Sales tax kommer i tillegg, ja. Skal du over og handle selv, eller kjøpe via nett? Hvis det siste så tilkommer 25% norsk mva, men skal normalt ikke få sales-tax. Husl også forskjellen på lader samt garantier m.v. ifht. Norge/EU når du handler i USA.
Prøver å finne ut hva som kan lønne seg.
Hadde jo vært greit med en tur over dammen og handla billig utstyr samtidig
Er snakk om objektiv som jeg har sett er noen tusen billigere der borte.
For ca 2 år sidan handla eg kamera, linse og linsefilter frå http://www.bhphotovideo.com -der prisen eg betalte i "kassa" var den prisen eg betalte -frakt og moms betalte eg etter levering på faktura frå UPS (leveringstid: 4 dager frå bestilling) -Ift pris i norge på det tidspunktet, sparte ca 12 %. Eg benytta meg av tollvesenets kalkulator for å finne korrekt pris.
Var på ORD og spurte tollkontoret der ang refusjon av de 8-10% sales tax, og de kunne opplyse om at det kun var staten Louisiana som opererte med noe slikt.
Var på ORD og spurte tollkontoret der ang refusjon av de 8-10% sales tax, og de kunne opplyse om at det kun var staten Louisiana som opererte med noe slikt.
Det er en svak mulighet å slippe sales tax om du kan bevise at du har bopel hvor det ikke er sales tax, dette er nokså vanlig i vår delstat Washington i og med at Oregon ikke har sales tax. Mine svigerinner/svogere/svigerforeldrene gjør dette til stadig (ofte på våre vegne - de er jo italienere og det er en del av DNA koden deres å slippe unna "unødvendige" avgifter og gebyrer (Kjos du har ennå ikke møtt mafiasjefen ;-) )
Butikkene er ikke glad i det, men de har alle de skjemaene som må fylles ut. Dette er nok vanskelig på østkysten da det er få stater som ikke har sales tax igjen - og Oregon er kanskje ikke førstevalget på en "handletur" ;-)