Handelskrig og flybransjen

Det blir for enkelt å se på at tollsatsen er xx%.
Hvordan planlegge næringsvirksomhet når rammebetingelser forandres drastisk over natten uten at det finnes en plan. Hva skjer hvis en venn smeller til deg og blir truende, er alt ok når han ikke slår?
Når trump vil ta over Canada og ilegger 25% toll, så er det å beregne virkningene av tollen som er problemet? wtf
 
Regner med at politisk kontroll over flybransjen i Kina er såpass sterk at dette betyr bom stopp for alle Boeing-levanser.
 
Regner med at politisk kontroll over flybransjen i Kina er såpass sterk at dette betyr bom stopp for alle Boeing-levanser.

Bom.

https://www.cbsnews.com/news/china-boeing-orders-halt-to-jet-deliveries-bloomberg-trump-tariffs/

The Chinese government has told the country's domestic airlines to stop accepting deliveries of Boeing jets as a trade war between the world's two largest economies escalates, Bloomberg News reports.

China is also instructing its carriers to stop buying airline parts and other components from U.S. companies, according to Bloomberg, which cited people familiar with the situation.
 
Kina har vel også mer eller mindre kommet med et pålegg om stopp av deler for Boeing fly fra USA. Men ser også det sendes 737 maskiner som er delmontert i Kina tilbake til USA om dagen.

Men så er spørsmålet, hvordan ekskaleringen her påvirker annen flyproduksjon, da f.eks Comac 919 jo ikke bare er lokalt laget.

https://leehamnews.com/2025/04/15/china-bans-boeing-us-parts-imports-in-tariff-war/

China bans Boeing, US parts imports in tariff war

C919-Parts-Sourcing.png
 
Den enes død, den andres brød.

https://airinsight.com/india-weekly-india-benefits-from-boeing-china-tensions/

Indian carriers Akasa Air and Air India Express are expected to benefit from escalating US-China trade tensions, which have prompted several Chinese airlines to reject or even return Boeing aircraft.

One report suggests that as many as 20 additional Boeing planes could be redirected to India this year due to the fallout, and added that Boeing delivered 13 737 MAX jets and three 787 Dreamliners to Chinese carriers in the first quarter of 2025
 
Delta pauser nå leveringer av fly fra Europa og Kanada, inntill de finner en løsning på tollen som nå har dukket opp.

https://aviationa2z.com/index.php/2025/04/10/delta-stops-airbus-a350-orders-amid-trump-tariffs/

Ser ut som de må ta fram et gammelt ludotriks. Først sørge for at flyet ikke er "nytt", som å fly det via Japan f.eks. Også bruke det på internasjonale ruter. Det løser problemer for A350 og A330

https://onemileatatime.com/news/delta-avoiding-tariffs-airbus-planes/

By first flying the plane to somewhere outside of the EU before flying it to the US, the plane is no longer considered new
The airline will then exclusively use the plane for international flights, and therefore the plane is never actually imported to the United States
 
Ligger ikke Boeings sentrallager i AMS? Det tolles vel isåfall inn dit. Men kunden får sikkert påslaget på regningen ...
 
Ligger ikke Boeings sentrallager i AMS? Det tolles vel isåfall inn dit. Men kunden får sikkert påslaget på regningen ...

Gitt de faktisk importeres dit.

Ellers blir det fort flere nye MAXer på norsk register da.
 
Mistenker at det enten blir en flat 10%-avgift til hele Europa eller at Kjære Leder dropper hele greia ... uansett bare søl og rot ...


Nå er det gjerne importerende land som etter toll, ikke eksporterende.
 
Back
Top