utvikle Rygge til oslos svar på Stansted;)

Svenske byer kan også melde seg på faktisk, f.eks Uddevalla som ligger mitt mellom RYG og Landvetter.

Endel svensk trafikk kan man nok få, men man kan ikke overdrive dette heller. Og Uddevalla er definitivt ikke midt mellom RYG og Landvetter. Uddevalla-GOT bør vel gå på ca 45 min kjøring, det har jeg aldri vært i nærheten i mellom RYG og Uddevalla. (og jeg har en ganske "bra" rekord Oslo-Gøteborg)

Last edited:

fant denne lille notisen på Rygges hjemmeside i dag.

" Rygge kommer under Oslo Metropolitan area
International Air Transport Association (IATA) godkjente i dag at Rygge legges inn under Oslo Metropolitan area. Godkjenningen er effektiv fra 8. mars 2008.
(08.01.2008) "

Noen som kan forklare litt mer utfyllende hva dette innebærer ?

At man ikke bare skal plages med flighter fra TRF når man søker på OSL på nettet, men at også enda en provinsflyplass skal dukke opp.

Oslo Metropolitan Area er nødt til å få en annen IATA kode enn OSL:baeh:71:

tja, det vil vel seie at dersom ein søkjer på Oslo i amadeus, så vil ein få fram både Oslo, Sandefjord og Rygge? LN-MOW, arrester meg gjerne her...

Til someone: kanskje litt overdrivelse fra min side, men langt er det i alle fall ikke... er mer fortvilelse fra min side at de ikke bare kan gi den konsesjonen... Rygge har ett enormt potensiale som Oslos Low Cost flyplass....

Det vil vel bety at hvis noen vil til Oslo så blir rygge regnet som en Oslo Flyplass.... akkurat som EWR er en New York flyplass! blir det ikke sånn??

Gardermoen - Oslo sentrum: 39.9 Km
Rygge - Oslo Sentrum: 57.6 Km

Tenk deg om litt før du skriver , Ja Rygge er en Provins flyplass, men hvem har noen gang brydd seg om 2 mil lenger/mindre om man finner en billigere billet..
Og når det er like bra vei begge veier ( To-felts E6 ) så er det i en reel sammenheng også....

Velkommen Rygge!

Tenk deg om litt før du skriver , Ja Rygge er en Provins flyplass, men hvem har noen gang brydd seg om 2 mil lenger/mindre om man finner en billigere billet..
Og når det er like bra vei begge veier ( To-felts E6 ) så er det i en reel sammenheng også....

Velkommen Rygge!

Det tar 1h+ å kjøre fra Oslo til Rygge og litt over en halv time til Gardermoen og langs E6 fra Oslo mot Rygge er ikke like bra. Fra Tusenfryd til Rygge er E6 bra, 100kmh så å si hele veien, men til Tusenfryd så er det for det meste bare 1 fil i hver retning og en del veiarbeid, og fartsgrensen ligger mellom 60 og 80. Dessuten så er det jo dyrere å kjøre den veien med bom som må passeres hver vei 20kr/passering pluss 10kr/passering inn til Oslo(Ring 3), mot 10kr/passering inn til Oslo når de skal til og fra Gardermoen

Men når det er sagt....så tviler jeg folk kommer til å bry seg om det for å spare 100kr

OT: LN-RMX you've got PM

Til OSL tar det 20min med toget, det gjør det ikke til RYG. Og fra Oslo er det ikke like bra veier til begge steder. Kjørt E18-Mosseveien i det siste?

Det tar 1h+ å kjøre fra Oslo til Rygge og litt over en halv time til Gardermoen og langs E6 fra Oslo mot Rygge er ikke like bra.

Enig i det meste du skriver bortsett fra at det ikke tar 1t+ å kjøre fra Oslo til RYG. Jeg bor/bodde på Oppsal og med bil bruker jeg 10min (ca30 mot ca40) lengre til RYG enn OSL. Uten bil er det selvsagt helt annerledes da det med kollektivtrafikken er tungvint å komme seg til RYG

Jeg tror ikke at dette får så stor betydning rent praktisk om ikke andre selskaper enn Norwegian og noen chaterselskaper skal bruke flyplassen.

(At Rygge inngår i Oslo Metropolitan area altså).

