Handlingagenter og prioriteringer/standarder

Re: WGH overtar handling av Wizz Air i Norge (-OSL)

Hvorfor det?

Wizz Air kjører en "Ryanair-taktikk" der der de kjører handling hardt med bøter og straff om ikke får full prioritet. Det er pisken som gjelder i den type selskaper.

Dette går ut over de ansatte i handling og flyselskaper som da vil bli nedprioritert.

Har observert dette selv.

Wizz Air kjører en "Ryanair-taktikk" der der de kjører handling hardt med bøter og straff om ikke får full prioritet. Det er pisken som gjelder i den type selskaper.

Dette går ut over de ansatte i handling og flyselskaper som da vil bli nedprioritert.

Jeg er bakkesnsatt og jobber med både Wizzair, Ryanair og flere andre. Pisk? Jeg har aldri følt det sånn.
Selskapene har kontrakt om utførelse av spesifiserte oppgaver.
Vi skal for eksempel sørge for å ta overvekt av de som har overvekt. Vi skal påse at passasjerene overholder håndbagasjereglee. Vi skal ta betalt for innsjekk hvis de har valgt online check in, men kommer uten å ha sjekket de. Enkelt sagt, vi skal følge reglene selskapene har.
Jeg skulle ønske flere selskap var like påpasselige med regelverket de selv har. Så hadde man spart seg for mye plassproblemer med håndbagasje for eksempel.

Mvh
Imm

Jeg er bakkesnsatt og jobber med både Wizzair, Ryanair og flere andre. Pisk? Jeg har aldri følt det sånn.
Selskapene har kontrakt om utførelse av spesifiserte oppgaver.
Vi skal for eksempel sørge for å ta overvekt av de som har overvekt. Vi skal påse at passasjerene overholder håndbagasjereglee. Vi skal ta betalt for innsjekk hvis de har valgt online check in, men kommer uten å ha sjekket de. Enkelt sagt, vi skal følge reglene selskapene har.
Jeg skulle ønske flere selskap var like påpasselige med regelverket de selv har. Så hadde man spart seg for mye plassproblemer med håndbagasje for eksempel.

Mvh
Imm

Da jobber du nok ikke høyt nok oppe i systemet. Wizzair sender ut mistery pax for å ta agentene/leverandørene. Så det MountainDew skriver over medfører riktighet, dessverre.

Å ta betalt for online check-in, eller OLCI som det også heter på fagspråket følges nøye opp av selskapet. Her blir det også fakturert ut bøter om ikke tallene stemmer overens.

Race to the bottom.

Vel, min erfaring er at lowcost selskaper som Ryanir, Wizz, EasyJet etc er de som har kontroll på det de driver med. De har tydelige og klare regler, rutiner og oppsett. De stiller krav, men samtidig er de tydelige og har klare forventninger. Kan ta Ryanair som eksempel, de har høye krav om kursing og oppfølging av ansatte, og som de fleste vet så har det relativt klare og tydelige regler. For en handler så er det supert, det er ganske greit å forholde seg til. Og så lenge man leverer, så blander ikke selskapet seg inn.

Har ikke selv jobbet med Wizz, men vet litt om kravene deres før oppstart. Og det er helt klart de har et tydelig oppsett og klare forventninger.
Men som sagt ovenfor, da er det veldig greit å forholde seg til. Og når et airline har såpass kontroll, så er det lett for en handling agent å tilby korrekt service level.

Og for DY, så er det kun fordel at deres handler også handler type Ryanair og Wizz. De ansatte får erfaring med tydlige klare regler, og får god erfaring i å håndheve.

S

Da jobber du nok ikke høyt nok oppe i systemet. Wizzair sender ut mistery pax for å ta agentene/leverandørene. Så det MountainDew skriver over medfører riktighet, dessverre.

Å ta betalt for online check-in, eller OLCI som det også heter på fagspråket følges nøye opp av selskapet. Her blir det også fakturert ut bøter om ikke tallene stemmer overens.

Race to the bottom.

Regn ut hvor mye Wizz eller Ryanair taper i året hvis noen ikke følger 1-2 OLCI pr flight. Da hadde du hatt forståelse. Og det er ikke bøter, handler blir bare fakturert for det som man ikke har tatt inn, hvis man ikke kan forklare hvorfor det ikke er gjort.
Det er mye Mystery shoppers rundt på flyplassene, og det er helt greit. Som handler skal du levere korrekt til absolutt alle pax. Og sorry, de er ikke ute etter å ta noen, men ute etter å sikre korrekt tjeneste og service level. Er man redd for det, så burde man drive med noe annet.
Med de oppsett som leveres av disse selskapene så er det ikke noe hokus pokus å levere en grei tjeneste.

S

Race to the bottom.

Helt riktig. Jeg er "på gulvet" og er den som blir sjekket av mystery pax, med påfølgende rapport med skryt, eller ting som ikke er gjort etter gjeldende prosedyrer. KLM hadde tilsvarende, hvor stasjonene fikk "kroner" 1-5).

Slike ting er med på å forbere jobben.
Eksempelvis det å overholde håndbagasjeregler.
Vi har alle her opplevd å se folk komme inn i kabinen med både 2 og 3 håndbagasjer. Fordi ingen bryr seg om å overholde eget regelverk.

