Håndbagasje og overvekt (sårbar bagasje)

Re: Håndbagasje og overvekt (sårbar bagasje)

Takk for kreative innspill. Noen som vet noe om forholdene på flyplassen i Valencia Spania? Er de like rigide der? Jeg klarer meg fra Norge til Spania via en venn jeg reiser med, men reiser videre fra Valencia alene. Er det vanlig å veie håndbagasjen der?

Takk for kreative innspill. Noen som vet noe om forholdene på flyplassen i Valencia Spania? Er de like rigide der? Jeg klarer meg fra Norge til Spania via en venn jeg reiser med, men reiser videre fra Valencia alene. Er det vanlig å veie håndbagasjen der?

Som folk har sagt - regelen er 10 kg hos Ryanair. Har du med mer kan du risikere å ikke få med deg bagasjen inn i flyet uansett hvilken flyplass det er. Ønsker du overhodet ikke å gamble på det så ikke pakk mer enn 10 kg i håndbagasjen.

Tror jeg ingen kan svare på ;). Tilbake til gardering og da kan du fylle opp kjøpt koffert med god Serrano og annen god mat.. Det hadde jeg gjort..:)

I Valencia veide de koffertene ved ombordstigning, så vidt jeg husker. Men jeg hadde jo selvsagt innsjekket koffert FRA Valencia, full av serrano og annet snacks..

Har flydd FR veldig mange ganger og som nevnt er det hips om hap! Er primært koffertmålet de går på, jeg har flere ganger fra hhv, STN,LGW,BCN,DUB,KRK,TLL osv hatt godt og vel 15kg uten å betale ett rødt øre ekstra tiltross for at jeg har måtte plassere den i "mål-boksen". Men jeg har sett folk kle på seg mer klær for å kvitte seg med kg, meg selv inkludert i tillegg til at jeg har hatt ting hengende rundt halsen (Sko) og kneppet igjen jakka, har også hatt diverse tyngre ting i lommene. Er snakk om at du bare skal bære de fra gate og inn på flyet, bare ha en ekstra pose i kofferten som du kan legge det tilbake i når du er ombord,så er bare å være kreativ :)

Det er laptopen som gjør utslaget. Men kanskje det finnes et slags plagg man kan putte den inn i (15 tommer)? Så at det fantes jakker som passer med Ipad, men laptop veier jo 3 kilo og er endel større.

Kanskje det ville være greiest å sende en vanlig bagasje, og putte Noe fra håndbagasjen over i den?

Det egentlig avhenge om flyplassen. Og så vidt jeg har sett, kun lave lavprisselskapene (Ryanair, Wizzair; Jetair) kontrollere vekten og storrelse. Norwegian har aldri kontrollert meg. Lavprisselskapene har aldri sjekket vekten av bagasjen min i Rygge, men noen ganger på forskjellige steder som Charleroi (Belgia), Dublin (Irland) og Girona (Spania). Jeg har ikke fløy fra Valencia, men jeg ville ikke prøve å være ute av grensene der, med mindre hvis du kan kaste bort alt som er ute av grensen.

Det avhenger også av flyplassen, men de kan sjekke både før passering sikkerheten og etter. De vil sjekke om bagasjen har rett størrelse, vekt og hvis alt er i en bag. Hvis du kler deg tonnevis av klær og sette tunge ting i lommen det aldri har vært et problem (jeg gjorde det noen ganger = D).

Vær også oppmerksom på at i de fleste av flyplassene på en pose eneste begrensningen omfatter duty free! Angivelig det ikke gjelder for Norge (sannsynligvis fordi det meste av inntektene til de små flyplassene her er fra dutyfree salg = D)

Kanskje det ville være greiest å sende en vanlig bagasje, og putte Noe fra håndbagasjen over i den?

Det MÅ da gjøre dette til en lettere og hyggeligere tur? Du har vel umulig KUN elektronikk i håndbagasjen?

Det egentlig avhenge om flyplassen. Og så vidt jeg har sett, kun lave lavprisselskapene (Ryanair, Wizzair; Jetair) kontrollere vekten og storrelse. Norwegian har aldri kontrollert meg. Lavprisselskapene har aldri sjekket vekten av bagasjen min i Rygge, men noen ganger på forskjellige steder som Charleroi (Belgia), Dublin (Irland) og Girona (Spania). Jeg har ikke fløy fra Valencia, men jeg ville ikke prøve å være ute av grensene der, med mindre hvis du kan kaste bort alt som er ute av grensen.

Det avhenger også av flyplassen, men de kan sjekke både før passering sikkerheten og etter. De vil sjekke om bagasjen har rett størrelse, vekt og hvis alt er i en bag. Hvis du kler deg tonnevis av klær og sette tunge ting i lommen det aldri har vært et problem (jeg gjorde det noen ganger = D).

Vær også oppmerksom på at i de fleste av flyplassene på en pose eneste begrensningen omfatter duty free! Angivelig det ikke gjelder for Norge (sannsynligvis fordi det meste av inntektene til de små flyplassene her er fra dutyfree salg = D)

Norwegian sjekket haandbagasjevekt i Gaten på Malpensa - smekkfull -800 på en varm dag med høy luftfuktighet, så det forekommer selv hos de "beste":o

Norwegian sjekket haandbagasjevekt i Gaten på Malpensa - smekkfull -800 på en varm dag med høy luftfuktighet, så det forekommer selv hos de "beste":o

SAS er det eneste selskapet som har sjekket meg, i CPH endog med EBG (men la gå sa hun dog -- SAS tillater jo kun 8K!) -- og til stadighet hos SAS i AMS hvor jeg nå bevisst holder meg unna check-in (som ikke er så lett, da kioskene er i ustand halvparten av gangene) for å slippe å sjekke inn bagasje.

Det MÅ da gjøre dette til en lettere og hyggeligere tur? Du har vel umulig KUN elektronikk i håndbagasjen?

Hei. Takk Joe. Det er kun elektronikk... Men det ska gå bra. Finner løsninger :-)

Kupper denne tråden.

Jeg har en CPAP maskin (pustemaskin), som er å regne som medisinsk utstyr, denne skal jeg strengt tatt ha med seg i håndbagasjen, selv om jeg slurver litt der.
Uansett, kan man ha med seg denne, i tillegg til vanlig håndbagasje?
Jeg har en attest som sier at maskina er medisinsk utstyr, men det er greit å vite om jeg kan regne med å få med meg håndbagasje i tillegg.

Det blir som det meste annet av "nødvendige hjelpemidler". Om pustemaskina er nødvendig for deg å ha lett tilgjengelig, så skal det kunne gå som tillegg til håndbagasje. På samme måte som vi ikke kan kreve ekstra betalt for frakt av f.eks. rullestoler...

Samtlige selskaper jeg jobber eller har jobbet med tilater CPAP ombord og alltid i tillegg til håndbaggasje. Enkelte (AF, BA, EK og KL) krever riktignok at du varsler på forhånd slik at det ligger i bookingen før du sjekker inn.

Tilogmed Ryanair aksepterer dette (etter egen erfaring), men det må varsles/godkjennes på forhånd. Mener jeg fikk en "excess cabin baggage voucher".

Back