Last edited:

Uten bil er det selvsagt helt annerledes da det med kollektivtrafikken er tungvint å komme seg til RYG

11. februar starter Timeekspressen opp rutebuss hver time fra Bussterminalen i Oslo, og denne tar en time.
Det startes rutebuss fra Strømstad hver annen time, og fra Svinesund hver time.

Dessuten går det tog hver time fra Oslo og Halden, som stopper på Rygge stasjon, 4km fra terminalen, der det er gratis shuttlebuss til terminalen.

http://pub.ryg.no/filer/ryg.no/PDF/TIMEkspressen (norsk).pdf

Endel svensk trafikk kan man nok få, men man kan ikke overdrive dette heller. Og Uddevalla er definitivt ikke midt mellom RYG og Landvetter. Uddevalla-GOT bør vel gå på ca 45 min kjøring, det har jeg aldri vært i nærheten i mellom RYG og Uddevalla. (og jeg har en ganske "bra" rekord Oslo-Gøteborg)

45 min er selvfølgelig ingen normal kjøretid ut til Landvetter fra Uddevalla, men jeg tviler ikke på at det er noen norbaggar som har prøvd :wow:

Er til dels enig med plane-spotter om at RYG tiltrekker seg en del svensker både fra Bohuslän og Värmland.

Til orientering er avstanden fra Uddevalla til GOT 110km og til RYG 160km. Slik at skillnaden er kun 50km, og med Someones kjøreferdigheter lagt til grunn snakker vi bare om ca 20 min ekstra kjøring :colgate:

11. februar starter Timeekspressen opp rutebuss hver time fra Bussterminalen i Oslo, og denne tar en time.

For meg så er det fortsatt ikke et godt nok tilbud. Det som er det geniale med flytoget er at det normalt går verdt 10-minutt fra Oslo S og det betyr at jeg slipper å mase med å rekke en bestemt avgang og man kan også ta større risiko når det kommer til beregning av tiden.

45 min er selvfølgelig ingen normal kjøretid ut til Landvetter fra Uddevalla, men jeg tviler ikke på at det er noen norbaggar som har prøvd :wow:

Min feil. Undervurderte avstanden mellom Uddevalla og Landvetter og fant nå ut enn at det er betraklig lenger enn Uddevalla-Gøteborg (da kun E6 delen). :72:

Men fra man kommer på E6 ved Uddevalla til man svinger av ved Gøteborg, tar det ifølge viamichelin 45 min og er 80km. Så da var jeg uansett inne på noe, da viamichelin normalt er ganske konservative ang. tidsbruk, selv om Uddevalla-Landvetter nok er bortimot umulig på 45min

Midtpunktet mellom RYG og GOT er forresten Skee, for de som er lokalkjent

Enig i det meste du skriver bortsett fra at det ikke tar 1t+ å kjøre fra Oslo til RYG. Jeg bor/bodde på Oppsal og med bil bruker jeg 10min (ca30 mot ca40) lengre til RYG enn OSL. Uten bil er det selvsagt helt annerledes da det med kollektivtrafikken er tungvint å komme seg til RYG

Det er vel etter hvordan/hvor man kjører. Nå vet ikke jeg hvor Oppsal er, men jeg har kjørt flere ganger OSL-RYG (litt forbi RYG da) og jeg pleier da å bruke ca 1,5 time. Og når jeg har kjørt fra OSL via Oslo og videre på E18 vestover så har jeg brukt litt over en halvtime ned til Oslo S. 1 og en halv time minus en halv time blir i mitt hue 1 time

Oppsal ligger øst i Oslo, ca 10 min fra Oslo S. Ifølge viamichelin skal det ta 55 min fra meg til RYG (E6 hele veien unntatt de 5 første minuttene) og dette er ganske konservativt anslag.

Kjører man utenfor rushtiden tar det ca 1t45m fra Oslo til Svinesund

Huff... Om Rygge (som det sikkert vil gjøre) går inn under OSL city's airports, så håper jeg ikke KLM begynner på Rygge...
Det er et visst antall KLM pax som flyr til/fra TRF som plutselig kommer opp på OSL til ckin, også finnes det ingen ETKT/reservasjon på KL114x.... Hehe....
Det står jo bare OSLO AIRPORT på disse billettene (sikkert med TRP med ekstra små bokstaver)

Back