Man får ikke bot av verken Ryanair, wizzair eller andre for småting. Og man har konstruktiv kommunikasjon underveis. Det er ikke så galt som noen tror.
De er veldig proffe, stiller krav, og har god dialog.

Og ingen steder er dette vel verre eller mere opplagt enn på Stansted.

Man kan nesten få inntrykk her, av at alle andre enn RYR og Wizz har svært utydelige og rotete regler for handling-agentene sine. Fleksibilitet, skjønn og kundetilfredshet blir kanskje prioritert høyere hos de andre, som igjen kan virke som at det er rotete og inkonsekvent.

Det enkleste i verden er jo å være bastant. RYR og Wizz har heller ingen businessklasse eller transferpax (såvidt jeg vet?) eller andre «kompliserte» tilbud, noe som gjør «reglene» mye enklere å håndheve.

Fleksibilitet og «kompliserte» produkter på den ene siden, og strenge ufleksible regler med et svært enkelt produkt på den andre siden.

Som kunde ønsker jeg mest av den fleksible og «rotete» modellen ;-)

Det at tilbyderne av handling mange steder kjemper og gjør hva de kan for å få store kontrakter kan da ikke flyselskapene klandres for. Jeg vet ikke hvem som lager regnestykkene deres men at det telles knapper og glansbilder er der ingen tvil om og så krysser de fingrene og håper at det går på et vis med 2.8 ansatte mindre enn de egentlig skulle hatt osv. osv.

UK er et godt eksempel på det og her trenger ikke handling selskapene hjelp av hverken Ryanair, Wizz Air eller easyJet for å bevise at regnestykkene ikke fungerer i praksis. Jeg skjønner godt at selskap finner en stor pisk for å forsøke å opprettholde avtalen som handling selskapet faktisk med viten og vilje har inngått. De med den største pisken vil jo selvfølgelig vinne og få den beste "servicen" og sånn er det jo bare. Så har en jo tilbydere av spesialassistanse og fra dem har handling selskapene utrolig mye å lære om hvordan de kan gjøre ting enda verre :drunk:

Og for DY, så er det kun fordel at deres handler også handler type Ryanair og Wizz. De ansatte får erfaring med tydlige klare regler, og får god erfaring i å håndheve.

S

Og hadde DY faktisk fulgt egne regler og ikke gjort unntak hele tiden så kanskje de også hadde hatt tilsvarende drillet handling som det konkurrentene får fra samme selskap. Blir litt å kaste stein i glasshus når man klager på at andre selskaper faktisk følger reglene sine og man ikke gjør det selv.

Last edited:

Og hadde DY faktisk fulgt egne regler og ikke gjort unntak hele tiden så kanskje de også hadde hatt tilsvarende drillet handling som det konkurrentene får fra samme selskap. Blir litt å kaste stein i glasshus når man klager på at andre selskaper faktisk følger reglene sine og man ikke gjør det selv.

Er vel ikke DY som ikke følger egne regler, de har vel ikke egen handling;)
Er, iallefall en stund til, samme personal som sjekker deg inn enten du flyr DY eller W6

Er vel ikke DY som ikke følger egne regler, de har vel ikke egen handling;)
Er, iallefall en stund til, samme personal som sjekker deg inn enten du flyr DY eller W6

Nei det har de ikke, men de klarer ikke å a, gi klare beskjeder til handling eller b, faktisk følge opp egne regler.

Feks så kan handling si nei til en pax på gate eller innsjekk fordi reglene sier nei og så går de til billettkontoret og plutselig får ja etterfulgt av en sint samtale fra billettkotoret til handling som gjorde alt riktig. Da gir man opp...

Sånt får man ikke med FR eller W6. Der er det svart og hvitt og det er utrolig behagelig som handlingagent.

Forskjellen her er jo at for W6 og FR er OSL kun en utestasjon og at de sannsynligvis ikke har egne representanter på flyplassen bortsett fra en stasjonssjef som muligens har ansvaret for en hel region. MZ håndterer alle prosessene på flyplassen og får gjøre det i fred. For de som jobber på gulvet er jo det veldig behagelig, da de slipper å bli instruert av flyselskapet. Og, skulle noe være håndtert feil så hører sannsynligvis aldri den på gulvet om det, siden det håndteres høyere opp i organisasjonen når enn kundeklagen eller hva enn det skulle være kommer inn.

For DY sin del er jo OSL hovedsete, hvor de har eget billettkontor og øvrige administrative ansatte som jobber f.eks med å følge opp groundhandling. Det kan fort bli mange kokker og mye søl av sånt, spesielt under uregelmessigheter (kanselleringer, sene transferpassasjerer etc.) som kan medføre at den som jobber på gulvet, enten på innsjekk eller har ansvar for en avgang på gate kan føle seg overkjørt av selskapet. Veldig forståelig.

Jeg tror at Norwegian hadde gjort smart i å strømlinjeforme prosessene på OSL ved å ha egen handling slik mange selskaper har på sine HUBs. Koordinering er lettere, det er enklere for passasjerer (at de slipper å forholde seg til "du må ta kontakt med flyselskapet, jeg kan ikke hjelpe deg"), kostnadskontroll, ressursfordeling ved uregelmessigheter, tettere kontakt og felles forståelse med operations på FBU og mye, mye mer.

Last edited:
Back